Президенту України
ПОРОШЕНКУ П.О.
Прем’єр-міністру України
ГРОЙСМАНУ В.Б.
Секретарю Ради національної безпеки і оборони
ТУРЧИНОВУ О.В.
Голові Служби безпеки України
Грицаку В.С.
Голові Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України
Євдоченку Л.О.
Голові Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації
Животовському О.М.
Вих. №82/1-6
від 16 травня 2017 року
Щодо виконання Рішення РНБО від 28.04.2017 «Про застосування персональних
спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)»
Інтернет Асоціація України, до складу якої входить понад 190 суб’єктів господарювання, які надають телекомунікаційні послуги, в т.ч. послуги доступу до мережі Інтернет, та напрямком діяльності якої є сприяння розвитку українського сегменту глобальної мережі Інтернет та розвитку ІКТ України, висловлює Вам свою повагу та звертається з приводу наступного.
Указом Президента України від 15.05.2017 № 133/2017 введено в дію рішення Ради Національної безпеки і оборони України від 28.04.2017 «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» (далі – Рішення РНБО). Указ Президента України від 15.05.2017 № 133/2017 набирає чинності з дня його опублікування.
Пунктом 2 Рішення РНБО встановлене застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) до фізичних осіб згідно з додатком 1 та до юридичних осіб згідно з додатком 2.
Відповідно до пункту 3 рішення РНБО Кабінет Міністрів України разом зі Службою безпеки України за участю Національного банку України зобов’язані забезпечити реалізацію і моніторинг ефективності персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), передбачених пунктом 2 Рішення РНБО.
Зокрема, окремими обмежувальними заходами, викладеними у додатку 2 до Рішення РНБО, встановлено:
- заборону Інтернет-провайдерам надання послуг з доступу користувачам мережі Інтернет до ресурсів http://www.kaspersky.ru;
- заборону Інтернет-провайдерам надання послуг з доступу користувачам мережі Інтернет до ресурсів https://www.drweb.ru;
- заборону Інтернет-провайдерам надання послуг з доступу користувачам мережі Інтернет до ресурсів/сервісів товариства з обмеженою відповідальністю «Яндекс» (Общество с ограниченной ответственностью «Яндекс») (див. п. 275);
- заборону Інтернет-провайдерам надання послуг з доступу користувачам мережі Інтернет до ресурсів сервісів «Mail.ru» (www.mail.ru) та соціально-орієнтованих ресурсів «Вконтакте» (www.vk.com) та «Одноклассники» (www.ok.ru).
Статтею 4 Закону України «Про санкції» такий вид обмежувального заходу (санкції), як заборона Інтернет-провайдерам надавати послуги з доступу користувачам мережі Інтернет до певних ресурсів/сервісів, прямо не встановлено. Проте, цієї статтею Закону передбачена можливість встановлення інших санкцій, що відповідають принципам їх застосування, встановленим Законом України «Про санкції».
Звертаючись до державних органів, Інтернет Асоціація України неодноразово наголошувала на тому, що чинне законодавство у сфері телекомунікацій дуже відстале від вимог європейського законодавства та тих взаємовідносин, які потребують врегулювання та мали б відповідати викликам сьогодення, вимогам державних органів та одночасному захисту прав та інтересів суспільства у доступі до інформації. Слід згадати й про вимоги статті 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Законом України від 17.07.97 № 475/97-ВР, де встановлено, що кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів.
Крім цього, чинні положення Закону України «Про телекомунікації» та інші нормативно-правові акти також не регламентують виконання процедури заборони Інтернет-провайдерам надавати користувачам послуги з доступу до мережі Інтернет, обмежувати доступ до певних ресурсів/сервісів та одночасного забезпечення прав та свобод громадянина.
Частиною другою статті 3 Закону України «Про санкції» визначено, що застосування санкцій ґрунтується на принципах законності, прозорості, об’єктивності, відповідності меті та ефективності.
Відтак, з метою неухильного виконання Рішення РНБО та Указу Президента України від 15.05.2017 № 133/2017 просимо якнайшвидше надати до Інтернет Асоціації України наступну інформацію та роз’яснення:
- Чи на всіх операторів, провайдерів телекомунікацій, які надають послуги доступу до мережі Інтернет в межах держави, поширюються вимоги заборони надання послуг з доступу користувачам мережі Інтернет до ресурсів/сервісів, визначених у додатку 2 до Рішення РНБО, чи такий вид обмежувального заходу (санкції) повинен виконуватись виключно юридичною особою, зазначеною у відповідному пункті додатку 2 до Рішення РНБО?
- Якщо обмежувальний захід у вигляді заборони надання послуг з доступу користувачам мережі Інтернет до ресурсів/сервісів, визначених у додатку 2 до Рішення РНБО, стосується усіх операторів, провайдерів телекомунікацій, які надають послуги доступу до мережі Інтернет в Україні, просимо роз’яснити механізми виконання Інтернет-провайдерами такого обмежувального заходу (санкції).
- Дата, з якої Інтернет-провайдери зобов’язані здійснювати обмежувальні заходи у вигляді заборони надання послуг з доступу користувачам мережі Інтернет до ресурсів/сервісів, визначених у додатку 2 до Рішення РНБО.
- Види та межі відповідальності Інтернет-провайдерів, встановлені чинним законодавством України, за не виконання чи не належне виконання заборони надання послуг з доступу користувачам мережі Інтернет до ресурсів/сервісів, визначених у додатку 2 до Рішення РНБО.
Надана Вами інформація буде поширена серед операторів, провайдерів телекомунікацій для врахування в роботі.
З повагою,
Голова Правління
Інтернет Асоціації України О. Федієнко