Голові Антимонопольного комітету України
ТЕРЕНТЬЄВУ Ю.О.
вул. Митрополита В. Липківського, 45
м. Київ, 03035
Вих. № 10
від 12 лютого 2020 року
Шановний Юрію Олександровичу!
Від імені Інтернет Асоціації України засвідчуємо Вам свою повагу та звертаємось з наступним.
Відповідно до частини третьої статті 31 Закону України «Про телекомунікації», доступ до елементів інфраструктури об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики, кабельної каналізації електрозв’язку, будинкової розподільної мережі здійснюється оператором або провайдером телекомунікацій відповідно до Закону України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» (далі – Закон про доступ), який набрав чинності з 4 червня 2017 року.
З 11 квітня 2018 року набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 04.04.2018 № 253, якою затверджені Правила надання доступу до інфраструктури кабельної каналізації електрозв’язку, які встановлюють порядок здійснення доступу до інфраструктури кабельної каналізації електрозв’язку, що належить власникам (володільцям), які не є операторами, провайдерами телекомунікацій, іншим суб’єктам господарювання (операторам, провайдерам телекомунікацій або уповноваженим ними особам) для власних потреб, надання або отримання телекомунікаційних послуг та порядок взаємодії власника інфраструктури кабельної каналізації електрозв’язку і замовника. А, з 18 травня 2018 року набуло чинності рішення Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації від 10.04.2018 № 203 «Про затвердження Методики визначення плати за доступ до елементів інфраструктури кабельної каналізації електрозв’язку», яке зареєстроване в Міністерстві юстиції України 27.04.2018 за № 528/31980, яка визначає механізм формування та встановлення плати за доступ до елементів інфраструктури кабельної каналізації електрозв’язку та поширюється на об’єкти доступу всіх форм власності.
Не дивлячись на зазначене, комунальними підприємствами м. Київ, зокрема, КП «Київавтошляхміст», яке укладає з операторами, провайдерами телекомунікацій договори з надання послуг з технічного обслуговування мережевих (кабельних) каналів та місць розміщення телекомунікаційних мереж (кабелів) на мосту ім. Є. Патона, на мосту Метро, на Північному та на Південному мостах через р. Дніпро у м. Київ, не виконуються вказані нормативно-правові акти, що призводить до ущемлення прав та законних інтересів операторів, провайдерів телекомунікацій при розміщенні ними технічних засобів телекомунікацій для надання телекомунікаційних послуг.
Зокрема, КП «Київавтошляхміст» не укладає договори про доступ, як це визначено Законом про доступ, а, ціни (тарифи) на послуги, які ним надаються, значно перевищують граничні розміри, встановлені частиною сьомою статті 17 Закону про доступ. Але, оператори, провайдери телекомунікацій змушені погоджуватись на умови та ціни (тарифи), які встановлює для них КП «Київавтошляхміст», оскільки відсутні реальні альтернативи надання телекомунікаційних послуг абонентам на Лівобережній частині міста, без використання інфраструктури (мостів) комунальної власності. Не укладення договору на умовах КП «Київавтошляхміст» може мати наслідком демонтаж телекомунікаційних мереж та нанесення збитків операторам, провайдерам телекомунікацій, а також призупинення/припинення надання телекомунікаційних послуг частині абонентів.
ІнАУ вже неодноразово вживала заходів, направлених на спонукання до виконання КП «Київавтошляхміст» законодавства, що регулює взаємовідносини забезпечення доступу до інфраструктури кабельної каналізації електрозв’язку для розташування технічних засобів телекомунікацій з метою надання операторами, провайдерами телекомунікаційних послуг. Проте, позитивних наслідків не вдалося досягти. З інформацією (листуванням) із зазначеного питання можна ознайомитись на вебсайті ІнАУ https://inau.ua/doclist/out:
- спільний лист ІнАУ, Асоціації «Телекомунікаційна палата України» та Комісії з питань науки та ІТ від 13.11.2018 № 169, 168
https://inau.ua/sites/default/files/file/1812/vhidnyy_no_318_vid_20.12.2018_0.pdf
https://inau.ua/sites/default/files/file/1901/vhidnyy_no_09_vid_11.01.2019.pdf
- лист ІнАУ від 14.11.2018 № 199
- лист ІнАУ від 20.11.2018 № 201
https://inau.ua/sites/default/files/file/1901/vhidnyy_no_04_vid_04.01.2019.pdf
- лист ІнАУ від 22.12.2018 № 219
https://inau.ua/sites/default/files/file/1902/vhidnyy_no_20_vid_12.02.2019.pdf
- лист ІнАУ від 20.02.2019 № 36
https://inau.ua/sites/default/files/file/1904/vhidnyy_no_73_vid_05.04.2019.pdf
- лист ІнАУ від 08.10.2019 № 235
Свої неправомірні дії КП «Київавтошляхміст» мотивує тим, що Київською міською радою не прийнято рішення відповідно до частини п’ятої Прикінцевих та перехідних положень Закону про доступ та пункту 57 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Окрім наведеного, відповідно до п.п. 18 пункту «а» частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчі органи сільських, селищних, міських рад уповноважені здійснювати організацію недискримінаційного доступу операторів та провайдерів телекомунікацій, уповноважених ними осіб до інфраструктури об’єктів будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв’язку, будинкової розподільної мережі комунальної власності на договірній основі з підприємствами, на балансі яких перебуває ця інфраструктура. А відповідно до п.п. 13 пункту «б» частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють контроль за дотриманням підприємствами комунальної власності вимог законодавства щодо забезпечення на договірній основі безперешкодного доступу до інфраструктури об’єктів будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв’язку, будинкової розподільної мережі, що перебуває у них на балансі та за правильністю обрахування плати за доступ.
Не дивлячись на зазначене, Київською міською радою до цього часу не скасоване рішення Київської міської ради ІІІ сесії VII скликання від 03 вересня 2015 року № 943/1807 «Про впорядкування користування об’єктами комунальної власності територіальної громади міста Києва при будівництві та експлуатації телекомунікаційних мереж» (далі – рішення № 943/1807), положення якого не відповідають як положенням Закону про доступ, так і п.п. 18 пункту «а», п.п. 13 пункту «б» частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Інтернет Асоціація України неодноразово зверталась до голови Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) В. Кличка з вимогою якнайшвидшого розроблення та прийняття рішення та встановити плату за доступ до об’єктів будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв’язку, будинкової розподільної мережі комунальної власності відповідно до Закону про доступ та скасування рішення № 943/1807 (з такими листами можна ознайомитись на вебсайті ІнАУ https://inau.ua/doclist/out):
Листи ІнАУ:
https://inau.ua/document/lyst-no-231-vid-01102019-golovi-kmda-shchodo-rozrahunkiv-platy-za-dostup
Листи від КМДА:
https://inau.ua/sites/default/files/file/1812/vhidnyy_no_296_vid_29.11.2018.pdf
https://inau.ua/sites/default/files/file/1812/vhidnyy_no_307_vid_05.12.2018.pdf
https://inau.ua/sites/default/files/file/1904/vhidnyy_no_75_vid_05.04.2019.pdf
https://inau.ua/sites/default/files/file/1906/vhidnyy_no_166_vid_13.06.2019.pdf
https://inau.ua/sites/default/files/file/1908/vhidnyy_no_227_vid_15.08.2019.pdf
https://inau.ua/sites/default/files/file/1909/vhidnyy_no_262_vid_24.09.2019.pdf
https://inau.ua/sites/default/files/file/1911/vhidnyy_no_290_vid_11.11.2019.pdf
При цьому, слід зазначити, що 15 листопада 2019 року на сайті Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було оприлюднено проєкт рішення Київської міської ради «Про встановлення плати за доступ до елементів інфраструктури об’єктів будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв’язку, будинкової розподільної мережі комунальної власності територіальної громади міста Києва» (далі – проєкт рішення), який 06.11.2019 був підтриманий на засіданні міжвідомчої робочої групи з питань доступу до інфраструктури об’єктів будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв’язку, будинкової розподільної мережі комунальної власності територіальної громади міста Києва, утвореної розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 07.08.2019 № 1410.
Але, без додаткових обґрунтувань, вже 21 грудня 2019 року проєкт рішення був повторно оприлюднений на сайті Київської міської ради, з новим строком подання зауважень і пропозиції до 21 січня 2020 року.
Таким чином, вважаємо, що Київською міською радою (Київською міською державною адміністрацією) вже тривалий період не виконуються вимоги частини сьомої Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо встановлення плати за доступ до об’єктів будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв’язку, будинкової розподільної мережі комунальної власності та скасування рішення № 943/1807.
Невиконання Київською міською радою законодавства щодо врегулювання відносин у сфері використання майна комунальної власності територіальної громади міста Києва для розташування технічних засобів телекомунікацій призводить до неврегульованості та невизначеності відносин між власниками (володільцями) майна комунальної власності та операторами, провайдерами телекомунікацій з питання розташування технічних засобів телекомунікацій з використанням яких надаються телекомунікаційні послуги абонентам, в тому числі жителям м. Київ, а також, до встановлення необґрунтованих розмірів плати за доступ до майна комунальної власності територіальної громади міста Києва для розташування технічних засобів телекомунікацій, що, в свою чергу, може мати наслідком підвищення плати за телекомунікаційні послуги для споживачів у Києві.
Враховуючи зазначене з черговою вимогою якнайшвидшого прийняття Київською міською радою рішення про встановлення плати за доступ ІнАУ разом Спілкою власників житла України звернулись з листом від 03.02.2019 № 08 до Київського міського голови В. Кличка.
Статтею 17 Закону України «Про захист економічної конкуренції» забороняються дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), що полягають у схиленні суб’єктів господарювання, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю до порушень законодавства про захист економічної конкуренції, створенні умов для вчинення таких порушень чи їх легітимації.
Враховуючи вищенаведене, направляємо Вам для розгляду заяву члена ІнАУ ТОВ «ІТ ТЕЛЕСЕТЬ» та просимо Вас сприяти якнайшвидшому та ефективному розгляду цієї заяви.
Одночасно, в межах повноважень та у спосіб, визначений Законом України «Про Антимонопольний комітет України» та іншими нормативно-правовими актами у сфері захисту економічної конкуренції, просимо вжити заходів, направлених на припинення бездіяльності Київською міською радою (Київською міською державною адміністрацією), яка містить ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
За необхідності, додатково надамо наявні у нас матеріали з зазначеного питання.
Про результати розгляду нашого звернення за заяви ТОВ «ІТ ТЕЛЕСЕТЬ» просимо проінформувати письмово.
Додаток: заява ТОВ «ІТ ТЕЛЕСЕТЬ» з додатками, на 11 арк., у 1 прим.
З повагою
Голова Правління Інтернет Асоціації України А. Пятніков