Лист № 48/1-2 від 26.06.2024 ВРУ щодо зауважень до проекту Закону № 11350 від 18.06.2024 в частині розширення повноважень АМКУ

Вихідні реквізити
Вих. № 48/1-2 від 26.06.2024
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Комітет Верховної Ради України з питань правової політики
Комітет Верховної Ради України з питань цифрової трансформації

Голові Комітету Верховної Ради України 

з питань правової політики

МАСЛОВУ Д.А.

 

Голові Комітету Верховної Ради України 

з питань цифрової трансформації

КРЯЧКУ М.В.

Вих. № 48/1-2

від 26.06.2024

 

Щодо проекту Закону № 11350 від 18.06.2024

 

            Інтернет Асоціація України (ІнАУ) висловлює Вам свою повагу та звертається з приводу наступного.

            18 червня 2024 року у Верховній Раді України за № 11350 зареєстровано проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення проведення перевірок Антимонопольним комітетом України та його територіальними відділеннями (далі – проект Закону), ініціаторами якого є народні депутати України Наталуха Д.А., Маслов Д.В. та інші.

            Змінами та доповненнями до окремих положень Закону України «Про Антимонопольний комітет України», а саме статей 7, 15, 16, 17, а також до частини четвертої статті 44¹ Закону України «Про захист економічної конкуренції» запропоновано, на підставі судового рішення господарського суду, у випадках та порядку, визначених законом, під час проведення перевірок копіювати та/або одержувати копії документів (у тому числі їх оригіналів), інших носіїв інформації; г) вчиняти спеціальні дії у вигляді: накладення арешту на майно, предмети чи інші носії інформації, документи (у тому числі їх оригінали); вилучення майна, предметів чи інших носіїв інформації, документів (у тому числі їх оригіналів); опломбування (опечатування) приміщень, інших володінь, систем електронних комунікацій чи місць зберігання інформації.

            При опрацюванні цих положень проекту Закону, з метою недопущення зупинення діяльності суб’єктів господарювання, де здійснюються перевірки органами Антимонопольного комітету України, пропонуємо використати положення, якими ці питання вже врегульовано у Кримінальному процесуальному кодексі України. Так, у статті 159 КПК України, яка визначає загальні положення тимчасового доступу до речей і документів вже встановлено, що тимчасовий доступ до електронних інформаційних систем, комп’ютерних систем або їх частин, мобільних терміналів систем зв’язку здійснюється шляхом зняття копії інформації, що міститься в таких електронних інформаційних системах, комп’ютерних системах або їх частинах, мобільних терміналах систем зв’язку, без їх вилучення. У частині четвертій статті 99 КПК України встановлено, що дублікат документа (документ, виготовлений таким самим способом, як і його оригінал), а також копії інформації, у тому числі комп’ютерних даних, що міститься в інформаційних (автоматизованих) системах, електронних комунікаційних системах, інформаційно-комунікаційних системах, комп’ютерних системах, їх невід’ємних частинах, виготовлені слідчим, прокурором із залученням спеціаліста, визнаються судом як оригінал документа.

            Відповідно до частини другої статті 168 КПК України тимчасове вилучення електронних інформаційних систем, комп’ютерних систем або їх частин, мобільних терміналів систем зв’язку для вивчення фізичних властивостей, які мають значення для кримінального провадження, здійснюється лише у разі, якщо вони безпосередньо зазначені в ухвалі суду. Забороняється тимчасове вилучення електронних інформаційних систем, комп’ютерних систем або їх частин, мобільних терміналів систем зв’язку, крім випадків, коли їх надання разом з інформацією, що на них міститься, є необхідною умовою проведення експертного дослідження, або якщо такі об’єкти отримані в результаті вчинення кримінального правопорушення чи є засобом або знаряддям його вчинення, а також якщо доступ до них обмежується їх власником, володільцем або утримувачем чи пов’язаний з подоланням системи логічного захисту. У разі необхідності слідчий чи прокурор виготовляє за допомогою технічних, програмно-технічних засобів, апаратно-програмних комплексів копії інформації, що міститься в інформаційних (автоматизованих) системах, електронних комунікаційних системах, інформаційно-комунікаційних системах, комп’ютерних системах, їх невід’ємних частинах. Копіювання такої інформації здійснюється із залученням спеціаліста.

            Тобто, при доопрацюванні змін та доповнень до статей 7, 15, 16, 17 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», а також до частини четвертої статті 44¹ Закону України «Про захист економічної конкуренції», просимо встановити виконання дій працівниками Антимонопольного комітету України аналогічно діям, які виконуються слідчими, прокурорами в межах кримінальних проваджень, а саме:

     - встановлення порядку та процедури копіювання спеціалістами інформації, документів з електронних комунікаційних систем, які прирівнюватимуться до оригіналів такої інформації, документів;

    -   на рівні закону заборонити працівникам Антимонопольного комітету України накладення арешту, вилучення опломбування (опечатування) електронних комунікаційних систем, в т.ч. комп’ютерних систем або їх частин, оскільки відповідними спеціалістами повинні виготовлятись копії інформації та документів, які прирівнюватимуться до оригіналів.

            Крім цього, у проекті Закону вживається поняття «система/и електронних комунікацій». Разом з цим, такий термін є неточним та незрозумілим, оскільки таке поняття відсутнє у спеціальних законах, зокрема, «Про електронні комунікації» та «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах». Тому, з метою правильного формування понять у проекті Закону, а далі - застосування закону, пропонуємо поняття «система/и електронних комунікацій» уточнити з поняттями, які уже застосовуються у законодавстві у сфері електронних комунікацій.

            Просимо врахувати надані пропозиції при доопрацюванні проекту Закону.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                                Олександр САВЧУК