Лист № 17/1-34 від 05.03.2024 Експертній раді з питань підготовки узагальнюючих податкових консультацій при Мінфін щодо застосування спрощеної системи оподаткування платниками податків, які здійснюють діяльність з надання послуг доступу до мережі Інтернет

Вихідні реквізити
Вих. № 17/1-34 від 05.03.2024
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Міністерство фінансів України
Експертна рада з питань підготовки узагальнюючих податкових консультацій при Міністерстві фінансів України

Голові Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, Міністру фінансів України

МАРЧЕНКУ С.М.

 

Заступнику Голови Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих 

податкових консультацій при Міністерстві фінансів України, 

заступнику Міністра фінансів України

ВОРОБЕЙ С.І.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, заступнику директора 

Департаменту, начальнику Управління нормативно-правового забезпечення та 

договірної роботи Юридичного департаменту Міністерства фінансів України

АВРАМЧУКУ С.П.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, директору Департаменту 

адміністративного оскарження Державної податкової служби України

АНТОНЕНКО І.Л.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, координатору 

податкового та митного комітетів Європейської Бізнес Асоціації

АРТЕМЧУК Н.О.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, народному депутату України, 

голові підкомітету з питань правового забезпечення діяльності податкових 

органів Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, 

податкової та митної політики

ВОЛОДІНІЙ Д.А.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, заступнику голови з питань 

оподаткування Всеукраїнської Аграрної Ради (ВАР)

БОГДАНОВІЙ О.С.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, старшому проектному 

менеджеру Офісу підтримки реформ при Міністерстві фінансів України

ГОПЦІЮ Р.О.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, заступнику директора 

Департаменту міжнародного оподаткування, начальнику відділу імплементації 

міжнародних договорів та процедур взаємного узгодження Міністерства фінансів України

ГОРЄВІЙ Н.М.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, заступнику начальника 

управління адміністрування єдиного внеску, методології та розгляду звернень 

платників податків начальнику відділу розгляду звернень платників податків 

Департаменту податкового адміністрування Державної податкової служби України 

ДАНІЛОВУ І.О.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, заступнику директора 

Департаменту економічної політики Федерації роботодавців України 

ДІДЕНКО Г.В.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, віце-президенту 

Українського союзу промисловців і підприємців

ДРОГОВОЗ Ю.С.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, Академіку НАН України, 

доктору економічних наук, президенту ДННУ «Академія фінансового управління»

ЄФИМЕНКО Т.І.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, начальнику управління 

вдосконалення методології податку на прибуток підприємств Департаменту 

правової роботи Державної податкової служби України

ЗАДОРОЖНОМУ О.М.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, раднику заступника 

Міністра фінансів України, старшому проектному менеджеру Офісу 

підтримки реформ при Міністерстві фінансів України  

КОЗЛОВУ Є.М.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, директору Департаменту 

правової роботи Державної податкової служби України

КУЦ М.О.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, координатору Комітету 

Незалежної асоціації банків України з питань оподаткування і обліку 

КОСТОЧКІНІЙ О.А.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, партнеру, керівнику 

податково-юридичної практики ТОВ «ЕРНСТ ЕНД ЯНГ»

КОТЕНКУ В.А.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, позаштатному 

раднику Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку

МЕХТІЄВУ Е.О.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих 

податкових консультацій при Міністерстві фінансів України,

представнику юридичної компанії «ОМР Tax&Legal»

МИХАЙЛЕНКУ Д.О.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, заступнику директора 

Департаменту податкової політики, начальнику управління 

прямих податків Міністерства фінансів України

ОВЧАРЕНКУ В.П.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих 

податкових консультацій при Міністерстві фінансів України, 

кандидату економічних наук, завідувачу відділу фіскальної політики 

та податкового регулювання ДННУ «Академія фінансового управління»

ОЛЕЙНІКОВІЙ Л.Г.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, співголові Комітету 

Американської торговельної палати в Україні з питань банківсько-фінансових 

послуг, партнеру CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang 

ОЛЕХОВУ І.І.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, доктору юридичних наук, 

в.о. проректора з наукової роботи та рекрутації 

Університету Державної фіскальної служби України

ПИЖОВІЙ М.О.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, заступнику голови 

Громадської ради при Державній податковій службі України

ПОТОПАЛЬСЬКІЙ Т.В.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, керівнику групи 

експертів ВГО «СПІЛКА ПОДАТКОВИХ КОНСУЛЬТАНТІВ УКРАЇНИ», 

віце-президенту ВПГО «СПІЛКА АУДИТОРІВ УКРАЇНИ»

РУБАНЕНКО Л.В.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих 

податкових консультацій при Міністерстві фінансів України,

інспектору Ради бізнес-омбудсмена

СЛАСТУНОВУ К.Б.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, начальнику управління 

вдосконалення непрямого оподаткування Департаменту правової 

роботи Державної податкової служби України 

ТИМОШЕНКУ С.П.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, заступнику керівника 

секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, 

податкової та митної політики

ФОРСЮК В.Л.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, головному консультанту 

секретаріату Комітету Верховної Ради України 

з питань фінансів, податкової та митної політики 

ЧОРНОГУЗ Л.П.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, керівнику напрямів 

«Оподаткування», «Митна політика» Американської торговельної палати в Україні

ШВЕЦЬ О.О.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих 

податкових консультацій при Міністерстві фінансів України, 

голові Комітету з питань оподаткування, бухгалтерського обліку 

та аудиту Громадської ради при Міністерстві фінансів України

ШЕВЦОВІЙ Т.С.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, начальнику управління 

адміністрування ресурсних платежів, рентної плати та місцевих податків 

і зборів з юридичних осіб Департаменту податкового адміністрування 

Державної податкової служби України

ШУМСЬКОМУ О.О.

 

Члену Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових 

консультацій при Міністерстві фінансів України, заступнику Голови Комітету 

з питань митного і податкового права Національної асоціації адвокатів України 

ЮРОВСЬКОМУ Д.Б.

 

Копія: 

Віцепрем'єр-міністру з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій 

– Міністру цифрової трансформації

ФЕДОРОВУ М.А.

Вих. № 17/1-34

від 05.03.2024

 

Щодо розгляду Експертною радою з питань підготовки узагальнюючих 

податкових консультацій при Міністерстві фінансів України питання про 

застосування спрощеної системи оподаткування платниками податків, 

які здійснюють діяльність з надання послуг доступу до мережі Інтернет

 

            Інтернет Асоціація України (далі – ІнАУ), яка об’єднує понад 220 суб’єктів господарювання у сфері інформаційно-комунікаційних технологій, переважна частина яких є суб’єктами малого та мікропідприємництва з українськими бенефіціарними власниками і надає послуги доступу до мережі Інтернет, висловлюємо Вам свою повагу та звертаємося з наступним.

            ІнАУ цілком поділяє позицію Міністерства фінансів України, викладену в листі до ІнАУ № 39010-03-10/5821 від 27.02.2024 (з копіями Офісу Президента і Секретаріату КМУ), що реформа спрощеної системи оподаткування (далі – ССО) повинна підтримати розвиток в Україні мікро- та малого бізнесу, що реформування ССО можливо починати лише після відновлення довіри платників податків до податкових органів і першочергового проведення реформи принципів, процедур та засобів роботи податкових органів, і що існують побоювання масового переходу малого і мікробізнесу у неформальний сектор, зміни резидентства підприємців, а також втрати Україною інноваційних галузей, які виросли саме завдяки стимулам ССО. 

            Змушені констатувати, що Державна податкова служба України (далі - ДПС) останнім часом, ще до початку реформування податкової системи, направляє зусилля на скасування ССО для суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність з надання послуг доступу до мережі Інтернет. Це відбувається  всупереч позиції Міністерства фінансів, а також всупереч попереднім висновкам і офіційним консультаціям самої ДПС про те, що “з 01.01.2022 фізичні особи - підприємці - платники єдиного  податку, які здійснюють, зокрема, послуги з надання доступу до мережі Інтернет, мають право здійснювати свою діяльність виключно на третій групі платника єдиного податку з урахуванням вимог, визначених пп. 8 пп. 291.5 п. 291.5 ст. 291 ПКУ” (цитата з листа ДПС ІнАУ від 12.01.2022 №536/6/99-00-04-02-03-06, а також з листа ДПС до територіальних органів ДПС від 23.12.2021 №28362/7/99-00-04-02-03-07). 

            ДПС сьогодні пояснює раптову зміну своєї позиції тим, що з 01 січня 2022 року (понад 2 роки тому!) втратив чинність Закон України «Про телекомунікації» та набрав чинності Закон України «Про електронні комунікації». Але при цьому слід зазначити наступне:

  1. попередні висновки ДПС щодо можливості застосування ССО у цій галузі формувались у 2022 році уже на базі діючого на той час Закону «Про електронні комунікації»;

  2.  останні зміни редакції підпункту 8 підпункту 291.5.1 пункту 3 291.5 статті 291 Податкового кодексу України, на який посилається ДПС, вносилися ще у 2019 році, тому зміна позиції ДПС України не може бути обґрунтована змінами в податковому законодавстві;

  3. по своїй суті, діяльність постачальників електронних комунікаційних послуг (провайдери телекомунікацій) не зазнала змін в частині реалізації права обрати спрощену систему оподаткування, не відбулось ніяких змін і у КВЕД ДК 009:2010 щодо класу 61.90 «Інша діяльність у сфері електрозв’язку» та розділу 61 «Телекомунікації (електрозв’язок)»;

  4. про хибність і незаконність трактування податківцями положень законодавства у сфері електронних комунікацій свідчить і судова практика: Восьмий апеляційний адміністративний суд м. Львова скасував рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про виключення Товариства з обмеженою відповідальністю з реєстру платників єдиного податку через наявність серед видів діяльності Товариства КВЕД 61.90 (судова справа № 300/726/22), а Верховний Суд України підтвердив правильність висновків апеляційної інстанції.

            Отже, вважаємо, що аргументація ДПС, що суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність з надання послуг доступу до мережі Інтернет (КВЕД 61.90), не можуть  бути платниками єдиного податку третьої групи, ґрунтується на хибному трактуванні законодавства, оскільки ст. 291.5 Податкового кодексу містить чіткий перелік суб’єктів господарювання, які не можуть бути платниками єдиного податку, і серед них немає послуг доступу до мережі Інтернет (код IA.S1 Орієнтовного переліку видів електронних комунікаційних послуг під КВЕД 61.90 (надання доступу до мережі Інтернет через мережі, встановлені між клієнтами та Інтернет-провайдерами, що не належать або контролюють ISP, таких як комутований доступ до мережі Інтернет тощо, надання .. доступу до мережі Інтернет в загальнодоступних будівлях). 

            Результатом скасування ССО для суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність з надання послуг доступу до мережі Інтернет, стане не лише нехтування Законом і заохочення посадовців до подальших кроків з хибного трактування законодавства України на свій розсуд, але й ряд негативних соціальних, економічних і безпекових наслідків, особливо руйнівних під час воєнного стану, зокрема:

  1. скасування ССО для малого бізнесу в сфері електронних комунікацій призведе не до вирівнювання конкурентних умов між крупними і малими підприємствами (як стверджують деякі «експерти» з кола монополістів), а навпаки - різко порушить баланс на користь великих операторів, призведе до поглинання малого бізнесу крупним і монополізації ринку, адже адміністративні витрати і звітність всіх операторів майже співмірні, незалежно від розміру; 

  2. монополізація ринку і зменшення конкуренції об’єктивно призведуть до збільшення вартості і погіршення якості послуг доступу до Інтернету і масового невдоволення і збурення користувачів (сьогодні по співвідношенню ціна/якість послуг доступу до мережі Інтернет Україні є одним зі світових лідерів);

  3. різке скасування ССО без перехідного періоду призведе до одночасного припинення надання послуг значною кількістю операторів малого бізнесу, що в умовах війни залишить без комунікаційних послуг значну кількість споживачів, особливо у сільській місцевості;

  4. скасування ССО змусить ті підприємства малого бізнесу, які ще залишаться «на плаву», наймати додатковий адміністративний персонал, зокрема бухгалтерів, і відповідно збільшувати прямі витрати, що у підсумку призведе не до збільшення, а до зменшення податкових надходжень до державного бюджету України;

  5. малі та мікропідприємства вітчизняної галузі електронних комунікацій мають українських бенефіціарних власників і залишають прибуток в Україні, при цьому майже всі крупні оператори, які в разі скасування ССО збільшать свою ринкову долю, мають закордонних бенефіціарів, об’єктивно зацікавлених у виводі прибутків з України;

  6. зміна трактування законодавства в залежності від кон’юнктури псує імідж держави і призводить до втрати довіри як серед вітчизняних підприємців, так і серед міжнародних інвесторів, і в разі реалізації цих намірів інвестори будуть змушені ліквідувати бізнес в Україні і виводити капітал; 

  7. скасування спрощеної системи оподаткування і вихід з ринку доступу до мережі Інтернет малого бізнесу погіршить національну безпеку і сталість інтернет-мереж, адже кібератаки і підкуп персоналу з метою знищення систем управління мережами доступу найбільш ефективні щодо малої кількості крупних гравців на ринку доступу, ніж до значної кількості малих (що показав нещодавній досвід кібератак на крупних українських операторів);

  8. якщо державі дійсно необхідно відмовити малому бізнесу у сфері електронних комунікацій у використанні ССО, то має бути задіяний механізм зміни законодавства, а не зміни трактування законодавства, при цьому у підприємців має бути час на адаптацію до нових правил ведення бізнесу, але такі зміни до законодавства, в разі їх необхідності, в будь-якому разі треба впроваджувати не під час війни.   

            Нам відомо, що ДПС з метою формування єдиної позиції з зазначеного питання направила лист від 17.11.2023 № 2428/4/99-00-04-03-03-04 до Міністерства фінансів України з пропозицією внести питання про скасування ССО для суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність з надання послуг доступу до мережі Інтернет, на розгляд Експертної ради щодо підготовки проєкту узагальнюючої податкової консультації.

            Просимо Вас при розгляді даного питання прийняти зважене рішення і зупинити ініціативу ДПС щодо скасування ССО для малого бізнесу у сфері доступу до мережі Інтернет як таку, що порушує законодавство України, шкодить національним інтересам держави і призведе до невдоволення абонентів і розхитування ситуації на вітчизняному ринку інтернет-доступу.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                         Олександр САВЧУК