Наявність статусу LIR у постачальників послуг держорганам не сприятиме безпеці кіберпростору

            ІнАУ направила листи до ряду комітетів ВРУ: Лист № 111/1-7 від 01.12.2022 ВРУ щодо зауважень до проекту Закону України № 8238 від 28.11.2022 в частині додаткових вимог при наданні електронних комунікаційних послуг.

 

            Йдеться про законопроект "Про внесення змін до Закону України "Про електронні комунікації" (щодо вимог при наданні електронних комунікаційних послуг органам державної влади, органам місцевого самоврядування, державним організаціям (установам, закладам) та на об’єкти критичної інфраструктури) № 8238 від 28.11.2022, який серед іншого пропонує новацію у вигляді зобов’язання постачальників електронних комунікаційних послуг мати статус LIR у разі, якщо серед їх абонентів є орган державної влади, місцевого самоврядування, державна організація (установа, заклад) або об’єкт критичної інфраструктури.

В разі прийняття цієї новації оператори, які серед абонентів мають сільраду, державну школу, лікарню, пошту, водоканал або інший об’єкт з широкого переліку критичної інфраструктури (тобто фактично майже всі оператори), будуть зобов’язані отримати від RIPE NCC статус LIR. Крім того цим операторам буде заборонено передавати ІР-адреси в Україні або за її межі, навіть якщо ці IP-адреси не пов’язані з обслуговуванням державних або критичних абонентів.

 

            ІнАУ у своєму листі зазначає, що такий підхід несе не лише небезпеку монополізації ринку на користь крупних гравців. В ряді сільських регіонів представлені лише невеликі оператори, які не є LIRами, і покриття цих місцевостей крупними операторами потребуватиме часу і додаткових коштів. При цьому незрозуміло, яким чином отримання українськими операторами статусу LIR в організації RIPE NCC сприятиме виконанню декларованих цілей Проекту Закону - захисту та створення безпечних умов в діяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних організацій, об’єктів критичної інфраструктури та захисту кіберпростору.

 

            ІнАУ вважає, що стійкість вітчизняних телекомунікацій в умовах збройної агресії рф значною мірою завдячує особливості українського ринку – його гнучкості, зарезервованості і розосередженості за рахунок великої кількості гравців – представників передусім малого і середнього бізнесу. Створення штучних перепон діяльності цих підприємств лише погіршує умови діяльності державних і критичних органів, як і захист кіберпростору, тому Асоціація закликає вилучити з тексту законопроекту зазначену новацію.