ІнАУ закликає вилучити з законопроєкту Про СБУ норми, які порушують конституційні права громадян

Парламент підготував до 2-го читання законопроєкт Про СБУ №3196-д: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=70243 .

 

Ряд зауважень ІнАУ у документі враховано. Але кілька ключових правок профільний парламентський комітет відхилив. Зокрема, в законопроєкті залишилась новація про можливість СБУ отримувати від операторів та провайдерів телекомунікацій без рішення суду інформацію про зв'язок, абонента, надання телекомунікаційних послуг, у тому числі про отримання послуг, їх тривалість, зміст, маршрути передавання тощо. Ця і ряд інших новацій, за експертним висновком ІнАУ, порушують конституційні права громадян.

 

ІнАУ направила листа до керівників парламентських фракцій і груп, а також до профільного Комітету ВРУ з питань національної безпеки, оборони та розвідки: Лист № 147/1-13 від 21.10.2021 ВРУ щодо пропозицій до проекту Закону про внесення змін до Закону України «Про Службу безпеки України» щодо удосконалення організаційно-правових засад діяльності Служби безпеки України .

 

В ньому ІнАУ аргументує доцільність внесення змін до тих положень ЗП Про СБУ, які порушують законні конституційні права громадян, створюють грунт для корупційних діянь і несуть небезпеку для функціонування мереж.

 

ІнАУ пропонує при розгляді ЗП 3196-д врахувати правки, які подавали народні депутати О.Федієнко, С.Кузьміних, В.Сюмар, Є.Кравчук, Т.Циба, М.Потураєв, О.Санченко, С.Швець, О.Устінова, О.Красов з таких питань:

- зберегти діючу в законодавстві України вимогу судового рішення для отримання від оператора, провайдера телекомунікацій інформацію про зв'язок, абонента, надання телекомунікаційних послуг, у тому числі про отримання послуг, їх тривалість, зміст, маршрут передавання тощо - скасування необхідності судового рішення може призвести до зловживань і порушень прав користувачів;

- конкретизувати ряд положень, які є нечіткими і виписані формально, що в подальшому створить проблеми при застосуванні, та призведе до порушення прав та законних інтересів осіб;

- виключити положення, які наділятимуть СБУ правом надавати Рекомендації, Офіційні застереження та проводити Спеціальні інформаційні операції, адже їх юридична невизначеність створить грунт для корупції;

- встановити, що обмеження доступу до визначених ресурсів повинно здійснюватися володільцями цих ресурсів або дата-центрами, де розміщуються ці ресурси, адже коректне блокування на доступі неможливе, таке блокування несе значні ризики кібербезпеці.