Лист № 14 від 27.02.2024 народному депутату України ФЕДІЄНКУ О.П. щодо депутатського звернення до НКЕК з метою визначення переліку видів ЕКП, які відповідають вимогам щодо спрощеної системи оподаткування

Вихідні реквізити
Вих. № 14 від 27.02.2024
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Народний депутат України Федієнко О.П.

Народному депутату України

ФЕДІЄНКУ О.П.

Вих. № 14

від 27.02.2024

 

Щодо направлення депутатського звернення до НКЕК  

 

Шановний Олександре Павловичу!

            Інтернет Асоціація України (далі – ІнАУ), яка об’єднує понад 220 субєктів господарювання у сфері інформаційно-комунікаційних технологій, значна частина яких є операторами електронних комунікацій, які надають послуги доступу до мережі Інтернет, висловлюємо Вам свою повагу та звертаємося з наступним.

            Відповідно до Статуту, одним із напрямків діяльності ІнАУ є представництво та захист учасників в органах центральної та місцевої влади, інших державних та недержавних установах і організаціях з питань розвитку Інтернету, послуг в мережі Інтернет та ІКТ.

            З метою захисту інтересів учасників, ІнАУ досліджує питання застосування спрощеної системи оподаткування суб’єктами господарювання у сфері електронних комунікацій, оскільки, на наше переконання, має місце неправильне застосування Державною податковою службою України Закону України «Про електронні комунікації» та інших нормативно-правових актів, прийнятих на виконання цього Закону, наслідком чого є заборона постачальникам електронних комунікаційних послуг, які надають послуги доступу до мережі Інтернет, застосовувати спрощену систему оподаткування у своїй діяльності.

            Історія питання та звернень ІнАУ:

            29.03.2021, з огляду на звернення операторів, провайдерів телекомунікацій, ІнАУ направила на адресу Голови Державної податкової служби України лист за № 68, в якому просили надати інформацію про те, чи суперечить наявність запису виду економічної діяльності за кодом 61.90 КВЕД ДК 009:2010 у підприємства, що є провайдером телекомунікацій та включене до Реєстру операторів, провайдерів телекомунікацій, умові реєстрації платником єдиного податку та перебуванню на спрощеній системі оподаткування.

            25.08.2021. ІнАУ отримала роз’яснення від ДПС (Лист № 177 від ДПС щодо надання роз'яснень стосовно оподаткування операторів, провайдерів телекомунікацій, які надають послуги доступу до Інтернету), в якому чітко визначено, що наявність запису виду економічної діяльності за кодом 61.90 у підприємства, що є провайдером телекомунікацій та включене до Реєстру операторів, провайдерів телекомунікацій, не суперечить перебуванню на спрощеній системі оподаткування. ДПС зазначала, що провайдерам телекомунікацій, у яких основний вид діяльності належить до класу 61.90, КВЕД ДК 009:2010 не надано право на технічне обслуговування мереж, тому норми п.п. 8 п.п. 291.5.1 ПКУ (щодо заборони на надання телеком-послуг) не поширюються на цих суб’єктів.

            Дозвіл на роботу провайдерам ФОПам за кодом 61.90 на спрощеній системі оподаткування ДПС попередньо погодила з Мінфіном.

            Грудень 2021 року. До ІнАУ звертаються ФОПи, які отримують від місцевих підрозділів ДПС пропозиції-вимоги виключити коди 61.10 і 61.90 за КВЕД ДК 009:2010 з видів економічної діяльності або перейти на загальну систему оподаткування. 

            Грудень 2021 року. Президент України підписав зміни до Податкового кодексу України, які, серед іншого, з 01.01.2022 дозволяють надавати послуги доступу до Інтернету ФОПам лише 3-ї групи. Документ передбачає зміни до п.п. 2 абз. 4 ст. 291.4 ПКУ, що з 01.01.2022 скасовує можливість надання послуг доступу до мережі Інтернет-провайдерами, які перебувають на 2-й групі спрощеної системи оподаткування (ФОПи 2-ї групи) і змушує їх перейти на вищу групу.

            16.12-20.12.2021. Зважаючи на випадки порушень прав провайдерів-ФОПів, ІнАУ направила листи до ДПС і Мінфіну (№ 176/1-2 від 16.12.2021 Мінфіну та ДПС щодо запиту на інформацію стосовно переходу провайдерів з 2-ї на 3-тю групу спрощеної системи оподаткування, та № 177 від 20.12.2021 ДПС щодо застосування п. 8 п.п. 291.5.1 п. 291.5 ст. 291 ПКУ та застосування спрощеної системи оподаткування 3 групи провайдерами телекомунікацій. ІнАУ закликає ДПС надати роз’яснення власним територіальним податковим органам для однозначного розуміння ними пункту 8 підпункту 291.5.1 пункту 291.5 статті 291 ПКУ та вжити заходів для недопустимості заборони провайдерам телекомунікацій (ФОП) із основним видом діяльності 61.90 «Інша діяльність у сфері електрозв’язку» використовувати спрощену систему оподаткування 3 групи. 

            06.01.2022. Міністерство фінансів України у своєму листі від 06.01.2022 № 11220-04-10/297 зазначило, що «фізична особа – підприємець у разі надання провайдерських послуг доступу до мережі Інтернет має право здійснювати діяльність на спрощеній системі оподаткування за умови, що таким провайдером не надаються послуги, визначені підпунктом 8 підпункту 291.5.1 пункту 291.5 статті 291 Кодексу», «з урахуванням змін, внесених Законом № 1914 до Кодексу, ФОП – платники єдиного податку, які здійснюють, зокрема, послуги з надання доступу до мережі Інтернет (у тому числі провайдерські послуги (КВЕД ДК 009:2010 61.90 «Інша діяльність у сфері електрозв’язку») мають право здійснювати свою діяльність виключно на третій групі платника єдиного податку з урахуванням вимог, визначених підпунктом 8 підпункту 291.5.1 пункту 291.5 статті 291 Кодексу.».

            Жовтень 2023 року. До ІнАУ звернулась компанія, член ІнАУ - ТОВ «СКАЙНЕТ ІСП», яка використовує коди 61.10 та 61.90, щодо повідомлення від податкової про анулювання реєстрації платника єдиного податку. При цьому, фактично це товариство надає лише послуги доступу по своєму коду 61.90 (що вказано в реєстрі НКЕК), мережі не обслуговує, отже, здійснює діяльність відповідно до коду 61.90, а не 61.10.

            09.10.2023. ІнАУ направила листи до ДПС і НКЕК: Лист № 93/1-2 від 09.10.2023 щодо перегляду рішення ГУ ДПС у Київській області про анулювання реєстрації платника єдиного податку про отримання членом ІнАУ, який має коди 61.10 та 61.90, повідомлення від податкової про анулювання реєстрації платника єдиного податку. Звернення ІнАУ містить прохання вирішити ситуацію і пропозицію шляхів з її вирішення. Також ІнАУ просить НКЕК надати до ДПС відповідну інформацію з реєстру і роз’яснення.

            03.11.2023. ІнАУ отримала відповідь від ДПС про те, що розгляд скарги подовжено до 04.12.2023, а 04.12.2023 ДПС повідомила, що скасовує рішення ГУ ДПС у Київській області від 29.09.2023 № 265/04-08 про анулювання реєстрації платника єдиного податку для ТОВ «СКАЙНЕТ ІСП» (по формальних ознаках, оскільки не був оформлений акт по результатах перевірки), отже, скаргу ТОВ «СКАЙНЕТ ІСП» та ІнАУ задоволено.

            06.11.2023 оприлюднено роз'яснення ДПС, що лише код послуги 61.10 за КВЕД не дозволяє працювати на спрощеній системі оподаткування (коду 61.90 в переліку заборон немає).

            08.12.2023. ІнАУ отримала відповідь НКЕК на запит ІнАУ від 09.10.2023, що законами не передбачено повноважень НКЕК з порушеного питання.

            19.12.2023 відбулись слухання у Комітеті ВРУ з питань цифрової трансформації, де в підсумкових Рекомендаціях ухвалено «звернутися до Державної податкової служби України щодо розгляду питання наявності права використання спрощеної системи оподаткування постачальниками електронних комунікаційних послуг без надання послуг технічного обслуговування електронних комунікаційних мереж». 

            01.02.2024 листом ІнАУ звернулась до Президента України і членів новоствореної «Ради з питань підтримки підприємництва в умовах воєнного стану», зокрема, з питання Національної стратегії доходів. ІнАУ вважає необґрунтованими закладені в НСДУ ідеї податкового реформування, а наміри скасування спрощеної системи оподаткування для малого підприємництва – шкідливими для економіки та сфери електронних комунікацій. 22.02.2024 отримано відповідь Офісу Президента на звернення ІнАУ про те, що Кабміну доручено опрацювати порушені питання

            01.02.2024 отримано відповідь Комітету ВРУ з питань цифрової трансформації щодо звернення до ДПС про підготовку узагальнюючої податкової консультації щодо права постачальників ЕКМ/ЕКП застосовувати спрощену систему оподаткування з відповіддю ДПС України, яка повідомляє, що суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність з надання послуг доступу до мережі Інтернет (КВЕДи 61.10 і 61.90), не можуть  бути платниками єдиного податку третьої групи.

            05.02.2024 ІнАУ направила лист до Мінфіну щодо підготовки та надання узагальнюючої податкової консультації про право постачальників ЕКМ/ЕКП застосовувати спрощену систему оподаткування.

            22.02.2024 ІнАУ направила запит НКЕК з проханням надати офіційні узагальнені роз’яснення щодо особливостей надання послуг доступу до мережі Інтернет постачальниками з кодом IA.S1.

 

            ДПС України заборону постачальникам електронних комунікаційних послуг використовувати спрощену систему оподаткування пояснює тим, що з 01 січня 2022 року втратив чинність Закон України «Про телекомунікації» та набранням чинності Законом України «Про електронні комунікації» (далі – Закон). 

            Проте, слід зазначити, що по своїй суті, діяльність постачальників електронних комунікаційних послуг (провайдери телекомунікацій) не зазнала змін в частині реалізації права обрати спрощену систему оподаткування. Не відбулось ніяких змін і у КВЕД ДК 009:2010 щодо класу 61.90 «Інша діяльність у сфері електрозв’язку» та, в цілому, розділу 61 «Телекомунікації (електрозв’язок)». Хоча, відтепер ДПС України інакше тлумачить розділ 61 та класи цього розділу КВЕД ДК 009:2010.

            Не відбулось змін і до підпункту 8 підпункту 291.5.1 пункту 291.5 статті 291 Податкового кодексу України.

            Відповідно до статті 16 Закону, суб’єкти господарювання, які мають намір здійснювати господарську діяльність як постачальники електронних комунікаційних мереж та/або послуг, повинні протягом місяця від початку такої діяльності надіслати до регуляторного органу повідомлення про початок здійснення діяльності у сфері електронних комунікацій. Відповідно до статті 17 Закону, регуляторний орган (НКЕК) включає ці відомості та веде Реєстр постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг в електронному вигляді за встановленими ним порядком та формою.

            Постановою НКЕК від 20 квітня 2022 року № 30 «Питання ведення реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг», зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 07 травня 2022 року за № 502/37838 (зі змінами), затверджено Порядок ведення реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг та його форму, а також Орієнтовний перелік видів електронних комунікаційних послуг.

            У Орієнтовному переліку видів електронних комунікаційних послуг, надане таке визначення послуги доступу до мережі Інтернет (код послуги IA.S1) – послуга, що забезпечує доступ до мережі Інтернет і можливість логічного з'єднання з кінцевими точками мережі Інтернет незалежно від технології, що застосовується в електронній комунікаційній мережі, і кінцевого (термінального) обладнання, що використовується.

            Відповідно до Орієнтовного переліку видів електронних комунікаційних послуг, постачальник електронних комунікаційних мереж/послуг може надавати послугу технічного обслуговування і експлуатації електронних комунікаційних мереж (код послуги OS.S1), що, за визначенням, означає послугу з підтримки у працездатному стані обладнання електронних комунікаційних мереж в процесі його експлуатації, при якому воно здатне виконувати задані функції, зберігаючи задані значення параметрів у межах, які встановлені в нормативно-технічній документації; експлуатації електронних комунікаційних мереж.

            Тобто, якщо ці визначення застосувати до термінології у Законі України «Про телекомунікації» (який втратив чинність), то постачальник, який надає послугу з кодом IA.S1 - це «провайдер телекомунікацій», який не мав права здійснювати діяльність з технічного обслуговування телекомунікаційних мереж, зокрема, надавати таку послугу іншим операторам, провайдерам телекомунікацій, а постачальник, який нині надає послугу з кодом OS.S1 – це «оператор телекомунікацій», який, відповідно до позиції ДПС України у 2021 році, не мав права застосовувати спрощену систему оподаткування.

            Відповідно до підпункту 8 підпункту 291.5.1 пункту 291.5 статті 291 Податкового кодексу України, не можуть бути платниками єдиного податку першої – третьої груп суб’єкти господарювання (юридичні особи та ФОП), які здійснюють діяльність з:

            надання послуг пошти (крім кур’єрської діяльності);

            надання послуг фіксованого телефонного зв’язку з правом технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв’язку (місцевого, міжміського, міжнародного);

            надання послуг фіксованого телефонного зв’язку з використанням безпроводового доступу до телекомунікаційної мережі з правом технічного обслуговування і надання в користування каналів електрозв’язку (місцевого, міжміського, міжнародного);

            надання послуг рухомого (мобільного) телефонного зв’язку з правом технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв’язку;

            надання послуг з технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж, мереж ефірного теле- і радіомовлення, проводового радіомовлення та телемереж.

            Таким чином, постачальники електронних комунікаційних послуг, які здійснюють діяльність у сфері електронних комунікацій за кодом послуги IA.S1, не здійснюють діяльності за переліком видів діяльності, наведених у підпункті 8 підпункту 291.5.1 пункту 291.5 ст. 291 Податкового кодексу України, який забороняє застосування спрощеної системи оподаткування.

            Враховуючи зазначене, в межах повноважень, встановлених статтею 16 Закону України «Про статус народного депутата України», просимо направити до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку депутатське звернення з пропозицією здійснити аналіз видів електронних комунікаційних послуг в Орієнтовному переліку видів електронних комунікаційних послуг, який затверджено Постановою НКЕК від 20.04.2022 № 30, та видів діяльності, зазначених у підпункті 8 підпункту 291.5.1 пункту 291.5 статті 291 Податкового Кодексу України, з метою визначення переліку (списку), які з видів електронних комунікаційних послуг відповідають видам діяльності, визначеним у підпункті 8 підпункту 291.5.1 пункту 291.5 статті 291 Податкового кодексу України. А також визначити, які з видів електронних комунікаційних послуг в Орієнтовному переліку видів електронних комунікаційних послуг не включають діяльність з надання послуг з технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж, мереж ефірного теле- і радіомовлення, проводового радіомовлення та телемереж.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                            Олександр САВЧУК