Народному депутату України,
Члену Комітету Верховної Ради України з питань
нацiональної безпеки, оборони та розвiдки
ФЕДІЄНКУ О.П.
Вих. № 95
від 01.09.2025
Шановний Олександре Павловичу!
Інтернет Асоціація України (ІнАУ), яка об’єднує понад 200 підприємств галузі інформаційно-комунікаційних технологій, висловлює Вам свою повагу та звертається з наступним.
Відповідно до ч. 4 ст.34 Закону України «Про електронні комунікації» регуляторний орган (НКЕК) встановлює правила надання і отримання доступу до кабельної каналізації та правила надання її в користування, враховуючи, зокрема, забезпечення принципу недискримінації щодо доступу для операторів, постачальників мереж електронних комунікацій, що є суб’єктами мікро-, малого та середнього підприємництва та з обмеженим географічним охопленням послугами електронних комунікацій. Регуляторний орган встановлює граничні тарифи на надання в користування кабельної каналізації, що включають надання послуг операторами, постачальниками мереж електронних комунікацій замовнику з розроблення та видачі технічних умов, погодження робочого проекту, технічного нагляду, бронювання місця, надання місця в каналі кабельної каналізації та її користування.
Діючі Граничні тарифи на надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж, затверджені постановою НКЕК від 27.12.2023 № 498, зареєстрованою в Мін'юсті 12 січня 2024 року за № 71/41416 (далі – Граничні тарифи), встановлюють такі види послуг, які надаються операторами, постачальниками мереж електронних комунікацій, володільцями кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж замовнику, як-то: розроблення та видача технічних умов, погодження робочого проекту, технічний нагляд, надання місця в каналі кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж (для прокладання (експлуатації) кабелю, користування кабельною каналізацією електронних комунікаційних мереж (для прокладання (експлуатації) кабелю, бронювання місця в каналі кабельної каналізації (для прокладання (експлуатації) кабелю. Останні зміни (підвищення) Граничних тарифів відбулись згідно з постановою НКЕК від 30.04.2025 № 28, зареєстрованою в Мін'юсті 13 травня 2025 року за № 729/44135, які набули чинності з 01.08.2025. Також, 11 серпня 2025 року завершено громадське обговорення проекту постанови НКЕК «Про затвердження Граничних тарифів на надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж» та 28 серпня 2025 року в НКЕК проведено нараду щодо підведення підсумків консультацій та розгляду пропозицій і зауважень наданих до проекту постанови НКЕК. Крім цього, НКЕК створено Робочу групу з опрацювання пропозицій до граничних тарифів на надання в КК ЕКМ.
1. Таким чином, вважаємо, що регуляторним органом (НКЕК), в межах повноважень та компетенції, встановлено вичерпний перелік видів послуг при наданні операторами, постачальниками послуг в користування кабельної каналізації та розміри граничних тарифів на ці послуги, а положення частини четвертої статті 34 Закону України «Про електронні комунікації», підпункти й-л) пункту 1 частини четвертої статті 4 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку», Положення про кабельну каналізацію електронних комунікаційних мереж, затверджене постановою НКЕК від 06.09.2023 № 342, яку зареєстровано в Міністерстві юстиції України 19 жовтня 2023 р. за № 1833/40889, Граничні тарифи сформовані таким чином, що не надають права оператору електронних комунікацій, який є володільцем ККЕ та може надавати послуги доступу та/або послуги користування ККЕ, що знаходиться у його володінні, самостійно визначати види послуг та самостійно встановлювати на них ціни (тарифи), самовільно встановлювати правила надання і отримання доступу до КК ЕКМ та правила надання її в користування, окрім як умов, визначених законодавством, та умовами укладених договорів.
Але попри відсутність розгляду регуляторним органом (НКЕК) питання щодо встановлення окремої послуги щодо розміщення оптичних муфт, АТ «Укртелеком» одноосібно було прийнято рішення про введення з 01.08.2025 плати за послугу «Розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої ККЕ АТ «Укртелеком», і відповідна інформація була розміщена на офіційному сайті цього підприємства. Щомісячна плата за зазначену послугу становить 50 грн без ПДВ. А з 1 березня 2026 року АТ «Укртелеком» планує ввести плату за всі оптичні муфти, розміщені в оглядових пристроях цього товариства.
Оскільки послуга з «розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої ККЕ АТ «Укртелеком», як окремий вид послуги, не передбачена Граничними тарифами, відтак, йдеться про самостійне впровадження АТ «Укртелеком» цієї послуги до застосування з контрагентами (постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг), що, відповідно, суперечить законодавству при встановленні та застосуванні тарифів на послуги у сфері електронних комунікацій, зокрема, послуги на надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж, оскільки ці тарифи є регульованими.
Листом від 07.07.2025 № 70 ІнАУ інформувала НКЕК про впровадження плати за послугу «Розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої ККЕ АТ «Укртелеком», просила надати оцінку правомірності дій АТ «Укртелеком» щодо впровадження послуги «Розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої КК ЕКМ АТ «Укртелеком» та вжити відповідних заходів реагування. НКЕК у своїй відповіді, наданій листом від 22.07.2025 № 05-5413/133 підтвердила, що «нова послуга ….. має надаватись у відповідності до частини четвертої статті 34 Закону України «Про електронні комунікації», вимог Положення про кабельну каналізацію електронних комунікаційних мереж, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (далі – НКЕК) від 06.09.2023 № 342, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 19.10.2023 за № 1833/40889 та Граничних тарифів на надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж, затверджених постановою НКЕК від 27.12.2023 № 498, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 12.01.2024 за № 71/41416.».
2. Також ІнАУ листом від 07.07.2025 № 71 інформувала НКЕК про те, що постачальники ЕКМ/ЕКП отримують від АТ «Укртелеком» пропозиції змін до договорів на розміщення КК ЕКМ, умовами яких передбачені штрафи у значних розмірах у разі невиконання користувачем КК ЕКМ певних умов договору. Положення отриманих проектів технічних умов, крім того, передбачають вимоги, згідно з якими встановлюється обов’язок передати на баланс та у власність АТ «Укртелеком» перенесені (реконструйовані) іншими постачальниками (замовниками) у відповідності з проектною документацією лінійно-кабельні споруди. Вважаємо, що такі вимоги з боку АТ «Укртелеком» є неправомірними та суперечать основним гарантіям права власності. Для розгляду зазначених проблемних питань ІнАУ запропонувала утворити робочу групу при НКЕК.
Листом від 21.07.2025 № 06-5377/101 НКЕК відхилила ініціативу ІнАУ щодо створення окремої робочої групи в НКЕК для вирішення проблемних питань з доступу до ККЕ та запропонувала застосовувати існуючий механізм з врегулювання спірних питань між постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг, у тому числі і на період воєнного часу.
Разом з тим, наскільки нам відомо, вказані з боку АТ «Укртелеком» порушення тривають, є непоодинокими, системними.
ІнАУ та іншими профільним асоціаціями у сфері електронних комунікацій, а також окремими операторами, постачальниками ЕКМ/ЕКП направлено відповідні звернення до НКЕК з пропозицією, в межах повноважень, врегулювати питання неправомірності дій АТ «Укртелеком» щодо самостійного застосування плати на послуги, не передбачені законодавством та Граничними тарифами, а також недопустимості встановлення неправомірних умов у договорі та ТУ. В рамках засідань Робочої групи з питань опрацювання пропозицій до Граничних тарифів, яка створена при НКЕК, які відбулись 21, 26, 28 серпня 2025 року, ці питання розглядались. Проте, до сьогодні, рішення, направлені на припинення порушень з боку АТ «Укртелеком», стабілізації функціонування сфери електронних комунікацій, з боку НКЕК не прийняті. НКЕК рекомендує як єдиний спосіб вирішення питання звернення постачальників (контрагентів АТ «Укртелеком») за процедурою позасудового розгляду НКЕК спорів між постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг. Проте, це може бути значна кількість заяв, при тому, що в Україні ще немає напрацьованої процедури розгляду таких спорів. Крім того, процедура позасудового врегулювання спору також передбачає, що якщо постачальник, дії якого оскаржуються, не виявив бажання приєднатись до процедури позасудового врегулювання спору або ненадання цим постачальником у визначені у запиті спосіб та строки відповіді про приєднання до такої процедури, то НКЕК відмовляє заявнику у позасудовому врегулюванні спору. Крім цього, такі процедури можуть бути довготривалими та обтяжливими як для заявників, так і для працівників НКЕК. Тобто, процедура позасудового розгляду спору між постачальниками ЕКМ/ЕКП, у випадках, коли порушуються права та законні інтереси усіх користувачів послуг КК ЕКМ, не є ефективною та швидкою.
ІнАУ звертає Вашу увагу на тому, що дії АТ «Укртелеком» щодо самостійного встановлення послуги «Розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої ККЕ із щомісячною платою за зазначену послугу у розмірі 50 грн без ПДВ матимуть наслідком необґрунтоване підвищення вартості послуг доступу до мережі Інтернет для населення та інших користувачів цієї послуги, адже постачальники, які отримують послуги від АТ «Укртелеком», змушені будуть перекласти затрати в тарифи на свої послуги. Діяльність АТ «Укртелеком» щодо нав’язування своїх умов в додаткових угодах до договорів, в технічних умовах матимуть наслідком негативний вплив на розвиток інфраструктури ЕКМ.
Крім цього, «новації» АТ «Укртелеком», як домінуючого в країні надавача послуг користування КК ЕКМ, постійно оновлюються. Днями на вебсайті АТ «Укртелеком» https://kke.ukrtelecom.ua/news/acreditasia-dlia-roboty-v-kabelniy-kanalizatsiyi-2 розміщено нове оголошення: «З 01.09.2025 АТ «Укртелеком» запроваджує акредитацію компаній, які мають право виконувати роботи в кабельній каналізації. З 01.12.2025 виконання робіт в ККЕ без акредитації - ЗАБОРОНЕНО! З 01.12.2025 дана норма запроваджується в м. Києві та Київській області». При цьому відсутнє будь-яке посилання на нормативно-правові акти, що дають підстави для термінового впровадження акредитації, до того ж чомусь такі новації запроваджуються лише в м. Києві та Київській області. Також незрозуміло, чому роботи повинні бути акредитовані саме сторонніми організаціями, і чому до виконання робіт в кабельній каналізації вже недостатньо допуску чи наряду відповідно до вимог, встановлених «Типовим положенням про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Переліку робіт з підвищеною небезпекою» (Наказ Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 № 15, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2005 р. за № 231/10511).
У ході засідань Робочої групи з питань опрацювання пропозицій до Граничних тарифів, її учасниками неодноразово озвучувались приклади недопуску постачальників в КК ЕКМ для виконання робіт, які не підписали додаткові угоди до договорів на умовах, вигідних для АТ «Укртелеком». З 01.12.2025 також є загроза нових підстав для недопуску в КК ЕКМ, що ставить під загрозу стабільність функціонування електронних комунікаційних мереж, прокладених з використанням КК ЕКМ, належної АТ «Укртелеком», та в цілому забезпечення абонентів електронними комунікаційними послугами.
Недопуск до виконання робіт в КК ЕКМ також несе ризики невиконання постачальниками електронних комунікаційних послуг розпорядження НЦУ від 27.06.2025 № 424/3225 «Про забезпечення сталості електронних комунікаційних мереж в умовах воєнного стану», в т.ч. забезпечення спроможності відновлення працездатності об’єктів інфраструктури електронних комунікаційних мереж у разі пошкодження, яке спричинило відсутність доступу кінцевих користувачів до електронних комунікаційних послуг.
На жаль, врегулювання з боку НКЕК вказаних питань затягується, що створює невизначеність та напругу у діяльності постачальників ЕКП.
З огляду на зазначене, в межах повноважень, встановлених статтею 16 Закону України «Про статус народного депутата України», просимо:
1. Направити депутатське звернення до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку з пропозицією вжити заходів, направлених на припинення дій АТ «Укртелеком» щодо стягнення з замовників (постачальників КК ЕКМ, з якими укладено договори на доступ та користування КК ЕКМ) плати, не встановленої Граничними тарифами, а також припинення практики нав’язування у додаткових угодах та технічних умовах вимог щодо передачі на баланс та у власність АТ «Укртелеком» перенесених (реконструйованих) замовниками у відповідності з проектною документацією лінійно-кабельних споруд, інших покращень інфраструктури КК ЕКМ, яка виконується за рахунок коштів замовників.
Крім цього, вжити термінових заходів щодо АТ «Укртелеком» з метою недопущення випадків недопуску замовників до КК ЕКМ для виконання робіт та надання дозволів лише за умови підписання ними додаткових угод на невигідних умовах.
2. Направити депутатське звернення до АТ «Укртелеком» з проханням надати офіційне роз'яснення чи викласти позицію з питань встановлення послуги «Розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої КК ЕКМ» із щомісячною платою за зазначену послугу у розмірі 50 грн без ПДВ, в т.ч. надати розрахунок вартості цієї послуги та нормативно-правове обґрунтування її застосування.
З повагою
Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ Олександр САВЧУК