Позиція Інтернет Асоціації України
щодо електронного голосування
Останнім часом у світі поширюються системи, що дозволяють проводити голосування (парламентські, президентські, референдуми, тощо) без фізичного візиту громадянина на виборчу дільницю, за допомогою комп’ютера (гаджета) та мережі Інтернет. Це дозволяє значно спростити участь та підняти явку громадян у виборах. Спроби впровадити електронне голосування почалися і в Україні.
Але окрім значної зручності такі системи мають також ще більші вади.
Чинна система голосування паперовими бюлетенями одночасно забезпечує три основних принципи: анонімність голосу, перевірність процесу спостерігачами та вільне волевиявлення без тиску або контролю третіх осіб в момент голосування.
На жаль, в поточній ситуації в Україні виключення будь-якого з наведених вище принципів призведе до нівелювання виборної системи та повного контролю над результатами таких “виборів” з боку третіх осіб.
Багато систем електронного голосування не мають функції анонімного (таємного) голосування. В деяких країнах із розвиненою демократією допустимо і навіть вважається нормальним, коли всі громадяни бачать, хто та за кого віддав свій голос. В України втрата закріпленій у законодавчій базі таємності голосування призведе до викривлення волевиявлення. Стане можлива та значно простіша скупка голосів, яка зараз розбивається о складність контролю за тим, за кого саме віддав свій голос продажний виборець. Також існує велика кількість залежних людей (державні службовці, ув’язнені, громадяни що знаходяться у лікарнях, студенти, малозабезпечені та літні громадяни яких легко залякати), на яких чиниться тиск із вимогами голосування за означеного кандидата. Втрата таємності голосування призведе до повного контролю над волевиявленням більшої частини громадян.
Окрім реальної втрати анонімності, ситуативна втрата - навіть однократний злам анонімної за дизайном системи, витік бази голосів громадян як з самої системи, так і з гаджетів, за допомогою яких голосували, а також інформаційні атаки, що заставлять частину користувачів повірити у можливу втрату таємності голосу — призведе до тих самих наслідків.
Паперові бюлетені забезпечують перевірність системи підрахунку голосів: за моментом накопичення бюлетенів в урні та за підрахунком голосів постійно стежать спостерігачі протилежних політичних течій, тому спотворити процес підрахунку голосів неможливо, а процес накопичення — вкрай складно.
Електронні системи уявляють собою “чорну скриньку”, на виході з якої будуть отримані цифри результату голосування, а як вівся процес обліку та підрахунку — може знати лише обмежене коло осіб: адміністратори, розробники системи. Вони ж можуть надати на виході які завгодно “результати”. Тому для впровадження такої системи громадянам потрібно довіряти системі електронного голосування та ії адміністраторам. В деяких країнах, наприклад, у Естонії, це нормально, і вірогідність спотворення результатів дуже мала. Але не в Україні. Нажаль, українці не марно не довіряють абсолютно всім державним органам, і саме Центрвиборчком займає останні сходинки рейтингу довіри громадян. В наших реаліях неперевірна система, що базується на довірі до розробників та адміністраторів, стане кінцем будь-якого виборчого процесу.
Крім того, все частіші випадки успішних кібератак на українську інфраструктуру змушують занепокоїтись про вплив на виборчій процес хакерських угрупувань, як внутрішніх, так і закордонних. Відсутність перевірності призведе до неможливості взагалі виявити вплив на результат виборів успішної кібератаки.
Окремим пунктом слід зазначити відсутність в Україні електронних ідентифікаторів громадян. Такий реєстр дуже потрібен країні, адже він забезпечить можливість отримання електронних державних послуг, що буде дійсно великим прогресом для країни. Але тільки після впровадження культури та технологій електронної держави можна починати розмову про електронні вибори. Та ж Естонія йшла до цього протягом 17 років. ІнАУ підтримує та виступає за розвиток електронної взаємодії громадянина з державою там де це можливо та цілком безпечно для обох сторін такої взаємодії.
Жодна система електронного голосування, що існує або навіть проектується зараз, не спроможна забезпечити перевірність та таємність голосування одночасно. Тому ми вважаємо впровадження електронного голосування в Україні передчасним та таким, що критично спотворить волевиявлення громадян та процес його підрахунку.