Голові Комітету Верховної Ради України з питань
фінансів, податкової та митної політики
ГЕТМАНЦЕВУ Д.О.
Голові Комітету Верховної Ради України
з питань цифрової трансформації
КРЯЧКУ М.В.
Віцепрем’єр-міністру з інновацій, розвитку освіти, науки
та технологій – Міністру цифрової трансформації
ФЕДОРОВУ М.А.
Міністру фінансів України
МАРЧЕНКУ С.М.
Копія на адреси:
Виконувачу обов’язків Голови
Державної податкової служби України
КІРІЄНКО Т.П.
Народним депутатам України:
ФЕДІЄНКУ О.П.
АР’ЄВУ В.І.
ЮЖАНІНІЙ Н.П.
Вих. № 80/1-4
від 02.09.2024
Інтернет Асоціація України (ІнАУ), яка об’єднує понад 220 підприємств галузі інформаційно-комунікаційних технологій, висловлюємо Вам свою повагу та, в продовження аргументації позиції щодо недоцільності наразі впровадження ініційованих Головою Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики Гетманцевим Д.О. дій та заходів, спрямованих на заборону використання спрощеної системи оподаткування та звітності (далі – ССО) постачальниками електронних комунікаційних послуг (далі – постачальники), які надають послуги доступу до мережі Інтернет, звертається з пропозиціями вирішити наступні питання.
ІнАУ неодноразово звертала Вашу увагу та надавала інформацію іншим представникам органів державної влади щодо неправомірності дій контролюючих органів у вигляді направлення листів, телефонних дзвінків, винесенні рішень з метою позбавити постачальників застосовувати ССО, причому для виконання таких вимог постачальникам надається термін, за який виконати такі рішення контролюючого органу неможливо навіть технічно.
Ще з 1999 року спрощена система оподаткування та звітності була запроваджена як спеціальний податковий режим для стимулювання малого підприємництва в Україні. І така система оподаткування в Україні виправдала себе, оскільки багато галузей економіки запрацювали в країні саме завдяки розвитку малого підприємництва. Не виключенням була і сфера зв’язку (електронних комунікацій). На наше переконання, утопічною ідеєю є те, що нібито саме ліквідація ССО створить рівні конкурентні умови для великих, малих та середніх суб’єктів господарювання сфери електронних комунікацій. Тому продовжуємо концентрувати Вашу увагу на тому, що, встановивши однакові ставки податків для великих та для малих підприємців сфери електронних комунікацій, неминучим наслідком буде, в переважній більшості, ліквідація останніх.
ІнАУ разом з іншими асоціаціями, об’єднаннями, які представляють інтереси малого та середнього бізнесу сфери електронних комунікацій, неодноразово аргументовано переконувала Вас відмовитись від ідеї монополізувати сферу електронних комунікацій, невід’ємним наслідком чого буде підвищення вартості послуги доступу до мережі Інтернет для абонентів, в т.ч. населення і, далеко не факт, що ці послуги залишаться на нині існуючому рівні їх якості і не будуть гіршими.
Разом з цим, ми також розуміємо, що нині Україна перебуває в скрутному економічному стані. Крім цього, кожен свідомий громадянин розуміє посилену потребу коштів для підтримки наших Збройних Сил України та інших військових законно створених формувань, які на полі бою захищають наш суверенітет, незалежність і наше майбутнє.
Відповідно до п. 4.1 ст. 4 Податкового кодексу України податкове законодавство України ґрунтується на принципах, зокрема:
-
соціальної справедливості – установлення податків та зборів відповідно до платоспроможності платників податків;
-
нейтральності оподаткування – установлення податків та зборів у спосіб, який не впливає на збільшення або зменшення конкурентоздатності платника податків;
-
стабільності – зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.
1. Щодо підвищення ставок податків.
Тому, враховуючи суспільну потребу у збільшенні надходжень коштів до Державного бюджету України, замість знищення спрощеної системи оподаткування сфери електронних комунікацій, звертаємось з пропозицією та просимо підтримати справедливе пропорційне збільшення податкового навантаження на усіх платників податків сфери електронних комунікацій, які використовують як спрощену систему оподаткування, так і загальну систему оподаткування.
2. Щодо упорядкування тарифів на послугу доступу до мережі Інтернет з метою недопущення демпінгу та субсидування за рахунок інших послуг.
Друге питання, на яке просимо звернути особливу увагу Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики, Міністерства цифрової трансформації України, а також інших адресатів цього листа, це – наявність значного резерву зростання податкових надходжень до Державного бюджету України шляхом протидії демпінговим тарифам на послуги доступу до мережі Інтернет і кроссубсидування операторами електронних комунікацій, які надають послуги фіксованого доступу до мережі Інтернет, за рахунок послуг мобільного зв’язку.
Історія цього питання досить тривала, і ІнАУ неодноразово звертала увагу відповідних органів державної влади на проблему демпінгових тарифів з боку окремих «великих» постачальників послуги доступу до мережі Інтернет. В якості прикладів додаємо лише деякі листи з даного питання, отримані від Антимонопольного комітету України: від 24.06.2020 № 127-26/01-8998, від 12.08.2020 № 127-26/06-11104, 13.08.2020 № 127-26/06-11142, від 19.08.2020 № 127-26/06-11421, від 11.09.2020 № 127-26/09-12443.
Демпінг тарифів – це не лише негативний наслідок для конкуренції на ринку послуги доступу до мережі Інтернет, а й суттєве недоотримання надходжень до Державного бюджету України. А наразі, коли Комітет Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики, Міністерство фінансів України, ДПС України вишукують усі можливості для наповнення фонду Державного бюджету України, саме на часі є врегулювати питання формування тарифів на послуги доступу до мережі Інтернет з метою їх встановлення на справедливому та конкурентному рівні, недопущення застосування необґрунтовано занижених (демпінгових) тарифів на послугу доступу до мережі Інтернет.
Відповідно до п. 188.1 ст. 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, за винятком випадків, встановлених у цій статті Кодексу.
Тому вважаємо, що операція за ціною, яка відрізняється від звичайної – це підстава і прямий обов’язок податкових органів донарахувати несплачені податки певним суб’єктам господарювання.
Крім цього, вирішенням питання заборони демпінгу тарифів на послугу доступу до мережі Інтернет, посиленням контролю за недопущенням кроссубсидування послуги фіксованого доступу до мережі Інтернет за рахунок, наприклад, послуг мобільного зв’язку, коли масштаби діяльності постачальника послуг дозволяють це зробити, також буде вирішено питання щодо збільшення надходжень до Державного бюджету України.
З огляду на зазначене, просимо вирішити питання демпінгу тарифів на послугу доступу до мережі Інтернет, в т.ч. шляхом відповідних законодавчих змін та посиленням податкового контролю за постачальниками, які застосовують демпінгові тарифи на послугу доступу до мережі Інтернет, внаслідок чого Державний бюджет України не отримує надходження.
Про результати розгляду цього звернення просимо повідомити письмово.
Додатки:
1. Копії листів від Антимонопольного комітету України:
2. Деякі приклади тарифних планів щодо яких існує припущення у використанні демпінгу:
З повагою
Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ Олександр САВЧУК