Лист № 63/1-11 від 29.07.2024 ВРУ щодо відкликання проекту Закону за реєстр. №11431 від 22.07.2024

Вихідні реквізити
Вих. № 63/1-11 від 29.07.2024
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Комітет Верховної Ради України з питань цифрової трансформації
Комітет Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки
Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування
Комітет Верховної Ради України з питань правової політики
Комітет Верховної Ради України з питань економічного розвитку
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету
Комітет Верховної Ради України з питань антикорупційної політики
Комітет Верховної Ради України з питань інтеграції України до Європейського Союзу
Народний депутат ЛАРІН С.М.
Народний депутат ШВАЧКО А.О.
Народний депутат ШТЕПА С.С.
ВРУ, Верховна Рада України

Голові Комітету Верховної Ради України 

з питань цифрової трансформації,

народному депутату України

КРЯЧКУ М.В.

 

Голові Комітету Верховної Ради України з питань 

національної безпеки, оборони та розвідки

ЗАВІТНЕВИЧУ О.М.

 

Голові Комітету Верховної Ради України з питань організації 

державної влади, місцевого самоврядування, 

регіонального розвитку та містобудування

ШУЛЯК О.О.

 

Голові Комітету Верховної Ради України 

з питань правової політики

МАСЛОВУ Д.В.

 

Голові Комітету Верховної Ради України 

з питань економічного розвитку

НАТАЛУСІ Д.А.

 

Голові Комітету Верховної Ради України з питань бюджету

ПІДЛАСІ Р.А.

 

Голові Комітету Верховної Ради України 

з питань антикорупційної політики

РАДІНІЙ А.О.

 

Голові Комітету Верховної Ради України з питань 

інтеграції України до Європейського Союзу

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О.

 

Народному депутату України

ЛАРІНУ С.М.

 

Народному депутату України

ШВАЧКУ А.О.

 

Народному депутату України

ШТЕПІ С.С.

Вих. № 63/1-11

від 29.07.2024

 

Щодо проекту Закону № 11431 від 22.07.2024

 

            Інтернет Асоціація України (ІнАУ), яка об’єднує понад 220 підприємств галузі інформаційно-комунікаційних технологій, висловлюємо Вам свою повагу та звертаємося з приводу наступного.

            22 липня 2024 року у Верховній Раді України за № 11431 зареєстровано проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання питання державного нагляду в сфері електронних комунікацій та оперативного забезпечення сталості електронних комунікаційних мереж (далі – проект Закону), ініціаторами якого є народні депутати України Крячко М.В., Ларін С.М. та інші.

            Як вказано в Пояснювальній записці, цей проект Закону розроблено з метою спрощення процедури державного нагляду в сфері електронних комунікацій та оперативного забезпечення сталості електронних комунікаційних мереж.

            Проте, фактично положення проекту Закону направлені не на спрощення процедури державного нагляду, а посилення регулювання діяльності постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, встановлення додаткових видів адміністративно-господарських санкцій за невиконання припису уповноваженої посадової особи регуляторного органу про усунення порушень та за невиконання розпорядження НЦУ в умовах надзвичайного або воєнного стану.

            1. Так, доповненням до пункту 1 частини восьмої статті 10 Закону України «Про електронні комунікації» (далі – Закон) пропонується встановити, що надходження до регуляторного органу обґрунтованого звернення з додаванням підтверджуючих документів чи їх копій (за наявності) від центрального органу виконавчої влади у сферах електронних комунікацій та радіочастотного спектра, Національного центру оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України про порушення законодавства про електронні комунікації та/або радіочастотний спектр в умовах надзвичайного та воєнного стану буде підставою для прийняття регуляторним органом рішення про проведення позапланової перевірки.

            Також, пропозицією доповнити частину восьму статті 10 Закону пунктом 13, фактично, дублюється положення, запропоноване до пункту 1 частини восьмої статті 10 Закону, зокрема, щодо надання права регуляторному органу здійснювати позапланові перевірки у разі наявності обґрунтованої інформації щодо ознак невиконання розпоряджень Національного центру оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України в умовах надзвичайного або воєнного стану.

            Щодо даної пропозиції зауважуємо на такому. Відповідно до частин першої-другої та четвертої статті 32 Закону управління електронними комунікаційними мережами та відповідальність за забезпечення їх сталості в умовах надзвичайного та воєнного стану покладається на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сферах організації спеціального зв’язку, захисту інформації. Для забезпечення можливості оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами всіх постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг в умовах надзвичайного та воєнного стану створюється Національний центр оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України. В умовах надзвичайного та воєнного стану Національний центр оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України виконує оперативно-технічне управління електронними комунікаційними мережами у межах повноважень, наданих йому Кабінетом Міністрів України.

            Відповідно до частини сьомої статті 32 Закону, взаємодія постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг з Національним центром оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами Україниздійснюється на договірних засадах у порядку та відповідно до умов типового договору, що затверджуються центральним органом виконавчої влади у сферах електронних комунікацій та радіочастотного спектра. 

            Відповідно до частини восьмої статті 32 Закону НЦУ в умовах надзвичайного або воєнного стану видає розпорядження щодо оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами, які є обов’язковими для виконання постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг.

            Таким чином, Законом встановлено, що відносини (взаємодія) між постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг з НЦУ здійснюються на підставі договору. Такий Типовий договір про взаємодію постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг з НЦУ затверджено Наказом Адміністрації ДССЗЗІ від 01.06.2023 № 471, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29 червня 2023 р. за № 1092/40148 та умовами якого передбачена, в т.ч. відповідальність сторін за невиконання умов договору.

            Крім того, відповідно до Положення про НЦУ, яке затверджене наказом Адміністрації Держспецзв’язку від 11.04.2019 № 2090 (в редакції наказу Адміністрації Держспецзв’язку від 26.03.2021 № 176), НЦУ є державною установою, що входить до загальної структури Держспецзв’язку.

            Перелік вичерпних повноважень НЦУ з питань оперативно-технічного управління ЕКМ визначено у Положенні про НЦУ та постанові Кабінету Міністрів України від 29 червня 2004 р. № 812 «Деякі питання оперативно-технічного управління телекомунікаційними мережами в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану».

            Таким чином, НЦУ є державною установою, не є органом влади, не є суб'єктом владних повноважень та не підпорядкована регуляторному органу, а входить до загальної структури Держспецзв’язку.

            З огляду на зазначене та враховуючи, що управління електронними комунікаційними мережами та відповідальність за забезпечення їх сталості в умовах надзвичайного та воєнного стану покладається на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сферах організації спеціального зв’язку, захисту інформації, то, вважаємо, що саме Адміністрація Держспецзв’язку в межах своїх повноважень може вживати відповідних заходів до постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, які не виконують розпорядження НЦУ.

            Тому, звернення від НЦУ, як від державної установи, що виконує оперативно-технічне управління електронними комунікаційними мережами, не може бути підставою для проведення регуляторним органом позапланової перевірки постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, в т.ч., реалізація таких завдань суперечитиме ст. 4 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку».

            2. Змінами до частини дев’ятої статті 13 Закону пропонується відмінити норму, якою встановлено, що припис не передбачає застосування адміністративно-господарських санкцій щодо суб’єкта господарювання. З огляду на це, одночасно, доповненнями до пункту 3 частини першої статті 126 Закону запропоновано застосовувати до постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг адміністративно-господарські санкції за невиконання припису уповноваженої посадової особи регуляторного органу про усунення порушень законодавства про електронні комунікації та радіочастотний спектр.

            Разом з цим, у Пояснювальній записці не відображено, як саме такі зміни та доповнення до Закону сприятимуть врегулюванню питання державного нагляду в сфері електронних комунікацій та оперативному забезпеченню сталості електронних комунікаційних мереж та яку існуючу проблему буде вирішено. Натомість, на сьогодні, видаючи припис про усунення виявлених порушень, регуляторний орган надає можливість постачальнику електронних комунікаційних мереж та/або послуг усунути порушення у сфері електронних комунікацій без застосування адміністративно-господарських санкцій. Що і є саме регулюванням ринку електронних комунікацій.

            З огляду на зазначене, просимо частину дев’яту статті 13 Закону, у якій надано визначення поняття «припис», залишити без змін. 

            3. Доповненням пунктом 10 до частини першої статті 126 Закону пропонується встановити відповідальність постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг у вигляді накладення на них адміністративно-господарських санкцій у разі невиконання розпорядження НЦУ в умовах надзвичайного або воєнного стану.

            Вважаємо, що запропонована нечітка юридична «конструкція», коли регуляторний орган матиме право накладати на постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг штраф за невиконання розпорядження державної установи, яка перебуває у підпорядкуванні іншого центрального органу виконавчої влади.

            Крім того, ІнАУ неодноразово звертала увагу та, принагідно, ще раз зауважуємо, що в Україні відсутні будь-які нормативно-правові акти чи документи технічного характеру, в яких би чітко було визначено правила та процедури коректного блокування у мережі Інтернет. Враховуючи, що значна кількість розпоряджень НЦУ спрямована саме на зобов’язання блокування певних ресурсів в мережі Інтернет, за умови відсутності нормативно-правових актів, які б регулювали ці питання, вважаємо, встановлювати фінансову відповідальність передчасно, а рішення регуляторного органу будуть упередженими.

            4. У пункті 8³ Прикінцевих та перехідних положень, яким запропоновано доповнити Закон, необґрунтовано пропонується встановити зобов’язання постачальникам електронних комунікаційних мереж та/або послуг виконувати розпорядження НЦУ протягом шести місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану. Таке положення суперечить статті 32 Закону.

            Також, незрозумілий мотив розробників проекту Закону, які пропонують встановити, що постачальник електронних комунікаційних мереж та/або послуг, на якого накладено штраф розпорядженням регуляторного органу, сплачує його у тридцятиденний строк з дня винесення припису або розпорядження. Оскарження розпорядження регуляторного органу не зупиняє строк, передбачений цим абзацом. За кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі півтора відсотка від суми штрафу. Вважаємо, що ця пропозиція суперечить положенням, уже встановленим у ст. 15 та ст. 127 Закону. Крім того, фактично нівелюється законне право постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг оскаржувати рішення регуляторного органу.

            З огляду на зазначене, просимо:

  • народних депутатів України Крячка М.В., Ларіна С.М., Швачка А.О., Штепу С.С. відкликати проект Закону, положення якого не направлені на спрощення процедури державного нагляду в сфері електронних комунікацій та оперативного забезпечення сталості електронних комунікаційних мереж, а направлені на посилення тиску на постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг у вигляді збільшення перевірок регуляторним органом, що, відповідно, відволікає працівників постачальників, які, наразі, в першу чергу зосереджені на забезпеченні сталого функціонування своїх електронних комунікаційних мереж та, відповідно, забезпеченні якісних послуг своїм абонентам. Положення проекту Закону також направлені на необґрунтоване розширення повноважень регуляторного органу, в т.ч. шляхом застосування адміністративно-господарських санкцій до постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг за невиконання розпоряджень НЦУ, яке не знаходиться у підпорядкуванні/управлінні регуляторного органу. Запропоновано законодавчі положення, які посилюють фінансовий тиск на постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг у вигляді штрафів та пені, та не враховано, що, наразі, свої вільні кошти суб’єкти підприємництва спрямовують на організацію та забезпечення своєї діяльності у періоди довготривалих відключень електричної енергії, закуповують за власні кошти дороговартісне енергообладнання;

  • Комітет Верховної Ради України з питань цифрової трансформації та інші комітети – не підтримувати проект Закону та направити ініціаторам на доопрацювання.

 

            Про результати розгляду цього звернення просимо повідомити письмово.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                                Олександр САВЧУК