ІнАУ неодноразово зверталась до профільних державних інституцій з проханням здійснити практичні заходи з протидії кроссубсидуванню у сфері електронних комунікацій. Йдеться про явище, коли оператори, здійснюючи діяльність по кількох видах телеком-послуг, дотують одні послуги за рахунок інших.
Типовою українською антиконкурентною практикою є перехресне субсидування, коли демпінгові тарифи на послуги фіксованого інтернет-доступу дотують за рахунок високих тарифів мобільного зв’язку.
Таке кроссубсидування:
-
спотворює здорову економічну конкуренцію в інтересах монополістів, адже малі провайдери фіксованого інтернет-доступу змушені конкурувати з фіксованими підрозділами операторів мобільного зв’язку, котрі дотують ринок «фікси» за рахунок мобільних прибутків, демпінгують на ньому, банкрутують та скуповують за безцінь малих провайдерів і в перспективі в рази збільшать споживацький тариф на монополізованому ринку;
-
порушує інтереси споживачів, котрі сьогодні сплачують невідповідні ціни за ті чи інші послуги, а завтра отримають високі монопольні тарифи за всі без виключення послуги електронних комунікацій;
-
шкодить фінансам держави, яка недоотримує значні податкові платежі від крупних операторів, котрі покривають збитки на «фіксі» за рахунок мобільної телефонії і таким чином значно зменшують оподаткований прибуток; при цьому відомі органи виконавчої і законодавчої влади, незаконно позбавляючи права малих операторів на спрощенку начебто в бажанні збільшити податкові надходження (і отримуючи протилежний результат), з якоїсь причини не помічають цей реальний законний величезний невикористаний резерв;
-
погіршує стратегічні інтереси держави і кібербезпеку за рахунок перерозподілу ринку від малих вітчизняних підприємств на користь кількох крупних операторів з закордонними бенефіціарами, які зацікавлені у виводі прибутків з України, до того ж мережі таких операторів вразливіші до кібератак, ніж маса малих (про що свідчить новий досвід України).
При цьому Закон, зокрема ст. 106 ЗУ «Про електронні комунікації», вимагає уникати перехресного субсидування одних електронних комунікаційних послуг за рахунок інших, але механізмів проти такого кроссубсидування так і не було створено, до того ж - значні лобістські можливості крупних операторів заважають їх запровадженню.
Виправити цю ситуацію покликаний законопроєкт № 13330 від 30.05.2025 Про внесення змін до Закону України "Про електронні комунікації" щодо запобігання недобросовісному перехресному субсидуванню та врегулювання окремих питань вдосконалення процедури ведення реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг, який пропонує інструмент моніторингу і заходи запобігання недобросовісному перехресному субсидуванню.
ІнАУ направила листа до ряду державних інституцій в підтримку цього законопроекту: Лист № 61 від 13.06.2025 ВРУ, Мінцифри та НКЕК щодо підтримки проекту Закону за реєстр. № 13330 від 30.05.2025.
Асоціація має надію, що цього разу вдасться зламати спротив монополістів спробам налагодити здорову конкуренцію на ринку електронних комунікацій в інтересах держави, вітчизняних операторів і споживачів.