Проєкт перегляду тарифів на послуги кабельної каналізації електронних комунікацій потребує суттєвого доопрацювання

            В НКЕК продовжується обговорення пропозицій АТ «Укртелеком» щодо перегляду Граничних тарифів на надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж. В рамках цього процесу Регулятор запропонував підготувати пропозиції щодо:

  • застосування оптимального виду індексу (індексу споживчих цін, індексу цін виробників чи індексу цін виробників комунікаційних послуг тощо) для перегляду Граничних тарифів;

  • переліку питань до міжнародних експертів в частині регулювання вартості послуг з користування ККЕ в країнах ЄС;

  • основних підходів щодо вирішення питання тарифоутворення на послуги ККЕ та переліку параметрів та їх показників, які мають використовуватись (як технічні та економічні вимоги) до побудови економічної моделі еталонної частини ККЕ гіпотетичного постачальника ККЕ;

  • гіпотетичної можливості участі у спільному фінансуванні проведення науково дослідних робіт з розроблення економічної моделі розрахунку економічно обґрунтованих витрат на послуги ККЕ за рахунок коштів операторів, постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг.

 

            ІнАУ підготувала ці відповіді і направила їх до НКЕК: Лист № 57 від 12.06.2025 НКЕК щодо пропозицій до граничних тарифів на надання в користування КК ЕКМ.

            В цілому ІнАУ вважає, що пропонований АТ «Укртелеком» підхід до формування тарифів на послуги КК ЕКМ є необґрунтованим. Зокрема йдеться про таке:

  • при формуванні тарифів на послуги ККЕ застосування будь-якого виду індексу цін є неприйнятним, оскільки такі тарифи мають формуватись на основі фактичних витрат надавача послуг ККЕ, і для цього цей надавач послуг ККЕ має вести окремий облік доходів і витрат за послугами КК ЕКМ;

  • у міжнародних експертів можна цікавитись рядом питань, але пріоритетом при комунікації з європейськими партнерами, в тому числі в рамках євроінтеграційного процесу, має бути небезумовний “копіпаст” європейських підходів, а перетворення цього руху з одностороннього в двосторонній, з пріоритетом національних інтересів України і поширення в ЄС унікального досвіду стійкості українського телекому;

  • при формуванні тарифу має бути складений вичерпний перелік основних робіт постачальника послуг ККЕ + відповідна інвестиційна складова, причому з урахуванням величини населених пунктів;

  • гіпотетична можливість участі ринку у спільному, разом з НКЕК, фінансуванні науково-дослідних робіт може бути розглянуте лише якщо виконання такого дослідження дійсно є єдиним способом формування економічно обґрунтованої вартості послуг КК ЕКМ на основі показників фактичних витрат, і що воно вимагає залучення додаткових аналітичних ресурсів, окрім відповідних підрозділів НКЕК; при цьому ІнАУ ще раз закликає НКЕК не відмовлятись від фінансування НКЕК з державного бюджету та інших існуючих джерел фінансування і врахувати, що в поточній воєнній ситуації більшість операторів електронних комунікацій змушені максимально скорочувати свої витрати.