Секретарю Ради національної безпеки і оборони України
УМЄРОВУ Р.Е.
Вих. № 96
від 01.09.2025
Щодо вжиття заходів, направлених на припинення неправомірних
дій з боку АТ «Укртелеком», що можуть мати негативний вплив на
сферу електронних комунікацій у період воєнного стану
Шановний Рустеме Енверовичу!
Інтернет Асоціація України (ІнАУ), яка об’єднує понад 200 підприємств галузі електронних комунікацій, висловлює Вам свою повагу та звертається за допомогою щодо вирішення проблеми, яка загрожує сталості вітчизняних телекомунікацій у воєнний час.
АТ «Укртелеком» (код ЄДРПОУ 21560766, далі - Укртелеком) є власником і домінуючим в країні надавачем послуг користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж (КК ЕКМ) – обладнання та споруд, призначених для прокладання, монтажу та експлуатаційного обслуговування кабелів електронних комунікацій.
Значна частина вітчизняних операторів на договірних засадах використовують КК ЕКМ Укртелекому для надання своїм користувачам послуг до мережі Інтернет, телебачення та телефонії по всій території України, таким чином забезпечуючи сталість своїх мереж.
Граничні тарифи на надання в користування КК ЕКМ (послуги з розроблення та видачі технічних умов, погодження робочого проекту, технічного нагляду, бронювання місця, надання місця в каналі кабельної каналізації та її користування) відповідно до ст. 34 Закону України «Про електронні комунікації» встановлює регуляторний орган (Регулятор, НКЕК). Останні зміни (підвищення) Граничних тарифів відбулись згідно постанови НКЕК від 30.04.2025 № 28, набули чинності з 01.08.2025. Також у серпні 2025 року завершено громадське обговорення наступних змін (підвищення) до Граничних тарифів.
Граничні тарифи сформовані таким чином, що не надають права оператору електронних комунікацій, який є володільцем ККЕ та може надавати послуги доступу та/або користування ККЕ, самостійно визначати види послуг та встановлювати на них ціни (тарифи), встановлювати правила надання і отримання доступу до КК ЕКМ, окрім як умов, визначених законодавством та умовами укладених договорів.
Але попри відсутність відповідних рішень НКЕК, Укртелекомом останнім часом одноосібно та всупереч існуючому порядку було прийнято ряд рішень:
-
запровадження з 01.08.2025 плати за послугу «Розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої ККЕ АТ «Укртелеком» зі щомісячною платою 50 грн;
-
введення значних штрафів в разі невиконання користувачем КК ЕКМ певних умов договору;
-
запровадження акредитації на право виконання робіт в КК ЕКМ і заборону з 01.12.2025 виконання робіт в КК ЕКМ без акредитації в м. Києві та Київській області;
-
встановлення обов’язку передати на баланс та у власність Укртелекому перенесені (реконструйовані) іншими постачальниками (замовниками) у відповідності з проектною документацією лінійно-кабельні споруди.
Вважаємо, що всі ці “новації” суперечать чинному законодавству України, а саме ч. 4 ст. 34 Закону України «Про електронні комунікації», пп. й-л) п. 1 ч. 4 ст. 4 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку», Положенню про кабельну каналізацію електронних комунікаційних мереж, затвердженому постановою НКЕК від 06.09.2023 № 342, Типовому положенню про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Переліку робіт з підвищеною небезпекою, затвердженому Наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 № 15, вони є неправомірними та порушують основні гарантії права власності.
ІнАУ та іншими представниками ринку електронних комунікацій направлено цілий ряд офіційних звернень до НКЕК з пропозиціями, в межах наданих Законом повноважень, врегулювати питання неправомірності дій АТ «Укртелеком» щодо самостійного застосування плати на послуги, не передбаченої законодавством та Граничними тарифами, а також недопустимості встановлення неправомірних та надмірних вимог і умов у договорах та у ТУ.
В рамках засідань Робочої групи при НКЕК з питань опрацювання пропозицій до Граничних тарифів, які відбулись 21, 26, 28 серпня 2025 року, ці питання розглядались, проте до сьогодні рішення, направлені на припинення порушень з боку АТ «Укртелеком», стабілізації функціонування сфери електронних комунікацій, з боку НКЕК не прийняті.
НКЕК рекомендує як єдиний спосіб вирішення питання звернення постачальників (контрагентів АТ «Укртелеком») за процедурою позасудового розгляду Регулятором спорів між постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг. Ми вважаємо такий підхід невідповідним ситуації з наступних причин:
-
в Україні немає прецедентів і напрацьованої процедури розгляду таких спорів;
-
процедура позасудового врегулювання спору передбачає відмову Регулятором заявнику в такому врегулюванні, якщо постачальник, дії якого оскаржуються, не виявив бажання приєднатись до процедури позасудового врегулювання спору або не надав у визначені в запиті спосіб та строки відповіді про приєднання до такої процедури, що повністю нівелює її дієвість щодо порушника;
-
значна кількість заяв у типовій ситуації вимагає значних ресурсів Регулятора та операторів, а їх розгляд є довготривалим та обтяжливим як для заявників, так і для працівників НКЕК, що потенційно затягне вирішення питання на дуже тривалий час.
Отже, в цій ситуації процедура позасудового розгляду спору не є ефективною, дієвою та швидкою, а рекомендація операторам обирати цей шлях виглядає як спроба Регулятора самоусунутись від вирішення актуальних проблем ринку.
Тим часом вказані порушення з боку Укртелекому тривають та стосуються усіх замовників послуг КК ЕКМ. Затягування їх врегулювання з боку НКЕК створює невизначеність та напругу у діяльності постачальників і може мати негативні наслідки для національної безпеки країни, в тому числі у інформаційній сфері, адже:
-
швидкої альтернативи послугам Укртелекому з надання доступу та користування КК ЕКМ для постачальників не існує, оскільки вона потребує занадто великих фінансових вкладень на проектування та переобладнання схем прокладання електронних комунікаційних мереж, що взагалі не може бути реалізовано в умовах воєнного стану; тому послуги КК ЕКМ, які надаються Укртелекомом, мають стратегічне значення для країни у сфері національної (інформаційної) безпеки;
-
під загрозою опиняється здатність постачальників відповідно до чч. 1-2 ст. 115 Закону України «Про електронні комунікації» вживати заходів щодо забезпечення сталого функціонування мереж електронних комунікацій, що використовуються для надання електронних комунікаційних послуг в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану, забезпечувати надання електронних комунікаційних послуг та брати участь в оповіщенні населення в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України;
-
недопуск з боку Укртелекому до виконання робіт в КК ЕКМ через невиконання операторами нових вимог несе ризики невиконання постачальниками розпорядження НЦУ від 27.06.2025 №424/3225 «Про забезпечення сталості електронних комунікаційних мереж в умовах воєнного стану», зокрема забезпечення спроможності відновлення працездатності об’єктів інфраструктури електронних комунікаційних мереж у разі пошкодження, яке спричинило відсутність доступу кінцевих користувачів до електронних комунікаційних послуг, та інших вимог органів державної влади, а також Указу Президента України щодо стабільного функціонування електронних комунікаційних мереж та забезпечення послугами зв’язку в період воєнного стану;
-
одним з наслідків стане необґрунтоване підвищення вартості послуг доступу до мережі Інтернет для населення та інших користувачів цієї послуги, адже постачальники, які отримують послуги від Укртелекому, будуть змушені перекласти затрати в тарифи на свої послуги;
-
діяльність Укртелекому щодо нав’язування своїх умов в додаткових угодах до договорів, в технічних умовах матиме наслідком негативний вплив на розвиток інфраструктури ЕКМ в цілому.
Вважаємо за доцільне нагадати і те, що розпорядженням КМУ від 12 жовтня 2010 р. № 1948-р «Про погодження умов проведення конкурсу з продажу пакета акцій ВАТ «Укртелеком» одними з умов було встановлено для покупця обов’язок забезпечити в економічній діяльності товариства готовність телекомунікаційних мереж товариства до роботи в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану, утримання в належному стані державного майна, яке перебуває на зберіганні філії спеціального електрозв'язку товариства, з моменту переходу права власності на державний пакет акцій товариства.
З огляду на зазначене, доводимо до Вашого відома інформацію та просимо вжити заходів реагування, направлених на припинення неправомірних дій АТ «Укртелеком», які можуть мати негативні наслідки на діяльність постачальників електронних комунікаційних послуг в Україні та які є замовниками послуг КК ЕКМ АТ «Укртелеком», та, відповідно, на сталість забезпечення зв’язком у період воєнного стану, та переконати Регулятора до виконання встановлених Законом обов’язків щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб’єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства.
З повагою
Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ Олександр САВЧУК