Лист № 101/1-3 від 07.08.2020 ВРУ щодо пропозицій до проекту Закону № 3861 від 16.07.2020 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо присвоєння та використання офіційної електронної адреси

Вихідні реквізити
Вих. № 101/1-3 від 07.08.2020
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Комітет Верховної Ради України з питань економічного розвитку
Комітет Верховної Ради України з питань цифрової трансформації
Народний депутат України Федієнко О.П.

Голові Комітету Верховної Ради України

 з питань економічного розвитку

НАТАЛУСІ Д.А.

 

Голові Комітету Верховної Ради України

з питань цифрової трансформації

КРЯЧКУ М.В.

 

Народному депутату України,

заступнику Голови Комітету Верховної Ради України

 з питань цифрової трансформації

ФЕДІЄНКУ О.П.

 

Вих. № 101/1-3

від 07.08.2020

 

Щодо проекту Закону № 3861 від 16.07.2020

про внесення змін до деяких законодавчих актів України

щодо присвоєння та використання офіційної електронної адреси

 

Інтернет Асоціація України (далі – ІнАУ), яка об’єднує понад 220 підприємств сфери ІКТ, засвідчує Вам свою повагу та звертається з приводу наступного.

16 липня 2020 року у Верховній Раді України за № 3861 зареєстрований проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо присвоєння та використання офіційної електронної адреси (далі – проект Закону). Автори проекту Закону зазначають, що законодавчі зміни вносяться з метою запровадження офіційної електронної адреси для юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, адвокатів, арбітражних керуючих та інших осіб, а також фізичних осіб, яка буде використовуватись для офіційного листування.

ІнАУ підтримує необхідність удосконалення процесу державної реєстрації суб’єктів господарювання та створення сприятливих умов для ведення бізнесу в Україні, одним з елементів якого є впровадження офіційної електронної адреси для суб’єктів господарювання і фізичних осіб.

Разом з тим звертаємо Вашу увагу на деякі аспекти, які, на наш погляд, необхідно врахувати при впровадженні законодавчих новацій у цій сфері.

1. Автори проекту Закону пропонують заборонити використання доменних імен «ru» для офіційних електронних адрес, зареєстрованих на території України. Такий підхід є виправданим в умовах гібридної війни, яку веде проти України держава-агресор. Але при цьому чомусь не йдеться про кириличний домен «.РФ», а також про розміщення поштових серверів на території РФ. Тому пропонуємо наступні зміни до ст. 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» і ст. 4 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус»:

Норма діючого законодавства

Пропозиції авторів проекту Закону

Пропозиції ІнАУ

Відсутня

Офіційні електронні адреси, зареєстровані на території України, не можуть бути зареєстровані на доменних іменах «ru».

Офіційні електронні адреси, зареєстровані в Україні, мають використовувати піддомени доменів .UA або .УКР, а поштові сервери, що обслуговують ці адреси, повинні фізично перебувати на території України.

 

2. Автори законопроекту пропонують механізм підтвердження отримання листів та/або повідомлень, надісланих на офіційну електронну адресу, який серед іншого передбачає можливість електронного підтвердження по факту дати та часу направлення адресату листів та/або повідомлень.

Вважаємо таку форму підтвердження необґрунтованою, оскільки факт відправлення не може служити гарантією і юридичним підтвердженням отримання листів та/або повідомлень адресатом. Тому пропонуємо наступні зміни до п. 8 ст. 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань»:

Норма діючого законодавства

Пропозиції авторів проекту Закону

Пропозиції ІнАУ

Відсутня

Листи та/або повідомлення, надіслані на офіційну електронну адресу вважаються такими, що надіслані офіційно та не потребують додаткового документального підтвердження їх направлення. Підтвердженням направлення листів та/або повідомлень на офіційну електронну адресу є електронне підтвердження про дату та час його направлення або електронне підтвердження про прочитання.

Підтвердженням направлення листів та/або повідомлень на офіційну електронну адресу є електронне підтвердження про прочитання, що надіслано безпосередньо абонентом офіційної електронної адреси.

 

З тією ж аргументацією пропонуємо наступні зміни до ст. 21 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус»:

Норма діючого законодавства

Пропозиції авторів проекту Закону

Пропозиції ІнАУ

Відсутня

У випадках, передбачених законом, направлення листів та/або повідомлення особі вважається належним чином надісланим та врученим, якщо такий лист та/або повідомлення надіслано на його офіційну електронну адресу та є електронне підтвердження про дату та час його направлення.

Підтвердженням направлення листів та/або повідомлень на офіційну електронну адресу є електронне підтвердження про 

прочитання, що надіслано безпосередньо абонентом офіційної електронної адреси

 

3. Автори проекту Закону пропонують норму про те, що офіційна електронна адреса є незмінною (в пропонованих змінах до ст. 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» і ст. 3 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус»).

Вважаємо законодавче закріплення незмінності електронної адреси необґрунтованими і пропонуємо передбачити механізм заміни офіційної електронної адреси по аналогії заміни ім’я та прізвища громадян, юридичної адреси тощо.

Такий механізм може бути передбачений окремою постановою Кабінету Міністрів України.

 

4. В пропозиціях змін до ст. 21 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» автори проекту Закону пропонують норму про те, що під час оформлення паспорта громадянина України вперше особі автоматично (або за бажанням) присвоюється офіційна електронна адреса та забезпечується доступ до такої адреси.

На наш погляд, альтернатива «автоматично» або «за бажанням» потребує уточнення, адже, не є зрозумілим, при яких обставинах офіційна електронна адреса присвоюється автоматично, а при яких – за бажанням.

 

Просимо Вас врахувати зазначені зауваження при подальшому опрацюванні проекту Закону № 3861 від 16.07.2020 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо присвоєння та використання офіційної електронної адреси.

 

З повагою

Голова Правління Інтернет Асоціації України                                                 А. Пятніков