Днями зареєстровані два законопроекти в сфері економічної конкуренції і повноважень Антимонопольного комітету України (АМКУ):
- щодо безперешкодної реалізації АМКУ повноважень у сфері захисту економічної конкуренції та захисту від недобросовісної конкуренції (№6565 від 28.01.2022), http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=73671. Автори - понад 20 депутатів від фракції Слуга народу і групи Довіра.
- про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства про захист економічної конкуренції (№6573 від 31.01.2022), http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=73683. Автори - депутати фракцій ЄС, Голос і Батьківщина.
Обидва законопроекти передбачають посилення повноважень АМКУ, причому частина пропонованих новацій безпрецедентна і не має аналогів у законодавчий практиці демократичних країн. Зокрема пропонується таке:
- Законопроект №6565 передбачає заборону судового зупинення рішень АМКУ, а також заборону встановлення судом для АМКУ зобов'язань вчиняти певні дії або утримуватися від вчинення певних дій. Фактично АМКУ виводиться з-під судової гілки влади, що є новацією не лише українського, але й світового законодавства. Суб’єкти господарювання позбавляються можливості судового захисту від незаконних дій АМКУ.
- Законопроект №6573 передбачає встановлення термінів розгляду справ. Таку ініціативу депутатів можна було б вітати, адже зараз АМКУ може на свій розсуд розглядати справу роками. Якби не пропонований термін розгляду справ: зокрема, для справ про антиконкурентні узгоджені дії пропонується термін розгляду 5 років. Картельні змовники можуть не турбуватись: 5 років у Україні перевищує будь-які горизонти планування.
- З іншого боку, ЗП 6573 фактично пропонує «узаконення» корупційних дій в разі затягування розгляду справи, оскільки при перевищенні Антимонопольним комітетом термінів розгляду справа автоматично закривається у зв’язку з недоведенням вчинення порушення.
- Також ЗП №6573 пропонує надати можливість АМКУ порушувати конституційні права громадян, зокрема, планується надавати представникам АМКУ безперешкодний доступ до комп’ютерів, засобів електронної комунікації та зберігання інформації, серверів, сейфів, робочих місць працівників тощо.
Враховуючи загрози для суб’єктів господарювання і корупційні ризики, які несуть ці два законопроекти, ІнАУ направила листи до профільних парламентських комітетів, в яких закликала депутатів відмовитись від таких новацій через невідповідність вимогам законодавства, наслідком чого буде порушення прав та законних інтересів юридичних та фізичних осіб:
- Лист № 08/1-3 від 03.02.2022 ВРУ щодо зауважень до проекту Закону реєстр. №6565 від 28.01.2022
- Лист № 09/1-4 від 03.02.2021 ВРУ щодо зауважень до проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконаленнязаконодавства про захист економічної конкуренції (№ 6573 від 31.01.2022)