Лист № 71 від 10.08.2022 Держспецзв'язку щодо пропозицій до проекту постанови КМУ «Деякі питання оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами в умовах надзвичайного та воєнного стану»

Вихідні реквізити
Вих. № 71 від 10.08.2022
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
ДССЗЗІ, Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України

Голові Державної служби спеціального

зв’язку та захисту інформації України

ЩИГОЛЮ Ю.Ф.

Вих. № 71

від 10.08.2022 року

 

Щодо пропозицій до проекту постанови Кабінету Міністрів України

«Деякі питання оперативно-технічного управління електронними

комунікаційними мережами в умовах надзвичайного та воєнного стану»

 

Шановний Юрію Федоровичу!

            Інтернет Асоціація України (ІнАУ) надає свої пропозиції до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами в умовах надзвичайного та воєнного стану», яку оприлюднено 29.07.2022 на вебсайті https://cip.gov.ua/ з метою громадського обговорення.

            1. У визначенні терміну «центр управління постачальника електронних комунікаційних мереж та/або послуг (далі – ЦУМ)», наданому у пункті 3 розділу І. Загальні положення проекту Порядку оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами в умовах надзвичайного та воєнного стану (далі – проект Порядку) після слів «структурний підрозділ Постачальника послуг» пропонуємо доповнити словами «або призначена особа у штаті Постачальника послуг».

            Оскільки, постачальниками послуг в Україні є не лише суб’єкти господарювання, штатною чисельністю та доходами від обсягів здійснення господарської діяльності яких можна забезпечити функціонування структурного підрозділу, а й зареєстровано у Реєстрі постачальників електронних комунікаційних послуг та мереж в НКРЕКП дуже багато суб’єктів господарювання з незначними обсягами надання послуг чи-то надають послуги у невеликих населених пунктах та ФОП, які здійснюють діяльність у сфері ЕКП, то, наймання та утримання структурного підрозділу може бути занадто обтяжливим та недоцільним для цих категорій постачальників ЕКП.

 

            2. У пункті 19 розділу V. Умови взаємодії НЦУ, ЦУМ, спецкористувачів послуг проекту Порядку пропонується встановити, що, в умовах надзвичайного та воєнного стану НЦУ та Постачальниками послуг допускається встановлення тимчасових обмежень у наданні електронних комунікаційних послуг споживачам до скасування режиму надзвичайного та воєнного стану.

            Разом з цим, зауважуємо, що таке положення буде суперечити Закону України «Про електронні комунікаційні послуги» та пункту 5 статті 92 Конституції України, де гарантовано, що виключно законами України визначаються засади використання природних ресурсів, виключної (морської) економічної зони, континентального шельфу, освоєння космічного простору, організації та експлуатації енергосистем, транспорту і зв’язку.

            Так, у Законі України «Про електронні комунікації» відсутнє положення про те, що в умовах надзвичайного та воєнного стану НЦУ та постачальниками послуг допускається встановлення тимчасових обмежень у наданні електронних комунікаційних послуг споживачам до скасування режиму надзвичайного та воєнного стану. Порядок встановлення таких тимчасових обмежень, та що це взагалі, також не відомо та у Законі не встановлено.

            У частинах четвертій та сьомій статті 115 Закону України «Про електронні комунікації» встановлено таке:

            - «в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного та воєнного стану постачальники електронних комунікаційних мереж та/або послуг з метою оповіщення та забезпечення електронними комунікаційними послугами учасників ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, відбудовних робіт та здійснення відповідних заходів Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування за погодженням із центральним органом виконавчої влади у сферах електронних комунікацій та радіочастотного спектра можуть установлювати тимчасові обмеження в наданні електронних комунікаційних послуг споживачам до ліквідації наслідків та скасування режиму надзвичайного стану»;

            - «для припинення терористичної діяльності в порядку, що встановлюється законом, може здійснюватися тимчасове обмеження надання електронних комунікаційних послуг споживачам, що перебувають у визначеному районі проведення антитерористичної операції.»

            З урахуванням наведеного, пропонуємо пункт 19 розділу V. Умови взаємодії НЦУ, ЦУМ, спецкористувачів послуг проекту Порядку привести у відповідність до Закону України «Про електронні комунікації», в т.ч. статті 115, або виключити, оскільки випадки та порядок тимчасових обмежень у наданні електронних комунікаційних послуг в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного та воєнного стану вже врегульовано законом.

 

            3. У пункті 27 розділу VII. Захист інформації та забезпечення безпеки функціонування НЦУ проекту Порядку слово «законодавством» просимо замінити словом «законом», оскільки, відповідно до пункту 22 статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються засади цивільно-правової відповідальності; діяння, які є злочинами, адміністративними або дисциплінарними правопорушеннями, та відповідальність за них. З урахуванням наведеного, необхідно також конкретизувати вид відповідальності, яка може настати за недостовірне та/або несвоєчасне подання постачальниками послуг до НЦУ інформації про електронні комунікаційні мережі, які вони експлуатують, та їх стан.

 

            Крім цього, просимо Вас повідомити, чи Порядок оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами в умовах надзвичайного та воєнного стану застосовуватиметься до усіх, без виключення, постачальників електронних комунікаційних послуг та/або мереж, чи, можливо, визначено черговість постачальників для створення їх ЦУМ для взаємодії з НЦУ.

 

З повагою

Голова Правління Інтернет Асоціації України                                    Олександр Савчук