Голові Комітету Верховної Ради України
з питань цифрової трансформації
КРЯЧКУ М.В.
Віцепрем’єр-міністру –
Міністру цифрової трансформації України
ФЕДОРОВУ М.А.
Вих. № 43/1-2
від 04.05.2022 року
Пропозиції щодо розроблення положень
нормативно-правових актів
Інтернет Асоціація України висловлює Вам свою повагу та звертається з наступним.
Відповідно до пункту 11 частини першої статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» (далі – Закон) в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, заходи правового режиму воєнного стану, серед яких, зокрема, регулювати у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, роботу постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, поліграфічних підприємств, видавництв, телерадіоорганізацій, телерадіоцентрів та інших підприємств, установ, організацій і закладів культури та засобів масової інформації, а також використовувати місцеві радіостанції, телевізійні центри та друкарні для військових потреб і проведення роз’яснювальної роботи серед військ і населення; забороняти роботу приймально-передавальних радіостанцій особистого і колективного користування та передачу інформації через комп’ютерні мережі.
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 6 Закону в указі Президента України про введення воєнного стану зазначаються, зокрема, вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв’язку з введенням воєнного стану із зазначенням строку дії цих обмежень, а також тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції РНБО України, Указом Президента України В.Зеленського від 24.02.2022 № 64/2022 із змінами, внесеними згідно з Указами Президента України від 14.03.2022 № 133/2022 та від 18.04.2022 № 259/2022 (далі – Указ), в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року. Одночасно визначено, тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 - 34, 38, 39, 41 - 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану». Кабінету Міністрів України невідкладно доручено ввести в дію план запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в Україні.
Таким чином, конкретно визначений вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв’язку з введенням воєнного стану, в т.ч., щодо заборони передачі інформації через комп’ютерні мережі, в Указі не встановлено.
Слід зазначити, що нормативно-правові акти, які б визначали процедури та механізми впровадження тимчасових обмежень на передачу інформації через комп’ютерні мережі в період дії правового режиму воєнного стану, також відсутні.
Наразі, у Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку проводиться робота з напрацювання проєкту вимог до процесу організації блокування ресурсів мережі Інтернет, який, нібито буде застосовуватись лише на період дії правового режиму воєнного стану. Проте, звертаємо Вашу увагу, з огляду на вищенаведене обґрунтування, що ні про які дії з блокування ресурсів в мережі Інтернет у національному законодавстві не йдеться. Відповідно до законодавства та на підставі Указу Президента конституційні права і свободи людини і громадянина на передачу інформації через комп’ютерні мережі можуть бути тимчасово обмежені в період дії правового режиму воєнного стану.
Враховуючи зазначене, просимо:
1. Міністерство цифрової трансформації України розробити Регламент (чи інший документ), який визначатиме правову процедуру та механізми впровадження тимчасових обмежень на передачу інформації через комп’ютерні мережі в період дії правового режиму воєнного стану.
При розробленні такого документу, просимо врахувати, що впровадження тимчасових обмежень на передачу інформації через комп’ютерні мережі в період дії правового режиму воєнного стану має відбуватись з урахуванням настання невідворотних шкідливих наслідків і загроз для функціонування електронних комунікаційних мереж, які виникають внаслідок неможливості коректного блокування інформації на доступі постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг.
2. Комітет Верховної Ради України з питань цифрової трансформації, з метою реалізації пункту 11 частини першої статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», ініціювати внесення зміни до частини другої статті 115 Закону України «Про електронні комунікації», доповнивши абзацом другим такого змісту:
«Тимчасові обмеження на передачу інформації через комп’ютерні мережі в період дії правового режиму воєнного стану здійснюються постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг відповідно до Регламенту, затвердженого центральним органом виконавчої влади у сферах електронних комунікацій та радіочастотного спектра».
Про результати розгляду цього звернення просимо повідомити письмово.
З повагою
Голова Правління Інтернет Асоціації України Олександр Савчук