Голові Антимонопольного комітету України
КИРИЛЕНКУ П.О.
Вих. № 83
від 11.08.2025
Повідомлення щодо дій АТ «Укртелеком», які містять ознаки
порушення законодавства про захист економічної конкуренції
Шановний Павле Олександровичу!
Інтернет Асоціація України (ІнАУ), яка об’єднує понад 200 підприємств галузі інформаційно-комунікаційних технологій, висловлюємо Вам свою повагу та звертаємося з приводу наступного.
Відповідно до Статуту, одним із напрямків діяльності ІнАУ є представництво та захист учасників в органах центральної та місцевої влади, інших державних та недержавних установах і організаціях з питань розвитку Інтернету, послуг в мережі Інтернет та ІКТ.
Щодо повноважень органів Антимонопольного комітету України.
Відповідно до статті 7 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» Антимонопольний комітет України у сфері здійснення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції має повноваження розглядати заяви і справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та проводити розслідування за цими заявами і справами.
Відповідно до Порядку розгляду Антимонопольним комітетом України та його територіальними відділеннями заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, особами, які мають право подавати заяву відповідно до абзацу другого частини першої статті 36 Закону України «Про захист економічної конкуренції» або частини першої статті 28 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», є суб'єкти господарювання – конкуренти, постачальники, покупці чи продавці відповідача та інші фізичні та юридичні особи, які можуть підтвердити, що дії чи бездіяльність відповідача, визначені зазначеними законами як порушення законодавства про захист економічної конкуренції, мали або мають безпосередній та негативний вплив на їхні права та / або діяльність. Хоча дії АТ «Укртелеком» безпосередньо не мають впливу на діяльність ІнАУ, проте, можуть мати негативний вплив на діяльність постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, в т.ч. учасників нашої Асоціації.
Разом з цим, відповідно до частини першої статті 37 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у разі виявлення ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції, в тому числі наслідків такого порушення, органи Антимонопольного комітету України приймають розпорядження про початок розгляду справи. А відповідно до частини першої статті 36 Закону України «Про захист економічної конкуренції» органи Антимонопольного комітету України розпочинають розгляд справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, в т.ч. за власною ініціативою органів Антимонопольного комітету України.
Враховуючи зазначене, вважаємо, що органи Антимонопольного комітету України, мають право та повноваження з власної ініціативи провести дослідження та розпочати розгляд справи, направленої на припинення дій АТ «Укртелеком», що мають ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Щодо суб’єкта господарювання, стосовно якого необхідно провести дослідження на предмет виявлення та припинення ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції – АТ «Укртелеком» (код ЄДРПОУ 21560766, місцезнаходження: 01601, м. Київ, бульвар Тараса Шевченка, 18), яке здійснює діяльність у сфері електронних комунікацій за кодом «61.10 Діяльність у сфері проводового електрозв'язку».
АТ «Укртелеком», як постачальник електронних комунікаційних мереж та послуг, включений до Реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг (далі – Реєстр) https://nkek.gov.ua/diialnist/sfery-diialnosti/elektronni-komunikatsii/zahalna-avtoryzatsiia-subiektiv-hospodariuvannia-iaki-zdiisniuiut-diialnist-u-sferi-elektronnykh-komunikatsii/reiestr-postachalnykiv-elektronnykh-komunikatsiinykh-merez%20h-taabo-posluh за № 311 та здійснює діяльність у сфері електронних комунікацій, зокрема, надає послуги доступу до фізичної інфраструктури, включаючи споруди, кабельні каналізації і щогли з використанням мережі фіксованого зв’язку.
Ознаки монопольного (домінуючого) становища АТ «Укртелеком» на ринку послуг доступу до інфраструктури КК ЕКМ.
Відповідно до визначення, наданого у пункті 39 статті 2 Закону України «Про електронні комунікації», кабельна каналізація електронних комунікаційних мереж – обладнання та споруди, призначені для прокладання, монтажу та експлуатаційного обслуговування кабелів електронних комунікаційних мереж, що включають, зокрема, трубопроводи (канали кабельної каналізації), закладні та оглядові пристрої в колодязях, кабельних шафах, шахтах, колекторах, мостах, естакадах, тунелях, будівлях, а також приміщення для вводу кабелів і розміщення лінійного обладнання.
За даними Реєстру, послуги доступу до фізичної інфраструктури, включаючи споруди, кабельні каналізації і щогли з використанням мережі фіксованого зв’язку, також надають інші постачальники електронних комунікаційних мереж. Проте, у загальному доступі відсутня інформація, про перелік постачальників, які фактично надають лише послуги з надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж. Повний перелік постачальників послуг, які є конкурентами АТ «Укртелеком» на ринку послуг з надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж, наявний в регуляторного органу у сфері електронних комунікацій (Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (НКЕК)).
Щодо кваліфікації ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Відповідно до частин першої-другої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб’єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб’єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
Зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку визнається, зокрема, встановлення таких цін чи інших умов придбання або реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку.
А частиною третьою 3 статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» встановлено, що зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.
Враховуючи зазначене, вважаємо, що дії АТ «Укртелеком» підпадають під ознаки порушення, визначеного пунктом 2 статті 50, частиною першою, пунктом 1 частини другої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції».
Дії, що можуть містити ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Відповідно до частини четвертої статті 34 Закону України «Про електронні комунікації» регуляторний орган (НКЕК) встановлює правила надання і отримання доступу до кабельної каналізації та правила надання її в користування, враховуючи, зокрема, забезпечення принципу недискримінації щодо доступу для операторів, постачальників мереж електронних комунікацій, що є суб’єктами мікро-, малого та середнього підприємництва та з обмеженим географічним охопленням послугами електронних комунікацій.
Діючі Граничні тарифи на надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж затверджені постановою НКЕК від 27.12.2023 № 498, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 12 січня 2024 р. за № 71/41416, та встановлюють такі види послуг, які надаються операторами, постачальниками мереж електронних комунікацій володільцями кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж замовнику, як-то: розроблення та видача технічних умов, погодження робочого проекту, технічний нагляд, надання місця в каналі кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж (для прокладання (експлуатації) кабелю, користування кабельною каналізацією електронних комунікаційних мереж (для прокладання (експлуатації) кабелю, бронювання місця в каналі кабельної каналізації (для прокладання (експлуатації) кабелю.
Таким чином, регуляторним органом у сфері електронних комунікацій (НКЕК), в межах повноважень та компетенції, наданих законами України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку», «Про електронні комунікації» встановлено вичерпний перелік граничних тарифів на види послуг при наданні операторами, постачальниками цих послуг в користування кабельної каналізації.
Незважаючи на це, на своєму вебсайті АТ «Укртелеком» розмістило інформацію про те, що з 01.08.2025 вводить плату за послугу «Розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої ККЕ АТ «Укртелеком». Щомісячна плата за зазначену послугу буде складати 50 грн без ПДВ та застосовуватись у наступних випадках:
- для прямих, або розгалужувальних оптичних муфт, що будуть розміщені Замовниками послуг ККЕ в оглядових пристроях АТ «Укртелеком» починаючи з 01.08.2025;
- при приєднанні до існуючої оптичної муфти нового оптичного кабелю Власника муфти (або оптичного кабелю іншого Замовника послуг ККЕ), незалежно від дати встановлення цієї муфти.
З першого березня 2026 року АТ «Укртелеком» планує ввести плату за всі оптичні муфти, розміщені в оглядових пристроях Товариства.
Але, послуга з «розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої ККЕ АТ «Укртелеком», як окремий вид послуги, не передбачена Граничними тарифами, відтак, самостійно впроваджується АТ «Укртелеком» до застосування з контрагентами (постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг), що, відповідно, суперечить законодавству при встановленні та застосуванні тарифів на послуги у сфері електронних комунікацій, зокрема, послуги на надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж, оскільки ці тарифи є регульованими.
Тому, вважаємо, що дії АТ «Укртелеком» із впровадження в односторонньому порядку та встановлення без затвердження НКЕК тарифів на послугу з «розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої ККЕ АТ «Укртелеком» не відповідають положенням статті 34 Закону України «Про електронні комунікації».
Слід відмітити і те, що встановлення муфт, як частини технічного рішення по прокладанню кабелю, вже охоплено погодженими АТ «Укртелеком» технічними умовами та оплачується контрагентами (постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг) через послугу технічного нагляду та/або надання місця в оглядовому пристрої (див. лист НКЕК від 22.07.2025 № 05-5413/133). Звертаємо увагу, що в цьому ж листі НКЕК зазначає і на таке: «… нова послуга планується надаватись в ККЕ АТ «Укртелеком», вона має надаватись у відповідності до частини четвертої статті 34 Закону України «Про електронні комунікації», вимог Положення про кабельну каналізацію електронних комунікаційних мереж, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (далі – НКЕК) від 06.09.2023 № 342, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 19.10.2023 за № 1833/40889 (далі – Положення)та Граничних тарифів на надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж, затверджених постановою НКЕК від 27.12.2023 № 498, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 12.01.2024 за № 71/41416.».
Окрім того, що діяльність послуг з надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж, в т.ч. встановлення граничних тарифів, регулюються НКЕК, надання послуг здійснюється на підставі укладених АТ «Укртелеком» з постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг договорів про надання відповідних послуг. Тому встановлення нової послуги, всупереч вимогам статті 34 Закону України «Про електронні комунікації», є зміною істотних умов договору в односторонньому порядку.
Таким чином, вважаємо, що в діях АТ «Укртелеком» щодо встановлення з 01.08.2025 нової послуги «Розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої ККЕ АТ «Укртелеком» та плати у розмірі 50 грн без ПДВ за цю послугу, що суперечить статті 34 Закону України «Про електронні комунікації», вбачаються ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, а саме – пункту 2 статті 50, частини першої, пункту 1 частини другої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції».
Враховуючи зазначене, просимо за повідомленим фактом, вжити заходів, направлених на припинення дій АТ «Укртелеком», що містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Про результати цього звернення просимо повідомити письмово.
Додаток: копія листа НКЕК від 22.07.2025 № 05-5413/133.
З повагою
Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ Олександр САВЧУК