Асоціація неодноразово зверталась до профільних державних інституцій з проханням здійснити заходи з протидії кроссубсидуванню у телеком-сфері. Йдеться про явище, коли оператори, здійснюючи діяльність по кількох видах телеком-послуг, дотують одні послуги за рахунок інших, як, наприклад, депмінгові тарифи на послуги фіксованого доступу до мережі Інтернет дотують за рахунок високих тарифів на послуги мобільного зв’язку.
Таке кроссубсидування не лише спотворює здорову економічну конкуренцію на цих ринках в інтересах монополістів, але й порушує інтереси як споживачів, котрі сплачують невідповідні ціни за ті чи інші послуги, так і держави, яка недоотримує податкові платежі від крупних операторів.
У відповіді АМКУ на чергове звернення ІнАУ з цього приводу зазначається, що закон вимагає уникати перехресного субсидування одних електронних комунікаційних послуг за рахунок інших, і що державний нагляд щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері електронних комунікацій має здійснювати Регулятор - НКЕК. Іншими словами, кроссубсидування - це незаконно, але протидіяти цьому явищу має Регулятор.
Сьогодні ІнАУ направила листа до НКЕК (з копією в інші інституції) з аргументами, фактами і пропозицією здійснення кроків щодо протидії кроссубсидуванню, в т. ч. на законодавчому рівні: Лист № 96 від 21.10.2024 НКЕК щодо вжиття заходів, направлених на припинення застосування демпінгових цін (тарифів) та кроссубсидування послуг у сфері електронних комунікацій.
ІнАУ пропонує Регулятору:
-
дослідити тарифи на телеком-послуги при їх пакетуванні рядом операторів з огляду на дотримання ними принципу ціноутворення, зокрема, щодо встановлення тарифів на конкурентному ринку нижче собівартості, з метою виявлення та припинення випадків кроссубсидування послуг фіксованого доступу до мережі Інтернет за рахунок послуг мобільного зв’язку чи інших електронних комунікаційних послуг;
-
враховуючи позицію АМКУ, провести дослідження собівартості послуги фіксованого доступу до мережі Інтернет і послуги мобільного зв’язку з метою виявлення та припинення випадків кроссубсидування послуг фіксованого доступу до мережі Інтернет за рахунок послуг мобільного зв’язку і відповідних схем зі зменшення сплати податків крупними операторами за рахунок такого кроссубсидування;
-
вжити заходів, направлених на реалізацію повноважень, встановлених у статті 98 Закону України «Про електронні комунікації», зокрема, щодо посилення регуляторного контролю роздрібних послуг електронних комунікацій;
-
оскільки питання демпінгу на послуги доступу до мережі Інтернет є невирішеним впродовж тривалого періоду, що має негативний вплив на конкуренцію, ініціювати розроблення змін до Закону України «Про електронні комунікації», які б передбачали обов’язок для постачальників електронних комунікаційних послуг, які здійснюють діяльність по кількох видах електронних комунікаційних послуг, вести окремі обліки витрат та доходів по цих окремих видах послуг, а також впровадити відповідальність за здійснення таких антиконкурентних дій, як кроссубсидування.