Лист № 94/1-2 від 20.10.2023 Мінцифри щодо забезпечення сталості і стійкості вітчизняного телекому під час війни

Вихідні реквізити
Вих. № 94/1-2 від 20.10.2023
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Міністерство цифрової трансформації України

Віцепрем’єр-міністру з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій

– Міністру цифрової трансформації

ФЕДОРОВУ М.А.

 

Директору Департаменту фіксованого ШСД

Міністерства цифрової трансформації України

МАЦИКУ Ю.Й.

Вих. № 94/1-2

від 20.10.2023

 

Щодо забезпечення сталості і стійкості

вітчизняного телекому під час війни

 

            Інтернет Асоціація України засвідчує Вам свою повагу та звертається з наступним.

            Попри всі зусилля наших військових і енергетиків, в Україні очікуються проблеми з енергоживленням цієї зими, і, відповідно, з інтернет-доступом. Про це українських споживачів цілком слушно попереджають представники виконавчої влади, зокрема Міністерства цифрової трансформації України. Разом з тим, в публічному просторі поширюються заклики до споживачів щодо необхідності якнайшвидшого переходу з Ethernet на PON-мережі, як більш енергонезалежні.

            Зазначимо, що кожна з цих технологій має свої переваги і недоліки в умовах знеструмлення, тому інформація про безперечну перевагу PON над Ethernet не відповідає дійсності, а заклики до масового переходу на PON можуть мати негативні наслідки для держави і споживачів.

            Дійсно, технологія PON при інших рівних умовах дає можливість дещо ефективнішого використання енергорезервуючих потужностей оператора. Але в будь-якому разі оператори не зможуть живити своє обладнання в умовах знеструмлення тривалий час, і це не залежить від технології мереж. Загалом PON може бути кращим вибором в умовах блекаутів для тих споживачів, які мають власний електрогенератор або зарядну станцію, адже їм додатково треба заживлювати PON-модем, і до того ж вони втрачають можливість використовувати пряме Ethernet-включення до ноутбука без потреби використання wi-fi-роутера і відповідно повербанку.

            З іншого боку, телеком-оператори вклали значні кошти в модернізацію і підвищення енергостійкості своїх Ethernet-мереж, які на сьогодні використовує більшість абонентів. Зокрема, група компаній «Ланет» інвестувала понад 40 млн грн в енергорезервування Ethernet-мереж, ТОВ «Космонова» - понад  8 млн грн (з листопада 2022), великі інвестиції здіснили також інші члени ІнАУ. Переважна частина таких мереж вже обладнана засобами резервного живлення, які здатні забезпечити подачу сигналу в умовах знеструмлення. Ethernet-доступ може бути оптимальним рішенням для тих споживачів, які не мають суттєвих власних енергорезервуючих потужностей. 

            В умовах відсутності у операторів людських і матеріальних ресурсів для повторного переобладнання (а фактично перебудову) своїх мереж масовий запит на перехід на PON-технології призведе лише до погіршення якості послуг, розчарування абонентів, монополізації ринку, і, як наслідок, падіння сталості і стійкості інтернет-доступу під час війни.

            З огляду на зазначене, просимо Вас про таке:

1.Опрацювати технічні вимоги до електронних комунікаційних мереж щодо їх сталості в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану відповідно до указу Президента України від 26.11.2022 №802 з урахуванням реальних можливостей операторів і реальних можливостей держави щодо фінансування і ресурсної підтримки таких вимог. Вимога багатогодинного забезпечення операторами енергоживлення має бути встановлена в цих технічних вимогах лише для того переліку об'єктів, діяльність якого критично необхідна державі, і підкріплена державним фінансуванням.

2. Сприяти якнайшвидшому вирішенню питання бронювання військовозобов’язаних співробітників постачальників ЕКП, зокрема усунення штучних вимог щодо надання квартальної звітності при визначенні підприємств критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (копія листа ІнАУ до Мінекономіки № 92 від 06.10.2023 - додається).

3. Використати позитивний досвід Мінцифри та сприяти повторному звільненню постачальників ЕКП від оплати за опори РЕС та за доступ до будинкових розподільчих мереж на час дії воєнного стану. Вивільнені кошти будуть направлені на резервування енергоживлення.

4. Подати до Верховної Ради України опрацьований Мінцифри у 2021 році проект Закону України «Про внесення зміни до статті 17 Закону України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» з урахуванням пропозицій ІнАУ, зокрема щодо встановлення відповідальності за невиконання законодавства про доступ до інфраструктури представниками ЖКГ (копія листа ІнАУ № 170/1-2 від 03.12.2021 – додається), і сприяти його якнайшвидшому розгляду і прийняттю.

5. Сприяти спрощенню механізму надання перепусток для пересування впродовж комендантської години та виконання робіт для технічних фахівців операторів електронних комунікацій.

6. При поширенні інформації щодо переваги однієї технології інтернет-доступу над іншою враховувати вимоги ст.19 Конституції України та закону України «Про захист економічної конкуренції», бо таке поширення інформації може створити в подальшому нерівні ринкові умови для тих учасників ринку, які використовують інші технології або ввести в оману споживачів.

 

            Зі свого боку, члени ІнАУ – українські оператори електронних комунікацій – роблять все можливе і неможливе щодо забезпечення сталості і стійкості вітчизняного телекому під час війни.

 

            Додатки:

1. Лист ІнАУ № 92 від 06.10.2023 до Мінекономіки щодо запиту на роз’яснення порядку подання податкової звітності при бронюванні військовозобов’язаних співробітників.

2. Лист ІнАУ № 170/2 від 03.12.2021 до Мінцифри щодо надання пропозицій до проєктів законів про внесення змін до Закону про доступ.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                         Олександр САВЧУК