Лист № 86 від 12.08.2025 НКЕК щодо вжиття заходів з припинення незаконних дій на ринку доступу до КК ЕКМ

Вихідні реквізити
Вих. № 86 від 12.08.2025
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
НКЕК, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв`язку

Голові Національної комісії, що здійснює державне регулювання 

у сферах електронних комунікацій, радіочастотного 

спектра та надання послуг поштового зв’язку 

МАЛЬОН Л.В.

 

Члену Національної комісії, що здійснює державне регулювання 

у сферах електронних комунікацій, радіочастотного 

спектра та надання послуг поштового зв’язку 

СЕМЕНЧЕНКУ А.І. 

Вих. № 86

від 12.08.2025

 

Щодо дій АТ «Укртелеком» при наданні доступу до КК ЕКМ

 

Шановна Ліліє Володимирівно!

Шановний Андрію Івановичу!

            Інтернет Асоціація України (ІнАУ), яка об’єднує понад 200 суб’єктів господарювання у сфері інформаційно-комунікаційних технологій, значна частина яких є операторами електронних комунікацій, які надають послуги доступу до Інтернету, висловлюємо Вам свою повагу та вдруге звертаємося з наступним.

            01.08.2025 АТ «Укртелеком» своїм одноосібним рішенням ввело нову послугу «Розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої ККЕ АТ «Укртелеком» із щомісячною платою у розмірі 50 грн без ПДВ, а також внесло зміни до договорів на розміщення КК ЕКМ, якими передбачено штрафи у значних розмірах.

            На наше переконання, такі дії з боку АТ «Укртелеком», яке має ознаки домінуючого становища на ринку послуг доступу до КК ЕКМ, суперечать ч. 4 ст. 34 Закону України «Про електронні комунікації», де визначено, що саме регуляторний орган встановлює правила надання і отримання доступу до кабельної каналізації та правила надання її в користування. Також, регуляторний орган встановлює граничні тарифи на надання в користування кабельної каналізації, що включають надання послуг операторами, постачальниками мереж електронних комунікацій замовнику з розроблення та видачі технічних умов, погодження робочого проекту, технічного нагляду, бронювання місця, надання місця в каналі кабельної каналізації та її користування.

            ІнАУ листом до НКЕК від 07.07.2025 № 70 просила надати оцінку правомірності дій АТ «Укртелеком» щодо впровадження послуги «Розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої КК ЕКМ АТ «Укртелеком» та вжити відповідних заходів реагування.

            Вважаємо, що послуга «Розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої ККЕ» не передбачена відповідною постановою НКЕК як окрема послуга. Положення про кабельну каналізацію електронних комунікаційних мереж, затверджене Постановою НКЕК Nº342 від 06.09.2023, визначає, що «ділянка ККЕ – частина ККЕ між двома або більше оглядовими пристроями, двома адресами, муфтою та адресою, двома муфтами». Отже, встановлення муфти як частини ділянки ККЕ вже включено в ТУ і погоджено проектом, а муфти встановлені з урахуванням замовленого оператором технічного нагляду. Оскільки муфти є невід’ємною частиною прокладеного кабелю на ділянці ККЕ, плата за послуги доступу до ККЕ вже враховує наявність муфт, а плата за користування ККЕ, в тому числі встановлення муфт, врахована в тарифах на бронювання місця в каналі ККЕ, надання доступу та користування ККЕ. Фактично йдеться про дублювання плати за послугу.

            НКЕК у своїй відповіді ІнАУ від 22.07.2025 № 05-5413/133 підтвердила, що «нова послуга ….. має надаватись у відповідності до ч. 4 ст. 34 Закону України «Про електронні комунікації», вимог Положення про кабельну каналізацію електронних комунікаційних мереж, затвердженого постановою НКЕК від 06.09.2023 (далі – Положення) та Граничних тарифів на надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж, затверджених постановою НКЕК від 27.12.2023 № 498».

            Також ІнАУ листом до НКЕК від 07.07.2025 № 71 інформувало НКЕК про те, що постачальники ЕКМ/ЕКП отримують від АТ «Укртелеком» пропозиції змін до договорів на розміщення КК ЕКМ, умовами яких передбачені штрафи у значних розмірах у разі невиконання користувачем КК ЕКМ певних умов договору. Положення отриманих проектів технічних умов крім того містять вимоги, згідно з якими передбачається обов’язок передати АТ «Укртелеком» на баланс та у власність перенесені (реконструйовані) у відповідності з проектною документацією лінійно-кабельні споруди. Вважаємо, що такі вимоги з боку АТ «Укртелеком» є неправомірними. Для розгляду зазначених проблемних питань ІнАУ запропонувала утворити робочу групу при НКЕК.

            НКЕК у своїй відповіді ІнАУ від 21.07.2025 № 06-5377/101 відхилила ініціативу створення окремої робочої групи в НКЕК для вирішення проблемних питань з доступу до ККЕ та запропонувала застосовувати існуючий механізм з врегулювання спірних питань між постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг, у тому числі, і на період воєнного часу.

            Наразі вказані дії з боку АТ «Укртелеком» тривають і є системними.

            Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку» регуляторний орган здійснює державне регулювання, а також державний нагляд (контроль) щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб’єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства у сферах електронних комунікацій. Відповідно до ч. 5 ст. 4 цього Закону для виконання своїх повноважень, передбачених законом, регуляторний орган та уповноважені посадові особи апарату регуляторного органу можуть утворювати робочі групи, постійні або тимчасові консультативні та інші дорадчі органи і затверджувати положення про них.

            Враховуючи наведене, вдруге звертаємось до Вас з проханням здійснити заходи з припинення незаконних дій на ринку доступу до КК ЕКМ, а з метою всебічного обговорення і врахування інтересів сторін пропонуємо утворити робочу групу при НКЕК, предметом діяльності якої буде розгляд проблемних питань, які виникають з приводу надання/отримання доступу до кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж, на період дії воєнного стану в Україні. 

            До створення окремої робочої групи просимо порушені у цьому листі питання розглянути в межах засідання Робочої групи з опрацювання пропозицій до граничних тарифів на надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж.

            Про результати розгляду нашого звернення просимо повідомити письмово.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                                   Олександр САВЧУК