Начальнику Національного центру оперативно-технічного
управління мережами телекомунікацій
ТИТАРЕНКУ О.В.
Вих. № 84
від 09.09.2024
Інформація на лист від 06.09.2024 № 68/01-447 СЕД
Шановний Олександре Володимировичу!
Інтернет Асоціація України (ІнАУ) висловлює Вам свою повагу та, у відповідь на Ваш лист від 06.09.2024 № 68/01-447 СЕД щодо надання інформації на лист Національного координаційного центру кібербезпеки Ради національної безпеки і оборони України від 06.09.2024 № 3146/16-03/2-24, надає перелік проблемних питань, які необхідно вирішити задля забезпечення сталості електронних комунікаційних мереж в умовах воєнного стану та під час відключення енергопостачання.
1. Бронювання працівників сфери електронних комунікацій.
Для суб’єктів малого підприємництва сфери електронних комунікацій встановлено критерії для бронювання працівників від мобілізації, які є майже недоступними для виконання. А фізичні особи-підприємці (ФОП) сфери електронних комунікацій взагалі не можуть бронювати своїх працівників. До цього ж, існує можливість бронювання від мобілізації лише 50% працівників, і лише тих підприємств, які отримали статус критичності. Подолати бар’єри, встановлені у критеріях критичності, та отримати статус критичності для постачальника невеликого за обсягами надання послуг, проте, значимого в певних територіальних межах (село, невелике місто), також майже нереально. Встановлені Урядом критерії бронювання для працівників аварійно-відновлювальних бригад практично неможливі для виконання представниками малого і середнього бізнесу.
Як наслідок, масова мобілізація критично необхідних співробітників, в тому числі членів аварійно-відновлювальних бригад, ставить під сумнів можливість здійснення постачальниками електронних комунікаційних послуг необхідних заходів щодо забезпечення сталості електронних комунікаційних мереж в умовах воєнного стану під час відключення енергопостачання, зокрема відновлення пошкоджених мереж, а також забезпечення їх резервними засобами енергоживлення (заміна акумуляторів, запуск і підтримка роботи генераторів).
Отже, критично важливими питаннями, які потребують вирішення, у сфері мобілізації підприємств галузі, які впливають на можливість забезпечення ними сталості електронних комунікаційних мереж в умовах воєнного стану та під час відключення енергопостачання, є такі:
-
нерівні умови бронювання малих і великих постачальників електронних комунікаційних послуг, зокрема можливість бронювання 100% співробітників лише крупними підприємствами галузі, неможливість виконання малими підприємствами критеріїв критичності;
-
порушення встановлених термінів щодо розгляду заяв на визначення підприємства критично важливим;
-
складність процедури бронювання працівників аварійно-відновлювальних бригад.
Пропозиції ІнАУ з цього питання – зокрема див.: Лист ІнАУ № 52 від 01.07.2024 до Мінцифри щодо усунення проблемних питань бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану (у додатку).
2. Загроза скасування спрощеної системи оподаткування та звітності (ССО).
ІнАУ разом з іншими зацікавленими профільними асоціаціями і учасниками ринку електронних комунікацій вже впродовж майже року відстоює законне право постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг застосовувати у своїй діяльності ССО, як це встановлено положеннями Податкового кодексу України. Проте, працівники ДПС України та Мінфіну на власний розсуд інтерпретують норми Закону України «Про електронні комунікації», інших нормативно-правових актів у сфері електронних комунікацій, тлумачать законодавство на свою користь, щоб заборонити ССО. Постачальники, звісно, не погоджуються з незаконними діями податкових органів, оскаржують їх рішення, дії. Це дестабілізує роботу постачальників, відволікає людські та фінансові ресурси на захист своїх законних прав.
Скасування ССО для малих постачальників доступу до мережі Інтернет і збільшення адміністративних і фінансових витрат, в разі переходу на загальну систему оподаткування, призведе до повної перебудови архітектури електронних комунікацій України під час війни, зокрема:
-
до припинення діяльності значної кількості малих підприємств, що особливо критично в сільській місцевості та прифронтових районах;
-
зменшення стійкості тих мереж, які залишаться, через необхідність найму додаткових бухгалтерів замість технічних спеціалістів і членів аварійно-відновлювальних бригад;
-
руйнування децентралізованої стійкості системи електронних комунікацій України до атак ворога, значного збільшення вартості та погіршення якості послуг доступу до Інтернету і масового невдоволення і збурення користувачів.
Юридична аргументація безпідставності висновків ДПС і Мінфіну щодо заборони використання ССО для постачальників послуг доступу до мережі Інтернет – див. Лист ІнАУ № 79 від 02.09.2024 до Мін'юсту щодо вжиття заходів, направлених на скасування неправомірного роз’яснення ДПС України (у додатку).
3. Проблеми невиконання власниками (володільцями) інфраструктури об’єктів доступу законодавства про доступ до інфраструктури з метою розміщення електронних комунікаційних мереж для надання електронних комунікаційних послуг.
Найбільш актуальними наразі є питання з боку ОСББ, управлінських компаній, які, доволі часто вдаються до погроз, аж до демонтажу ЕКМ постачальників, якщо вони не підпишуть договір чи зміни до договору на умовах, запропонованих виключно ними, всупереч встановленим законодавством тарифам. Розрахунки плати за доступ не здійснюються так, як це визначено Законом України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку електронних комунікаційних мереж».
Невиконання власниками інфраструктури електронних комунікацій вимог законодавства щодо доступу до інфраструктури, відсутність відповідальності посадових осіб власників інфраструктури за ігнорування вимог законодавства щодо доступу до інфраструктури призводить до зменшення сталості і стійкості електронних комунікаційних мереж в умовах воєнного стану та під час відключення енергопостачання, зокрема через:
-
незаконний демонтаж електронних комунікаційних мереж власниками інфраструктури;
-
незаконне встановлення завищених тарифів за доступ до інфраструктури електронних комунікацій;
-
перешкоджання допуску представників операторів електронних комунікацій до технічних приміщень для оглядів і ремонту обладнання, а також для своєчасного забезпечення мереж резервними засобами енергоживлення.
Пропозиції ІнАУ щодо необхідних кроків з вирішення проблемних питань доступу до інфраструктури – див. Лист № 54 від 01.07.2024 Комітету ВРУ з питань цифрової трансформації щодо доопрацювання законодавства у сфері доступу до інфраструктури об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики і Лист № 15 від 01.03.2024 Комітету ВРУ з питань цифрової трансформації щодо створення робочої групи з доопрацювання законодавства у сфері доступу до інфраструктури об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики (у додатку).
Зазначаємо, що у постачальників електронних комунікаційних послуг виникає багато проблем із забезпеченням сталості ЕКМ в умовах воєнного стану під час відключення енергопостачання. Вони вирішуються постачальниками електронних комунікаційних послуг самостійно чи із залученням ІнАУ. Проте, наразі, ми навели три найнагальніші проблеми, які просимо вирішити задля забезпечення стабільного функціонування електронних комунікаційних послуг та надання абонентам послуг фіксованого доступу до мережі Інтернет в умовах воєнного стану.
У разі виникнення питань чи потреби надання додаткової інформації, просимо повідомити.
Додатки:
З повагою
Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ Олександр САВЧУК