Лист № 106 від 08.09.2025 Комітету ВРУ з питань цифрової трансформації щодо вирішення кризової ситуації у сфері доступу до кабельної каналізації електронних комунікацій та припинення неправомірних дій АТ «УКРТЕЛЕКОМ»

Вихідні реквізити
Вих. № 106 від 08.09.2025
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Комітет Верховної Ради України з питань цифрової трансформації

Голові Комітету Верховної Ради України 

з питань цифрової трансформації

КРЯЧКУ М.В.

Вих. № 106

від 08.09.2025

 

Шановний Михайле Валерійовичу!

            Інтернет Асоціація України (ІнАУ), яка об’єднує понад 200 підприємств галузі електронних комунікацій, висловлює Вам свою повагу та звертається за допомогою та сприянням щодо врегулювання наступної ситуації.

            АТ «Укртелеком» (код ЄДРПОУ 21560766, далі – Укртелеком) є власником і домінуючим в країні надавачем послуг з користування кабельною каналізацією електронних комунікаційних мереж (КК ЕКМ) – обладнання та споруд, призначених для прокладання, монтажу та експлуатаційного обслуговування кабелів електронних комунікацій.

            Значна частина вітчизняних операторів, постачальників на договірних засадах використовують КК ЕКМ Укртелекому для надання своїм користувачам послуг доступу до мережі Інтернет, телебачення та телефонії по всій території України, таким чином забезпечуючи сталість своїх мереж. 

            Граничні тарифи на надання в користування КК ЕКМ (послуги з розроблення та видачі технічних умов, погодження робочого проекту, технічного нагляду, бронювання місця, надання місця в каналі кабельної каналізації та її користування) відповідно до ст. 34 Закону України «Про електронні комунікації» встановлює регуляторний орган (НКЕК). Останні зміни (підвищення) Граничних тарифів відбулись згідно постанови НКЕК від 30.04.2025 № 28, набули чинності з 01.08.2025. Також у серпні 2025 року завершено громадське обговорення наступних змін (підвищення) до Граничних тарифів. 

            Граничні тарифи сформовані таким чином, що не надають права оператору електронних комунікацій, який є володільцем ККЕ та може надавати послуги доступу та/або користування ККЕ, самостійно визначати види послуг та встановлювати на них ціни (тарифи), встановлювати правила надання і отримання доступу до КК ЕКМ, окрім як умов, визначених законодавством та умовами укладених договорів.

            Але попри відсутність відповідних рішень НКЕК, Укртелекомом останнім часом одноосібно та всупереч існуючому порядку було прийнято ряд рішень:

  • запровадження з 01.08.2025 плати за послугу «Розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої ККЕ АТ «Укртелеком» зі щомісячною платою 50 грн;

  • введення значних штрафів у разі невиконання користувачем КК ЕКМ певних умов договору;

  • запровадження акредитації на право виконання робіт в КК ЕКМ і заборону з 01.12.2025 виконання робіт в КК ЕКМ без акредитації в м. Києві та Київській області;

  • встановлення обов’язку передати на баланс та у власність Укртелекому перенесені (реконструйовані) іншими постачальниками (замовниками) у відповідності з проектною документацією лінійно-кабельні споруди. 

            Вважаємо, що всі ці «новації» суперечать чинному законодавству України, а саме ч. 4 ст. 34 Закону України «Про електронні комунікації», пп. й-л) п. 1 ч. 4 ст. 4 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку», Положенню про кабельну каналізацію електронних комунікаційних мереж, затвердженому постановою НКЕК від 06.09.2023 № 342, Типовому положенню про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Переліку робіт з підвищеною небезпекою, затвердженому Наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 № 15, вони є неправомірними та порушують основні гарантії права власності.

            ІнАУ та іншими представниками ринку електронних комунікацій направлено цілий ряд офіційних звернень до НКЕК з пропозиціями, в межах наданих Законом повноважень, врегулювати питання неправомірності дій АТ «Укртелеком» щодо самостійного застосування плати на послуги, не передбаченої законодавством та Граничними тарифами, а також недопустимості встановлення неправомірних та надмірних вимог і умов у договорах та ТУ.

            У рамках засідань Робочої групи при НКЕК з питань опрацювання пропозицій до Граничних тарифів, які відбулись 21, 26, 28 серпня 2025 року, ці питання розглядались, проте до сьогодні рішення, направлені на припинення порушень з боку АТ «Укртелеком», стабілізації функціонування сфери електронних комунікацій, з боку НКЕК не прийняті. 

            НКЕК рекомендує як єдиний спосіб вирішення питання звернення постачальників (контрагентів АТ «Укртелеком») за процедурою позасудового розгляду Регулятором спорів між постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг. Ми вважаємо такий підхід невідповідним ситуації з наступних причин:

  • в Україні немає прецедентів і напрацьованої процедури розгляду таких спорів;

  • процедура позасудового врегулювання спору передбачає відмову Регулятором заявнику в такому врегулюванні, якщо постачальник, дії якого оскаржуються, не виявив бажання приєднатись до процедури позасудового врегулювання спору або не надав у визначені в запиті спосіб та строки відповіді про приєднання до такої процедури, що повністю нівелює її дієвість щодо порушника;

  • значна кількість заяв у типовій ситуації вимагає значних ресурсів Регулятора та операторів, а їх розгляд є довготривалим та обтяжливим як для заявників, так і для працівників НКЕК, що потенційно затягне вирішення питання на дуже тривалий час. 

            Отже, в цій ситуації процедура позасудового розгляду спору не є ефективною, дієвою та швидкою, а рекомендація операторам обирати цей шлях виглядає як спроба Регулятора самоусунутись від вирішення актуальних проблем ринку.  

            Тим часом вказані порушення з боку Укртелекому тривають та стосуються усіх замовників послуг КК ЕКМ. Затягування їх врегулювання з боку НКЕК створює невизначеність та напругу у діяльності постачальників і може мати негативні наслідки для національної безпеки країни, в тому числі у інформаційній сфері, адже:

  • швидкої альтернативи послугам Укртелекому з надання доступу та користування КК ЕКМ для постачальників не існує, оскільки вона потребує занадто великих фінансових вкладень на проектування та переобладнання схем прокладання електронних комунікаційних мереж, що взагалі не може бути реалізовано в умовах воєнного стану; тому послуги КК ЕКМ, які надаються Укртелекомом, мають стратегічне значення для країни у сфері національної (інформаційної) безпеки;

  • під загрозою опиняється здатність постачальників відповідно до ч.ч. 1-2 ст. 115 Закону України «Про електронні комунікації» вживати заходів щодо забезпечення сталого функціонування мереж електронних комунікацій, що використовуються для надання електронних комунікаційних послуг в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану, забезпечувати надання електронних комунікаційних послуг та брати участь в оповіщенні населення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України;

  • недопуск з боку Укртелекому до виконання робіт в КК ЕКМ через невиконання операторами нових вимог несе ризики невиконання постачальниками розпорядження НЦУ від 27.06.2025 №424/3225 «Про забезпечення сталості електронних комунікаційних мереж в умовах воєнного стану», зокрема забезпечення спроможності відновлення працездатності об’єктів інфраструктури електронних комунікаційних мереж у разі пошкодження, яке спричинило відсутність доступу кінцевих користувачів до електронних комунікаційних послуг, та інших вимог органів державної влади, а також Указу Президента України щодо стабільного функціонування електронних комунікаційних мереж та забезпечення послугами зв’язку в період воєнного стану;

  • одним з наслідків стане необґрунтоване підвищення вартості послуг доступу до мережі Інтернет для населення та інших користувачів цієї послуги, адже постачальники, які отримують послуги від Укртелекому, будуть змушені перекласти затрати в тарифи на свої послуги;

  • діяльність Укртелекому щодо нав’язування своїх умов в додаткових угодах до договорів, в технічних умовах матиме наслідком негативний вплив на розвиток інфраструктури ЕКМ в цілому. 

            ІнАУ неодноразово зверталась до НКЕК з проханнями якнайшвидше врегулювати зазначені проблеми, які створює АТ «Укртелеком» у діяльності постачальників (копії листів додаються).

            Крім цього, з метою припинення порушень, ІнАУ зверталась і до Антимонопольного комітету України. Проте АМКУ повідомив у своїй відповіді, що державний нагляд (контроль) з метою досягнення балансу інтересів і забезпечення розвитку конкуренції здійснює не АМКУ, а НКЕК, і що саме НКЕК встановлює правила надання і отримання доступу до ККЕ і забезпечує принцип недискримінації щодо доступу для операторів постачальників мереж електронних комунікацій, а учасники ІнАУ можуть звернутись з цим питанням до НКЕК (копії листів додаються).

            НКЕК та АМКУ у своїх відповідях акцентують увагу на тому, щоб кожен постачальник звертався з заявою індивідуально. Проте по-перше, порушення з боку АТ «Укртелеком» не є індивідуальними по відношенню до певних постачальників, а стосуються всіх, хто користується послугами доступу до КК ЕКМ АТ «Укртелеком». А по-друге,  постачальники не хочуть звертатись в індивідуальному порядку до державних органів, побоюючись можливого настання негативних наслідків для них після таких звернень, адже вони є користувачами послуг АТ «Укртелеком».

            Крім цього, з даного питання ІнАУ також звернулась до Міністерства цифрової трансформації, НЦУ та РНБО України (копії листів додаються).

            З огляду на зазначене, враховуючи, що майже у всіх випадках наших звернень до Комітету Верховної Ради України з питань цифрової трансформації, отримували підтримку та позитивне реагування, вчергове просимо Вас втрутитися у ситуацію та:

            1. У Комітеті Верховної Ради України з питань цифрової трансформації провести слухання з питання користування КК ЕКМ АТ «Укртелеком», за участі представників цього товариства, а також представників НКЕК, Міністерства цифрової трансформації України, НЦУ, ІнАУ та інших об’єднань, асоціацій у сфері електронних комунікацій (за їх згодою). У ході цих слухань розглянути питання впровадження АТ «Укртелеком» послуг, не передбачених Граничними тарифами, умов додаткових угод, які АТ «Укртелеком» направило до своїх контрагентів, та деякі умови з яких містять ознаки неправомірності недопуску до виконання робіт в КК ЕКМ, а також питання впровадження з 01.09.2025 акредитації компаній, які мають право виконувати роботи в кабельній каналізації.

            2. Направити звернення до Антимонопольного комітету України з питання проведення дослідження щодо виявлення та припинення ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції у діях АТ «Укртелеком», що полягають у запровадженні з 01.08.2025 плати за послугу «Розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої ККЕ АТ «Укртелеком» зі щомісячною платою 50 грн, яка не встановлена Граничними тарифами.

            Додатки:

  1. Лист ІнАУ від 07.07.2025 № 70 «Щодо впровадження АТ «Укртелеком» послуги «Розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої ККЕ АТ «Укртелеком»;

  2. Лист НКЕК від 22.07.2025 № 05-5413/133;

  3. Лист ІнАУ від 07.07.2025 № 71 «Щодо створення робочої групи для вирішення проблемних питань доступу до КК ЕКМ на період дії воєнного стану в Україні»;

  4. Лист НКЕК від 21.07.2025 № 06-5377/101;

  5. Лист ІнАУ від 11.08.2025 № 83 «Повідомлення щодо дій АТ «Укртелеком», які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції»;

  6. Лист АМКУ від 29.08.2025 № 130-29.3/07-9249е;

  7. Лист ІнАУ від 12.08.2025 № 86;

  8. Лист ІнАУ від 29.08.2025 № 92/1-2 «Щодо вжиття заходів, направлених на припинення неправомірних дій з боку АТ «Укртелеком» і вирішення кризової ситуації, що склалась в сфері доступу до кабельної каналізації електронних комунікацій»;

  9. Лист ІнАУ від 01.09.2025 № 95 народному депутату України Федієнку О.П.;

  10. Лист ІнАУ від 01.09.2025 № 96 «Щодо вжиття заходів, направлених на припинення неправомірних дій з боку АТ «Укртелеком», що можуть мати негативний вплив на сферу електронних комунікацій у період воєнного стану».

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                                Олександр САВЧУК