Лист № 122 від 10.10.2025 Комітету ВРУ з питань цифрової трансформації щодо пропозицій до проєкту Закону за реєстр. № 12094 від 04.10.2024

Вихідні реквізити
Вих. № 122 від 10.10.2025
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Комітет Верховної Ради України з питань цифрової трансформації

Голові Комітету Верховної Ради України 

з питань цифрової трансформації

КРЯЧКУ М.В.

 

Вих. № 122

від 10.10.2025

 

Щодо проєкту Закону № 12094 від 04.10.2024

 

Шановний Михайле Валерійовичу!

            Інтернет Асоціація України (ІнАУ) висловлює Вам свою повагу та звертається з наступним.

            Нами отримано від Вашого Комітету резолюцію круглого столу «Про проблемні питання доступу до кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж», який відбувся 23.09.2025, згідно з пунктом 3 якої «учасники круглого столу закликали до прийняття проекту Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері електронних комунікацій» (реєстр. № 12094 від 04.10.2024) (далі – проєкт Закону), в якому запропоновано зміни в частині повноважень НКЕК встановлювати Методику формування граничних тарифів на послуги КК ЕКМ».

            Звертаємо Вашу увагу, що окрім зміни до ч. 4 ст. 34 Закону України «Про електронні комунікації» щодо уточнення порядку встановлення Регулятором (НКЕК) граничних тарифів на надання в користування кабельної каналізації значно більшою частиною положень цього проєкту Закону передбачено інші суттєві і, на наш погляд, шкідливі законодавчі зміни, зокрема:

  • щодо встановлення додаткової відповідальності постачальників електронних комунікаційних послуг за надання послуг із порушенням рівнів показників якості (при тому, що висококонкурентний вітчизняний ринок доступу до мережі Інтернет не потребує такого жорсткого регулювання якості послуг з боку держави, до того ж Регулятор і на сьогодні має дуже широкі повноваження притягувати до відповідальності постачальників у разі виявлення таких порушень);

  • щодо розширення повноважень НЦУ у сфері оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами за межі надзвичайного та воєнного стану.

            Крім того, зміни в проєкті Закону, направлені на приведення положень Закону України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку електронних комунікаційних мереж» у відповідність із положеннями Закону України «Про електронні комунікації», по суті, є формальними та не вирішують існуючих проблем доступу до інфраструктури.

            Враховуючи зазначене, ІнАУ листом від 23.12.2024 № 111/1-5 звернулась до профільних парламентських комітетів, у т.ч. до Комітету Верховної Ради України з питань цифрової трансформації, з конкретними постатейними пропозиціями до проєкту Закону, які просили розглянути та врахувати.

            У листі-відповіді від 27.01.2025 № 04-33/03-2025/21415 Вами повідомлено, що «зауваження до зазначеного законопроекту були передані до відома народним депутатам – членам Комітету з питань цифрової трансформації». Але станом на сьогодні у підготовленому до другого читання тексті проєкту Закону подані від ІнАУ пропозиції не враховані.

            Тобто, насправді замість очікуваного врегулювання на законодавчому рівні питання надання повноважень регуляторному органу (НКЕК) визначати вичерпний перелік робіт та послуг надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж, а також граничні тарифи на ці послуги у встановленому регуляторним органом порядку, отримаємо додаткові розширені каральні повноваження регуляторного органу, розширення повноважень НЦУ щодо оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами не лише в умовах надзвичайного та воєнного стану, а ще й надзвичайної ситуації, інші обов’язки постачальників щодо якості послуг, які, по своїй суті, є декларативними та не вирішують питання покращення якості окремих електронних комунікаційних послуг, проте такі вимоги будуть підставою для притягнення до відповідальності постачальників та накладення на них адміністративно-господарських санкцій.

            З огляду на зазначене:

       1) повідомляємо та просимо врахувати, що Інтернет Асоціація України не підтримує резолюцію круглого столу: «Про проблемні питання доступу до кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж», який відбувся 23.09.2025, в частині, де зазначено про необхідність прийняття проєкту Закону № 12094 від 04.10.2024, оскільки значна частина його положень матиме негативні наслідки як на діяльність постачальників електронних комунікаційних послуг, зокрема, малого та мікропідприємництва, так і на сферу електронних комунікацій в цілому;

       2) просимо повторно розглянути і врахувати пропозиції ІнАУ до проєкту Закону при його підготовці до другого читання та повідомляємо, що, у разі відмови в їх розгляді, обговоренні та врахуванні в тексті проєкту Закону, змушені будемо звертатись до народних депутатів України з проханням не підтримувати проєкт Закону.

 

            Додаток: Лист ІнАУ № 111/1 від 23.12.2024 до Комітету ВРУ з питань цифрової трансформації щодо пропозицій до проєкту Закону № 12094 від 04.10.2024 з порівняльною таблицею пропозицій.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                                  Олександр САВЧУК