Лист № 50 від 01.07.2024 Мінцифри щодо необхідності збереження спрощеної системи оподаткування для представників малого бізнесу - постачальників послуг доступу до мережі Інтернет

Вихідні реквізити
Вих. № 50 від 01.07.2024
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Міністерство цифрової трансформації України

Віцепрем'єр-міністру з інновацій, розвитку освіти, науки та 

технологій – Міністру цифрової трансформації України

ФЕДОРОВУ М.А.

 

Вих. № 50

від 01.07.2024

 

Щодо необхідності збереження спрощеної системи 

оподаткування для представників малого бізнесу - 

постачальників послуг доступу до мережі Інтернет

 

Шановний Михайле Альбертовичу!

            Інтернет Асоціація України (далі – ІнАУ), яка об’єднує понад 220 суб’єктів господарювання у сфері інформаційно-комунікаційних технологій, переважна частина яких є суб’єктами малого і мікропідприємництва з українськими бенефіціарними власниками і надає послуги доступу до мережі Інтернет, висловлюємо Вам свою повагу та звертаємося з наступним.

            Останнім часом в Україні набуває сили дискусія щодо доцільності збереження спрощеної системи оподаткування для представників малого і мікропідприємництва, зокрема в сегменті постачання послуг доступу до мережі Інтернет.  

            ІнАУ цілком поділяє позицію Уряду України, викладену зокрема в листі Міністерства фінансів України до ІнАУ №39010-03-10/5821 від 27.02.2024 (з копіями Офісу Президента і Секретаріату КМУ), що реформа спрощеної системи оподаткування (далі – ССО) повинна підтримати розвиток в Україні мікро- та малого бізнесу, що реформування ССО можливо починати лише після відновлення довіри платників податків до податкових органів і першочергового проведення реформи принципів, процедур та засобів роботи податкових органів, і що існують побоювання масового переходу малого і мікробізнесу у неформальний сектор, зміни резидентства підприємців, а також втрати Україною інноваційних галузей, які виросли саме завдяки стимулам ССО. 

            Змушені констатувати, що Державна податкова служба України (далі - ДПС) ще до початку анонсованого реформування податкової системи і відповідних змін податкового законодавства України направляє зусилля на скасування ССО для суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність з надання послуг доступу до мережі Інтернет. Це відбувається  всупереч попереднім висновкам і офіційним консультаціям самої ДПС, які надавались у 2022 році, вже після набуття чинності нового Закону України «Про електронні комунікації». 

            Така зміна позиції ДПС щодо трактування податкового законодавства дуже активно вітається і підтримується кількома найбільшими телеком-операторами України, які мають закордонних бенефіціарів, а також ініційованою компанією в ЗМІ. Зокрема, в публікації «Чому держава має прибрати ФОП з ринку фіксованого доступу до інтернету» в медіа «NV-бізнес» представник ГО «Об`єднана Україна» Олексій Кущ безапеляційно стверджує, що «суб'єкти, що перебувають на загальній системі оподаткування, сплачують приблизно у 7,5 разів податків більше ніж ті, що перебувають на спрощеній системі оподаткування», і відкидає аргумент, що маленькі провайдери мобільніші, швидше інвестують і закривають нагальні потреби користувачів, ніж великі неповороткі компанії. 

            Абсолютно не погоджуємось з аргументами противників малого бізнесу і стверджуємо, що результатом скасування ССО для суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність з надання послуг доступу до мережі Інтернет, стане ряд негативних соціальних, економічних і безпекових наслідків, особливо руйнівних під час воєнного стану, зокрема:

  1. скасування ССО для малого бізнесу в сфері електронних комунікацій призведе не до вирівнювання конкурентних умов між крупними і малими підприємствами (як стверджують деякі “експерти” з кола монополістів), а навпаки - різко порушить баланс на користь великих операторів, призведе до поглинання малого бізнесу крупним і монополізації ринку, адже адміністративні витрати і звітність всіх операторів майже співмірні, незалежно від розміру; 

  2. монополізація ринку і зменшення конкуренції об’єктивно призведуть до збільшення вартості і погіршення якості послуг доступу до Інтернету і масового невдоволення і збурення користувачів (сьогодні по співвідношенню ціна/якість послуг доступу до мережі Інтернет Україна є одним зі світових лідерів);

  3. різке скасування ССО без перехідного періоду призведе до одночасного припинення надання послуг значною кількістю операторів малого бізнесу, що в умовах війни залишить без комунікаційних послуг значну кількість споживачів, особливо у сільській місцевості;

  4. скасування ССО змусить ті підприємства малого бізнесу, які ще залишаться «на плаву», наймати додатковий адміністративний персонал, зокрема бухгалтерів, і відповідно збільшувати прямі витрати, що у підсумку може призвести не до збільшення, а до зменшення податкових надходжень до державного бюджету України; 

  5. малі та мікропідприємства вітчизняної галузі електронних комунікацій мають українських бенефіціарних власників і залишають прибуток в Україні, при цьому майже всі крупні оператори, які в разі скасування ССО збільшать свою ринкову долю, мають закордонних бенефіціарів, об’єктивно зацікавлених у виводі прибутків з України;

  6. зміна трактування законодавства в залежності від кон’юнктури псує імідж держави і призводить до втрати довіри як серед вітчизняних підприємців, так і серед міжнародних інвесторів, і в разі реалізації цих намірів інвестори будуть змушені ліквідовувати бізнес в Україні і виводити капітал; 

  7. скасування спрощеної системи оподаткування і вихід з ринку доступу до мережі Інтернет малого бізнесу погіршить національну безпеку і сталість інтернет-мереж, адже кібератаки і підкуп персоналу з метою знищення систем управління мережами доступу найбільш ефективні щодо малої кількості крупних гравців на ринку доступу, ніж до значної кількості малих (що показав нещодавній досвід кібератак на крупних українських операторів);

  8. якщо державі дійсно необхідно відмовити малому бізнесу у сфері електронних комунікацій у використанні ССО, то має бути задіяний механізм зміни законодавства, а не зміни трактування законодавства, при цьому у підприємців має бути час на адаптацію до нових правил ведення бізнесу, але такі зміни до законодавства, в разі їх необхідності, в будь-якому разі треба впроваджувати не під час війни.   

            Юридичні аргументи про хибність нового трактування податкового законодавства з боку ДПС, а також наші пропозиції щодо запровадження процедури підтвердження оператором своїх прав на спрощену систему оподаткування для уникнення довільного трактування положень ПКУ неодноразово надавались нами до відповідних урядових структур, зокрема в листі ІнАУ № 41 від 27.05.2024 Мінфіну щодо недопущення довільного трактування ДПС законодавства про електронні комунікації в питаннях застосування ССО постачальниками ЕКМ/П. 

            Про хибність і незаконність трактування податківцями положень законодавства у сфері електронних комунікацій свідчить і судова практика: Восьмий апеляційний адміністративний суд м. Львова скасував рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про виключення Товариства з обмеженою відповідальністю з реєстру платників єдиного податку через наявність серед видів діяльності Товариства КВЕД 61.90 (судова справа № 300/726/22), а Верховний Суд України підтвердив правильність висновків апеляційної інстанції.

            Просимо Вас при розгляді даного питання на урядовому рівні зупинити ініціативи щодо скасування ССО для малого бізнесу у сфері доступу до мережі Інтернет як такі, що порушують законодавство України, шкодять національним інтересам держави, загрожують сталості і безпеці мереж і призведуть до невдоволення абонентів та розхитування ситуації на вітчизняному ринку інтернет-доступу.

 

            Додаток: Лист ІнАУ № 41 від 27.05.2024 Мінфіну щодо недопущення довільного трактування ДПС законодавства про електронні комунікації в питаннях застосування ССО постачальниками ЕКМ/П.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                                  Олександр САВЧУК