Міністру фінансів України
МАРЧЕНКУ С.М.
Заступнику Голови Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих
податкових консультацій при Міністерстві фінансів України,
заступнику Міністра фінансів України
ВОРОБЕЙ С.І.
Членам Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих
податкових консультацій при Міністерстві фінансів України
Копія: Голові Комітету Верховної ради України
з питань гуманітарної та інформаційної політики
ПОТУРАЄВУ М.Р.
Вих. № 62
від 29.07.2024
Пропозиція до проекту Узагальнюючої податкової консультації
щодо деяких питань, пов’язаних з утриманням податку на
доходи нерезидента з джерелом їх походження з України
Інтернет Асоціація України (ІнАУ), яка об’єднує понад 220 підприємств галузі інформаційно-комунікаційних технологій, висловлюємо Вам свою повагу та звертаємося з приводу наступного.
Як нам стало відомо, на 06 серпня 2024 року заплановане засідання Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових консультацій при Міністерстві фінансів України, де буде розглядатися проект Узагальнюючої податкової консультації щодо деяких питань, пов’язаних з утриманням податку на доходи нерезидента з джерелом їх походження з України (далі – УПК). У проекті УПК запропоновано висновок, що «податок на доходи нерезидента з джерелом їх походження з України утримується та сплачується ліцензіатом при перерахуванні ним роялті на рахунки уповноваженого агента, який не є постійним представництвом нерезидента – ліцензіара. При цьому, при подальшому перерахуванні ліцензіару сум роялті зазначеним агентом такі суми повторно податком на доходи нерезидента не оподатковуються.».
Тобто, такий висновок УПК передбачає сплату податку лише користувачами (Ліцензіатами), унеможливлюючи сплату податку Агентами з дистрибуції іноземних телеканалів в Україні.
Разом з цим, вважаємо, що такий висновок УПК може призвести до випадків порушення міжнародних угод про уникнення від подвійного оподаткування, а також створить умови для фіскального переслідування з боку податкових органів та штрафних санкцій для підприємств малого та середнього підприємництва – провайдерів аудіовізуальних медіа, які укладали агентські ліцензійні угоди з іноземними правовласниками.
Система агентських відносин у сфері медіа застосовується провідними виробниками телевізійного контенту, які не мають в Україні власних постійних представництв, а поширюють телеканали через систему агентських договорів, що укладаються з резидентом України (незалежним Агентом – дистрибутором). Нерезидент доручає Агенту, в т.ч. збирати належний йому дохід на території України та перераховувати на його рахунки. Таким чином, нерезидент-правовласник значно скорочує власний документообіг та витрати на адміністрування за рахунок впровадження агентської схеми роботи на території України, отримуючи всю необхідну інформацію з єдиного джерела – від свого Агента відповідно до укладеного з ним договору.
Агент, по суті, є посередником між правовласником та ліцензіатами – іншими резидентами України, які, використовуючи телевізійний контент іноземних правовласників, перераховують на рахунок Агента кошти, які, відповідно, Агент далі перераховує нерезиденту та утримує податок з такого доходу до бюджету та відображає його у власній декларації. Таким чином, Агент обслуговує зовнішньо-економічний контракт з нерезидентом, купує валюту для розрахунків з нерезидентом, здійснює інші необхідні дії для забезпечення дотримання вимог законодавства і міжнародних угод про уникнення від подвійного оподаткування.
Натомість, в проекті УПК зазначається про необхідність утримання і сплати податку з такого доходу нерезидента лише Ліцензіатом (провайдером аудіовізуальних сервісів) під час перерахування коштів Агенту на його рахунок. Хоча підпункт 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 Податкового кодексу України (ПКУ) прямо вказує на можливість плати податку при перерахуванні коштів на рахунок нерезидента або «уповноваженої особи», яким в даному випадку є Агент. Проте, у визначенні у ПК України не вживається поняття «уповноваженої особи»: «Резидент, у тому числі фізична особа – підприємець, фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, або суб’єкт господарювання (юридична особа чи фізична особа - підприємець), який обрав спрощену систему оподаткування, або інший нерезидент, який провадить господарську діяльність через постійне представництво на території України, які здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у підпункті 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.4-141.4.5 та 141.4.11 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, що сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності. Вимоги цього абзацу не застосовуються до доходів нерезидентів, що отримуються ними через їх постійні представництва на території України.».
Крім цього, роз’яснення УПК передбачають утримання та сплату податку на етапі, коли роялті не перетинають територію України і фактично не отримуються іноземним правовласником.
Таким чином, роз’яснення та висновок УПК унеможливлює будь-які інші варіанти сплати податку, які не суперечать міжнародним угодам і ПК України, в т.ч. Агентами з дистрибуції іноземних телеканалів в Україні, а також може суперечити умовам господарських договорів, положення яких відповідають законодавству.
Враховуючи зазначене, з огляду, в т.ч. на можливі ризики обмеження трансляцій європейських медіа на території України, просимо не приймати запропоновану редакцію Узагальнюючої податкової консультації щодо деяких питань, пов’язаних з утриманням податку на доходи нерезидента з джерелом їх походження з України, розгляд якої заплановано Експертною радою з питань підготовки узагальнюючих податкових консультацій при Міністерстві фінансів України, заступнику Міністра фінансів України на 06 серпня 2024 року.
З повагою
Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ Олександр САВЧУК