Лист № 76/1-6 від 25.08.2023 ВРУ щодо підтримки проекту Закону за реєстр. № 9593 від 09.08.2023

Вихідні реквізити
Вих. № 76/1-6 від 25.08.2023
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Комітет Верховної Ради України з питань цифрової трансформації
Комітет Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки
Комітет Верховної Ради України з питань правової політики
Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування
Комітет Верховної Ради України з питань антикорупційної політики
Комітет Верховної Ради України з питань інтеграції України до Європейського Союзу

Голові Комітету Верховної Ради України

з питань цифрової трансформації

КРЯЧКУ М.В.

 

Голові Комітету Верховної Ради України з питань

національної безпеки, оборони та розвідки

ЗАВІТНЕВИЧУ О.М.

 

Голові Комітету Верховної Ради України

з питань правової політики

МАСЛОВУ Д.В.

 

Голові Комітету Верховної Ради України з питань

організації державної влади, місцевого самоврядування,

регіонального розвитку та містобудування

ШУЛЯК О.О.

 

Голові Комітету Верховної Ради України

з питань антикорупційної політики

РАДІНІЙ А.О.

 

Голові Комітету Верховної Ради України з питань

інтеграції України до Європейського Союзу

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О.

Вих. № 76/1-6

від 25.08.2023

 

Щодо проекту Закону (№ 9593 від 09.08.2023)

 

            Інтернет Асоціація України (ІнАУ), яка об’єднує понад 220 підприємств галузі інформаційно-комунікаційних технологій, висловлюємо Вам свою повагу та звертаємося з приводу наступного.

            9 серпня 2023 року у Верховній Раді України за № 9593 зареєстровано проект Закону про внесення змін до статті 115 Закону України «Про електронні комунікації» (щодо сприяння у забезпеченні сталого функціонування електронних комунікаційних мереж та надання електронних комунікаційних послуг, а також заборони демонтажу електронних комунікаційних мереж в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану) (далі – проект Закону), ініціаторами якого є народні депутати України Федієнко О.П., Зуб В.О. та інші.

            Положення проекту Закону направлені на врегулювання, зокрема, питання демонтажу електронних комунікаційних мереж в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану. Вирішення цього питання є нагальним для постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг (далі – постачальники), зокрема, для забезпечення сталого функціонування електронних комунікаційних мереж та, відповідно, стабільного та якісного надання електронних комунікаційних послуг абонентам. Так, статтею 115 Закону України «Про електронні комунікації» на постачальників покладено додаткові зобов’язання в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану. Зокрема, постачальники зобов’язані вживати відповідно до законодавства заходів щодо забезпечення сталого функціонування мереж електронних комунікацій, що використовуються для надання електронних комунікаційних послуг, зобов’язані забезпечувати надання електронних комунікаційних послуг та брати участь в оповіщенні населення.

            В період дії в країні правового режиму воєнного стану постачальниками вживаються максимальні заходи для належного підтримання своїх електронних комунікаційних мереж, придбання додаткового обладнання для забезпечення їх живлення, відбуваються негайні ремонти у разі руйнації мереж, обладнання, що настають внаслідок бойових дій. Проте, в окремих випадках та ситуаціях, постачальники потребують підтримки та сприяння у забезпеченні стабільним зв’язком від регіональних органів влади, тобто, які діють в межах територій, де постачальниками надаються послуги. Крім цього, звертаємо Вашу увагу й на тому, що досить часто власники (володільці) інфраструктури об’єктів доступу, не виконуючи вимоги законодавства, що регулює питання доступу до інфраструктури для розміщення технічних засобів електронних комунікацій або вимагаючи від постачальника електронних комунікаційних мереж та/або послуг виконання дій на умовах, вигідних таким власникам (володільцям), вдаються до погроз демонтувати електронні комунікаційні мережі (або безпідставно демонтують). Зокрема, в якості прикладів, наведемо наступні випадки і лише за період дії воєнного стану:

            1. ТОВ «ВОЛИНСЬКІ ОПТИЧНІ МЕРЕЖІ» у листопаді 2022 року звернулося до КП «ЛУЦЬКСВІТЛО» з пропозицією укласти договір з доступу з використанням елементів зовнішнього освітлення (опори) з метою розміщення додаткових електронних комунікаційних мереж (ЕКМ) для надання електронних комунікаційних послуг. Проте, КП «ЛУЦЬКСВІТЛО» відмовило в укладенні договору через відсутність технічної можливості та вимагало демонтувати електронні комунікаційні мережі, які, як це підприємство вважало, використовувались без укладеного договору.

            Детальніше можна ознайомитись тут: https://inau.ua/document/lyst-no-1101-4-vid-29112022-shchodo-prypynenny…

            2. Між ТОВ «ІНТЕЛЕКТ ГРУП» та АТ «ЧЕРНІВЦІОБЛЕНЕРГО» було укладено договір з доступу до елементів інфраструктури об’єкта електроенергетики. Проте, у листопаді 2022 року працівники АТ «ЧЕРНІВЦІОБЛЕНЕРГО», виявивши відсутність маркування лінії, навмисно та безпідставно порізали волоконно-оптичні лінії зв’язку на опорах в окремих населених пунктах Сторожинецького району Чернівецької області, що спричинило додаткові збитки постачальнику.

               https://inau.ua/document/lyst-no-1191-4-vid-12122022-mintsyfry-ntsu-minenerho-ta-nkrekp-shchodo-prypynennya

               https://inau.ua/document/lyst-no-120-vid-12122022-mvs-shchodo-provedennya-dosudovoho-rozsliduvannya-stosovno

            3. ТОВ «НАШНЕТ» (м. Київ) повідомило ІнАУ про те, що ТОВ «ІНВЕСТБУДГАЛИЧИНА», самовільно, у березні 2023 року від’єднало електронне комунікаційне обладнання від електроживлення по деяким об’єктам надання електронних комунікаційних послуг. Крім того, ТОВ «ІНВЕСТБУДГАЛИЧИНА» вимагало від постачальників укладення договорів сервітуту на умовах, які були вигідні виключно цьому товариству, а, у разі відмов, постачальники мали наслідком бездоговірне використання об’єктів будівництва (житлові будинки) та, відповідно, демонтаж електронних комунікаційних мереж. У свою чергу, споживачі електронних комунікаційних послуг не мали б доступу до Інтернету та інформації.

               https://inau.ua/document/lyst-no-201-4-vid-24022023-mintsyfry-derzhspetszvyazku-ntsu-ta-mininfrastruktury-24022023

               https://inau.ua/document/lyst-no-22-vid-24022023-rnbo-shchodo-prypynennya-nepravomirnykh-diy-tov-investbudhalychyna

            4. КП «КИЇВПАСТРАНС» мало намір в односторонньому порядку розірвати з постачальниками дію договору з доступу до опор контактної мережі з метою розміщення об’єктів сумісної підвіски без пояснення причин таких своїх дій, наслідком таких дій, у разі невтручання ІнАУ та державних органів, міг бути демонтаж ЕКМ.

               https://inau.ua/document/lyst-no-581-4-vid-07062023-mintsyfry-ntsu-kmva-ta-kmda-shchodo-prypynennya-nepravomirnykh

            5. На початку 2023 року керівництвом ТОВ «КОВАЛЬСЬКА-ЖИТЛОСЕРВІС» до постачальників, які на підставі договорів розмістили електронні комунікаційні мережі та надають своїм абонентам електронні комунікаційні послуги в будинках, що перебувають в управлінні товариства, на ультимативних умовах була озвучена нова, збільшена у кілька разів, у порівнянні з діючою, вартість послуг сервітуту (доступу), при тому, що поточна ціна і так перевищує ту, яка повинна бути встановлена згідно з Методикою визначення плати за доступ до елементів інфраструктури об’єкта будівництва, затвердженою наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 25.09.2018 № 247. У випадку незгоди з підвищенням вартості сервітуту (доступу) ТОВ «КОВАЛЬСЬКА-ЖИТЛОСЕРВІС» погрожувало розірвати договори в односторонньому порядку, наслідком чого, знову ж таки, був би демонтаж ЕКМ.

               https://inau.ua/document/lyst-no-651-3-vid-10072023-mintsyfry-derzhspetszvyazku-ta-ntsu-shchodo-nepravomirnykh-diy

 

            Враховуючи зазначене, просимо якнайшвидше розглянути у Вашому Комітеті проект Закону, підтримати та ухвалити висновок щодо доцільності включення його до порядку денного сесії Верховної Ради України.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                                 Олександр САВЧУК