Лист № 109/1-3 від 23.11.2022 НЦУ, НКЕК та Держспецзв'язку щодо внесення змін до розпорядження НЦУ від 18.11.2022 № 668

Вихідні реквізити
Вих. № 109/1-3 від 23.11.2022
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
НАЦІОНАЛЬНИЙ ЦЕНТР ОПЕРАТИВНО-ТЕХНІЧНОГО УПРАВЛІННЯ МЕРЕЖАМИ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙ
НКЕК, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв`язку
ДССЗЗІ, Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України

Керівнику Національного центру оперативно-технічного

управління мережами телекомунікацій

ТИТАРЕНКУ О.В.

 

Голові Національної комісії, що здійснює державне регулювання

у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра

та надання послуг поштового зв’язку

ЖИВОТОВСЬКОМУ О.М.

 

Голові Державної служби спеціального

зв’язку та захисту інформації України

ЩИГОЛЮ Ю.Ф.

 

Копія: Віцепрем’єр-міністру –

Міністру цифрової трансформації України

ФЕДОРОВУ М.А.

Вих. № 109/1-3

від 23.11.2022

 

Щодо розпорядження НЦУ від 18.11.2022 № 668

 

            Інтернет Асоціація України, яка об’єднує понад 230 підприємств галузі інформаційно-комунікаційних технологій, висловлюємо Вам свою повагу та звертаємося з наступного питання.

            На офіційному вебсайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (НКЕК) https://nkrzi.gov.ua/index.php?r=site/index&pg=99&id=2473&language=uk опубліковане термінове розпорядження НЦУ від 18.11.2022 № 668, яким постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг зобов’язано терміново блокувати доступ до порталу «Страна.uа», а також обмежити постачальникам електронних послуг (службами соціальних мереж) доступу з території України до контенту, розміщеного на веб-сторінках/у каналах, зокрема, Fасеbоок.соm, та звітування про виконання цього розпорядження відразу після його виконання, але не пізніше 12:00 20.11.2022. Цим же розпорядженням НЦУ зобов’язав, зокрема, постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, у разі виявлення веб-ресурсів/сервісів які, забезпечують доступ до порталу Страна.uа (товарного знаку, його графічного відтворення) на яких публікуються та поширюються російсько-пропагандистські наративи та фейки щодо поточної ситуації у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, дискредитації органів державної влади та органів місцевого самоврядування - терміново блокувати такі ресурси та повідомляти про це НЦУ та НКЕК.

            Тобто, НЦУ, пунктом 3 розпорядження від 18.11.2022 № 668, зобов’язав постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг здійснювати моніторинг інформації в мережі Інтернет.

            Також у листі НКЕК до ІнАУ та ряду операторів електронних комунікацій від 21.11.2022 №04-4474/15 міститься прохання до 25.11.2022 надати до НКЕК наявну інформацію стосовно застосунків та інструментів, з використанням яких можливо здійснити такий доступ та інформацію щодо ефективності системи фільтрації шкідливих доменів на рівні рекурсивних DNS серверів із використанням Response Policy Zones (RPZ зон).

            Відповідно до статті 32 Закону України «Про електронні комунікації» управління електронними комунікаційними мережами та відповідальність за забезпечення їх сталості в умовах надзвичайного та воєнного стану покладається на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сферах організації спеціального зв’язку, захисту інформації (Адміністрація ДССЗЗІ). В умовах надзвичайного та воєнного стану Національний центр оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України (НЦУ) виконує оперативно-технічне управління електронними комунікаційними мережами. НЦУ в умовах надзвичайного або воєнного стану видає розпорядження щодо оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами, які є обов’язковими для виконання постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг.

            Відповідно до нещодавно внесених змін у Закон України «Про електронні комунікації», постачальники електронних комунікаційних мереж та/або послуг зобов’язані, зокрема, виконувати розпорядження НЦУ в умовах надзвичайного або воєнного стану (крім електронних комунікаційних мереж, що використовуються телерадіоорганізаціями відповідно до Закону України «Про телебачення і радіомовлення», рішення щодо яких приймаються Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення) (частина третя статті 18 Закону).

            За невиконання розпоряджень НЦУ законодавець встановив вкрай суворе покарання для постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, зокрема, під час дії воєнного стану на підставі звернення НЦУ регуляторний орган може прийняти, за погодженням з Кабінетом Міністрів України, рішення про виключення з реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг тих постачальників, які не виконали розпорядження НЦУ.

            Протидія російській дезінформації та очищення українського інформаційного простору від брехливих російських та проросійськи налаштованих осіб критично необхідне для нашої держави. Проте, звертаємо увагу, що спосіб такої протидії, який НЦУ встановив у п.3 розпорядження НЦУ від 18.11.2022 № 668, не вирішує поставлені задачу та проблему, а є вимогою до постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, яка: а) не ґрунтується на нормах законодавства у сфері електронних комунікацій; б) може мати наслідком застосування несправедливого покарання, зокрема, і шляхом виключення з Реєстру. Зазначене обґрунтовуємо наступним.

 

            1). Блокування сторінки в соціальних мережах та телеграм-каналах технічно неможливе без блокування всієї соціальної мережі та месенджера. Аргументацію даного питання ми неодноразово надавали у своїх листах до органів державної влади стосовно неможливості коректного технічного виконання вимог про блокування телеграм-каналів та соціальних мереж. Зверніть увагу, що з того періоду, коли нами було направлено ці листи, нічого не змінилось, ані в юридичній, ані в технічній площинах. Тому, неможливість точного виконання п.3 розпорядження НЦУ від 18.11.2022 № 668 наразі також аргументуємо позицією, що викладена, зокрема, у листі № 91/1-2 від 04.06.2021 щодо рішення РНБО України від 14.05.2021 «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» (копії цього та інших листів ІнАУ з питання блокування інформації в мережі Інтернет надаємо у додатку до цього листа).

            Крім цього, ІнАУ, яка впродовж тривалого періоду об’єднує у своєму складі фахівців у сфері зв’язку, ще 15.11.2017 сформувала та виразила свою позицію щодо блокування Інтернет-контенту, див. на вебсайті ІнАУ за посиланням https://inau.ua/pozytsiya-inau-shchodo-blokuvannya-internet-kontentu. Вона полягає в тому, що жоден з відомих інструментів не спроможний коректно обмежити доступ до визначених інтернет-ресурсів, причому використання таких інструментів блокування неодмінно призводить до порушень у роботі мережі і створює ряд нових критичних вразливостей. Те саме стосується і підходів з використанням Response Policy Zones.

            Також ще раз звертаємо Вашу увагу на ту обставину, що використання користувачами сервісів vpn або супутникових засобів доступу до Інтернету, які останнім часом здобули широкого поширення в Україні, значною мірою зводять нанівець зусилля щодо блокування веб-ресурсів та сервісів на доступі.

 

            2) Відповідно до статті 18 Закону України «Про електронні комунікації», суб’єктам господарювання забезпечується свобода постачання електронних комунікаційних мереж та послуг з дотриманням вимог, передбачених цим Законом. На господарську діяльність з надання електронних комунікаційних послуг та доступу до електронних комунікаційних мереж поширюються лише вимоги, встановлені у частині другій статті 18 цього Закону. Відтак, постачальники електронних комунікаційних мереж та/або послуг при наданні електронних комунікаційних послуг не можуть та не повинні підміняти правоохоронні чи слідчі органи шляхом відслідковування, встановлення та прийняття рішення про видалення шкідливих веб-ресурсів/сервісів чи-то контенту, в т.ч. і з метою забезпечення національної безпеки країни. Виконання таких дій, а саме – моніторинг Інтернет простору з метою виявлення контенту, прийняття рішення щодо негативного впливу певного контенту на сферу національної безпеки країни тощо, не є властивою функцією постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг у процесі забезпечення абонентів електронними комунікаційними послугами за визначеними законодавством вимогами та параметрами. Також, відповідно до частини четвертої статті 125 Закону України «Про електронні комунікації», постачальники електронних комунікаційних послуг не несуть відповідальності за зміст інформації, що передається їхніми мережами, крім випадків, передбачених Законом України «Про електронну комерцію».

 

            З огляду на зазначене та з метою недопущення порушення законних прав постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, зокрема, які є учасниками нашої Асоціації, просимо:

            1. Врахувати інформацію, викладену у цьому листі, при підготовці розпоряджень з питань обмеження доступу (блокування) інформації в мережі Інтернет.

            2. НЦУ внести зміни до розпорядження НЦУ від 18.11.2022 № 668, виключивши з нього пункт 3.

 

            Додаток:  

            1. Копія листа ІнАУ № 91/1-2 від 04.06.2021 «Щодо рішення РНБО України від 14.05.2021 «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)»;

            2. Копія листа ІнАУ № 21/1-7 від 25.02.2021 «Щодо ухвали суду про накладення арешту на майнові права інтелектуальної власності, які виникають у користувачів при використанні Telegram-каналів»;

            3. Копія листа ІнАУ № 101 від 21.06.2017 «Щодо списку ресурсів мережі Інтернет для можливого блокування»;

            4. Копія листа ІнАУ № 82/1-6 від 16.05.2017 «Щодо виконання рішення РНБО від 28.04.2017 «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)».

 

З повагою

Голова Правління Інтернет Асоціації України                                          Олександр Савчук