Голові Державної регуляторної служби України
КУЧЕРУ О.В.
Вих. № 98
від 08.09.2025
Щодо проекту постанови КМУ «Про внесення змін до постанови
Кабінету Міністрів України від 9 жовтня 2020 р. № 943»
Шановний Олексію Володимировичу!
Інтернет Асоціація України (ІнАУ), яка об’єднує понад 200 підприємств галузі інформаційно-комунікаційних технологій, висловлює Вам свою повагу та звертається з приводу наступного.
На вебсайті Державної регуляторної служби України (ДРСУ) за посиланням https://drs.gov.ua/analysis_projects/page/3/ розміщена інформація про те, Державною службою спеціального зв'язку та захисту інформації України (Держспецзв’язку) подано 22 серпня 2025 року на погодження проєкт постанови КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 жовтня 2020 р. № 943» (далі – проект постанови КМУ).
9 липня 2025 року Держспецзв’язку було опубліковано проект постанови КМУ з метою громадського обговорення.
ІнАУ, листом від 21.07.2025 № 77 надано зауваження та пропозиції до проекту постанови КМУ. Копія такого листа була направлена і до ДРСУ.
20 серпня 2025 року нами отримано лист від Держспецзв’язку (вих. від 20.08.2025 № 05/04-8672/2025), в якому повідомлено про результати розгляду зауважень та пропозицій ІнАУ до проекту постанови КМУ та зазначено, що «аналіз регуляторного впливу до проєкту постанови допрацьований та оприлюднений на вебсайті Держспецзв’язку».
18 серпня 2025 року доопрацьований аналіз регуляторного впливу до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 жовтня 2020 р. № 943» (далі – проект Аналізу) розміщено на вебсайті Держспецзв’язку.
ІнАУ, листом від 21.08.2025 № 88, який направлено і до ДРСУ, надано зауваження та пропозиції до проекту Аналізу.
По суті зауважень та пропозицій ІнАУ.
При розгляді проекту постанови КМУ, в першу чергу, просимо врахувати, що Держспецзв’язку має скласти до Аналізу регуляторного впливу Тест малого підприємництва (М-Тест), оскільки, дія постанови КМУ буде поширюватись на значно більше коло суб'єктів малого та мікропідприємництва сфери електронних комунікацій, аніж це зазначено Держспецзв’язку. Як аргумент, посилаємось на те, що в одному із своїх документів (також при опрацюванні проекту нормативно-правового акту) регулятор у сфері електронних комунікацій (НКЕК) зазначає, що показник великих підприємств сфери електронних комунікацій становить – 4 (0,08%), середніх – 36 (0, 70%), малих – 300 (5, 84%), мікро – 4799 (93,38%), а всього 5139 (100%) постачальників сфери електронних комунікацій. Офіційні дані щодо кількості постачальників сфери електронних комунікацій можна отримати в НКЕК. Тому, вважаємо хибною інформацію в Аналізі регуляторного впливу, поданому до проекту постанови КМУ, що нібито питома вага суб’єктів малого підприємництва (малих та мікропідприємств разом) у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких поширюватиметься регулювання постановою КМУ, не перевищує 10 відсотків. З огляду на те, що в Україні діє значна кількість малих і мікропідприємств у сфері електронних комунікацій, інфраструктура яких буде визнаватись об’єктами критичної інформаційної інфраструктури, то такі категорії суб'єктів господарювання повинні володіти інформацією щодо майбутнього державного регулювання їх діяльності, нових обов'язків.
Друге, на що ми звертаємо увагу, це те, що положеннями діючої постанови КМУ від 9 жовтня 2020 р. № 943 «Деякі питання об’єктів критичної інформаційної інфраструктури» встановлено, що Реєстр формується з метою ведення обліку об’єктів критичної інформаційної інфраструктури об’єктів критичної інфраструктури I та II категорії критичності. Разом з цим, положеннями проекту постанови КМУ розширено сферу її застосування та запропоновано, що «Реєстр формується з метою ведення обліку об’єктів критичної інформаційної інфраструктури I, II, III та IV категорії критичності.». Тобто, до Реєстру підпадатиме інфраструктура постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг, які є малими та мікропідприємствами.
Проте, вважаємо, що впровадження однакового державного регулювання для малих та мікропідприємств, інфраструктура яких, ймовірно, визнаватиметься об’єктами критичної інформаційної інфраструктури III та IV категорії критичності, на рівні з об’єктами I та II категорій критичності, є несправедливим та таким, що суперечить окремим принципам державної регуляторної політики. Ми визнаємо незаперечним фактом необхідність вжиття заходів посилення кіберзахисту, разом з цим, ми виступаємо проти необґрунтованого та обтяжливого для малого підприємництва регуляторного навантаження, яке отримаємо внаслідок запропонованих Держспецзв’язку змін до постанови КМУ від 9 жовтня 2020 р. № 943 «Деякі питання об’єктів критичної інформаційної інфраструктури».
Додаткові обґрунтування зауважень та пропозицій до проекту постанови КМУ зазначені в листах ІнАУ від 21.07.2025 № 77 та від 21.08.2025 № 88, які також просимо врахувати при розгляді проекту постанови КМУ.
Відповідно до статті 4 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» принципами державної регуляторної політики є:
доцільність – обґрунтована необхідність державного регулювання господарських відносин з метою вирішення існуючої проблеми;
адекватність – відповідність форм та рівня державного регулювання господарських відносин потребі у вирішенні існуючої проблеми та ринковим вимогам з урахуванням усіх прийнятних альтернатив;
ефективність – забезпечення досягнення внаслідок дії регуляторного акта максимально можливих позитивних результатів за рахунок мінімально необхідних витрат ресурсів суб’єктів господарювання, громадян та держави;
передбачуваність – послідовність регуляторної діяльності, відповідність її цілям державної політики, а також планам з підготовки проектів регуляторних актів, що дозволяє суб’єктам господарювання здійснювати планування їхньої діяльності.
З огляду на зазначене, просимо за результатами розгляду проекту постанови КМУ відмовити у його погодженні та направити до Держспецзв’язку для доопрацювання.
Про результати розгляду поданих зауважень та пропозицій просимо повідомити письмово.
З повагою
Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ Олександр САВЧУК