Лист № 48/1-2 від 30.05.2022 ВРУ та Мінцифри щодо пропозицій посилення відповідальності у разі порушення законодавства власниками (володільцями) інфраструктури об’єкта доступу

Вихідні реквізити
Вих. № 48/1-2 від 30.05.2022
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Комітет Верховної Ради України з питань цифрової трансформації
Міністерство цифрової трансформації України

Голові Комітету Верховної Ради України

з питань цифрової трансформації

КРЯЧКУ М.В.

 

Віцепрем’єр-міністру –

Міністру цифрової трансформації України

ФЕДОРОВУ М.А.

Вих. № 48/1-2

від 30.05.2022 року

 

Пропозиції щодо посилення відповідальності у разі

порушення законодавства власниками (володільцями)

інфраструктури об’єкта доступу

 

            Інтернет Асоціація України (далі – ІнАУ) висловлює Вам свою повагу та звертається з наступним.

            Ще у 2021 році листом від 03.12.2021 № 170/1-2 ІнАУ були надані пропозиції змін до законодавства у сфері, що регулює питання розміщення електронних комунікаційних мереж з використанням об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики. Серед пропозицій до інших законодавчих актів, було надано пропозиції про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо посилення відповідальності власників (володільців) інфраструктури об’єктів доступу), зокрема, доповнити цей Кодекс статтею 148⁶, яка б визначала відповідальність за порушення законодавства про доступ до інфраструктури об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики, кабельної каналізації електрозв’язку, будинкової розподільної мережі для розташування технічних засобів телекомунікацій з метою надання телекомунікаційних послуг, а також внести доповнення до статей 243 та 255 цього Кодексу.

            ІнАУ неодноразово направляла звернення з проханнями врегулювати ситуації, коли власники (володільці) інфраструктури об’єктів доступу уникали виконання Закону України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку електронних комунікаційних мереж» (далі – Закон про доступ), а також нормативно-правових актів, прийнятих на виконання цього Закону. Доволі часто оператори, провайдери телекомунікацій самостійно звертаються до суду за вирішенням тих чи інших питань, здебільшого, що стосуються укладання договорів з доступу.

            Наявність у законодавстві норми, яка визначатиме відповідальність власників (володільців) інфраструктури об’єктів доступу за порушення законодавства про доступ до інфраструктури об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики, кабельної каналізації електрозв’язку, будинкової розподільної мережі для розташування технічних засобів телекомунікацій з метою надання телекомунікаційних послуг, в першу чергу, матиме випереджаючий, превентивний характер, а також, у разі порушення законодавства, оператори, провайдери телекомунікацій зможуть вимагати понесення покарання злісними порушниками законодавства.

 

            Окрім зазначеного, у Законі про доступ відсутні положення, які б визначали право саме оператора, провайдера телекомунікацій вимагати від власника (володільця) інфраструктури об’єкта доступу відшкодування шкоди, заподіяної  унаслідок невиконання законодавства про доступ до інфраструктури об’єкта доступу, оскільки Закон про доступ не передбачає відповідальності власників (володільців) інфраструктури за ненадання доступу до інфраструктури для розміщення телекомунікаційних мереж з метою надання телекомунікаційних послуг. Натомість замовник (оператор, провайдер телекомунікацій) відповідно до пункту 2 частини третьої статті 15 Закону про доступ зобов’язаний відшкодовувати збитки власникові інфраструктури об’єкта доступу або третім особам, заподіяні внаслідок невиконання чи неналежного виконання робіт внаслідок дій або бездіяльності замовника, безпосередньо пов’язаних з розміщенням та експлуатацією технічних засобів телекомунікацій, відповідно до договору з доступу та законодавства.

            Враховуючи зазначене, просимо встановити аналогічну норму щодо зобов’язань власників (володільців) інфраструктури об’єктів доступу на відшкодування нанесеної замовникам шкоди, доповнивши частину третю статті 16 Закону про доступ абзацом 3 такого змісту:

            «Замовник має право на відшкодування шкоди, заподіяної власником інфраструктури об’єкта доступу унаслідок недотримання строків із забезпечення доступу до інфраструктури об’єкта доступу чи вчинення інших дій з ухилення від укладання договору з доступу.»

 

            На наше переконання, відсутність у Законі про доступ положень про відповідальність власників (володільців) інфраструктури об’єктів доступу зробило цей Закон малоефективним, оскільки, кожен власник (володілець) впевнений, що, ігноруючи норми цього Закону та інших нормативно-правових актів, що регулюють питання доступу до інфраструктури об’єктів доступу для розташування технічних засобів телекомунікацій з метою забезпечення розвитку інформаційного суспільства в Україні, ніякої відповідальності не понесе.

 

            Враховуючи зазначене, вчергове просимо Комітет Верховної Ради України з питань цифрової трансформації та Міністерство цифрової трансформації України – ініціювати внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, якими передбачити адміністративну відповідальність власників (володільців) інфраструктури об’єкта доступу за порушення законодавства про доступ (пропозиції у додатку до цього листа), а також до частини третьої статті 16 Закону про доступ .

 

            Про результати розгляду цього звернення просимо повідомити письмово.

 

            Додаток: Пропозиції ІнАУ про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо посилення відповідальності власників (володільців) інфраструктури об’єктів доступу).

 

З повагою

Голова Правління Інтернет Асоціації України                                       Олександр Савчук