Лист № 41 від 27.05.2024 Мінфіну щодо недопущення довільного трактування ДПС законодавства про електронні комунікації в питаннях застосування ССО постачальниками ЕКМ/П

Вихідні реквізити
Вих. № 41 від 27.05.2024
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Міністерство фінансів України

Міністру фінансів України

МАРЧЕНКУ С.М.

Вих. № 41

від 27.05.2024

 

Щодо ненадання відповіді на звернення ІнАУ

 

Шановний Сергію Михайловичу!

            Інтернет Асоціація України (ІнАУ) висловлює Вам свою повагу та звертається з наступним.

            Листом від 18.04.2024 № 32/1-2, адресованому Міністру фінансів України Марченку С.М. та виконуючій обов’язки Голови Державної податкової служби України Кірієнко Т.П., ІнАУ надала пропозиції з питання застосування спрощеної системи оподаткування постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг (далі – Звернення ІнАУ), а саме:

  • форму заяви про застосування спрощеної системи оподаткування (далі – Заява), яка затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16 липня 2019 року № 308, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24 вересня 2019 року за № 1054/34025, та яку постачальники електронних комунікаційних мереж та/або послуг подають до територіальних органів ДПС України, доповнити переліком видів діяльності, які визначені у п.п. 8 п.п. 291.5.1 п. 291.5 ст. 291 ПКУ;

  • при розгляді Заяв та інших питань щодо застосування спрощеної системи оподаткування постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг враховувати Рішення Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (НКЕК) від 03.04.2024 №170 «Про надання офіційного узагальненого роз’яснення щодо деяких питань визначення видів електронних комунікаційних послуг», а також користуватись даними з Реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг, який розміщено на офіційному вебсайті НКЕК.

            Від ДПС України ІнАУ отримала листи від 07.05.2024 № 13258/6/99-00-04-03-03-06, як безпосередньо відповідь на Звернення ІнАУ, та лист від 09.05.2024 № 13569/6/99-00-04-03-03-06, як відповідь на перенаправлене Міністерством фінансів України Звернення ІнАУ.

            Але слід відзначити, що фактичної відповіді на наше звернення не отримано, оскільки викладена інформація у листах ДПС України є, за своєю суттю, формальною відпискою. Зокрема, ДПС України констатує відомі положення із законодавства та відзначає, що «внесення пропозицій щодо удосконалення, зокрема, податкового законодавства на розгляд Кабінету Міністрів України здійснюється Міністерством фінансів України. У разі надходження до ДПС України відповідного проєкту нормативно-правового акта з пропозиціями про внесення змін до форми Заяви про застосування спрощеної системи оподаткування, його буде розглянуто в установленому законодавством порядку».

            Від Міністерства фінансів України до цього дня відповідь не надійшла.

            А тим часом Пресслужба ДПС України 22.05.2024 оприлюднила інформацію, що «юридичні особи, які подають заяву на реєстрацію платника єдиного податку третьої групи із зазначенням КВЕД класу 61.10 «Діяльність у сфері проводового електрозв’язку» та класу 61.90 «Інша діяльність у сфері електрозв’язку», на сьогодні не мають права застосовувати спрощену систему оподаткування» із твердженням про те, що Міністерство фінансів України підтримало цю позицію ДПС. 

            Вважаємо такі заяви ДПС України такими, що порушують законні права суб’єктів господарювання. Про хибність і незаконність трактування податківцями положень законодавства у сфері електронних комунікацій свідчить і судова практика. Зокрема, Восьмий апеляційний адміністративний суд м. Львова постановою від 07 грудня 2022 року у справі № 300/726/22 скасував рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про виключення Товариства з обмеженою відповідальністю з реєстру платників єдиного податку через наявність серед видів діяльності Товариства КВЕД 61.90, а Верховний Суд України підтвердив правильність висновків апеляційної інстанції. На жаль, ДПС України знову штовхає операторів електронних комунікацій України, які у важких умовах війни забезпечують сталість своїх мереж, використовувати обмежені ресурси для судового захисту своїх законних прав від свавільних трактувань чиновників. 

            Відповідно до підпункту 89 пункту 4  Положення про Міністерство фінансів України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375 (із змінами) Мінфін відповідно до покладених на нього завдань здійснює розгляд звернень громадян з питань, пов’язаних з діяльністю Мінфіну, підприємств, установ і організацій, що належать до сфери його управління, а також стосовно актів, які ним видаються.

            Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

            Відповідно до статті 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

            З огляду на зазначене, з метою недопущення неправильного застосування законодавства про електронні комунікації при розгляді територіальними органами ДПС України заяв про застосування спрощеної системи оподаткування, а також інших термінів та понять Закону України «Про електронні комунікації», просимо:

  • розглянути лист ІнАУ від 18.04.2024 № 32/1-2 по суті поданих пропозицій щодо запровадження процедури підтвердження оператором своїх прав на спрощену систему оподаткування для уникнення довільного трактування положень ПКУ;

  • взяти до уваги надане НКЕК Офіційне узагальнене роз’яснення від 03.04.2024 №170 щодо деяких питань визначення видів електронних комунікаційних послуг;

  • у разі виникнення потреби провести робочу нараду із питань, що стосуються розгляду пропозицій ІнАУ, порушених у зазначеному листі;

  • застерегти посадовців ДПС України від свавільного трактування законодавства і безпідставного посилання на начебто офіційну підтримку цих трактувань з боку Міністерства фінансів України.

            Про результати розгляду цього звернення просимо повідомити письмово та безпосередньо, не перенаправляючи для розгляду це звернення до ДПС України чи інших державних органів.

 

Додатки:

  1. Копія листа ІнАУ від 18.04.2024 № 32/1-2;

  2. Копія Рішення НКЕК від 03.04.2024 №170 «Про надання офіційного узагальненого роз’яснення щодо деяких питань визначення видів електронних комунікаційних послуг»;

  3. Копії листів ДПС України від 07.05.2024 № 13258/6/99-00-04-03-03-06 та від 09.05.2024 № 13569/6/99-00-04-03-03-06.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                            Олександр САВЧУК