Оператори і провайдери телекомунікацій з учорашнього дня почали отримувати листи від СБУ і Кіберполіції з інформацією про судові рішення з вимогами блокування ряду Telegram-каналів і кількасот вебсайтів. Ця ж інформація з’явилась на вебсайті НКРЗІ в розділі "До уваги операторів, провайдерів телекомунікацій».
Правління ІнАУ розглянуло цю ситуацію на своєму засіданні і прийняло ряд рішень.
Зокрема, направлені листи до ряду органів державної влади: Лист № 21/1-7 від 25.02.2021 щодо ухвали суду про накладення арешту на майнові права інтелектуальної власності, які виникають у користувачів при використанні ряду Telegram-каналів, в яких наводиться ряд технічних, юридичних і політичних аспектів, які унеможливлюють виконання ухвал про блокування, а також міститься прохання про вжиття відповідних заходів щодо усунення порушень законності і захисту законних прав суб‘єктів господарювання у сфері телекомунікацій.
Експертам ІнАУ не відомий коректний механізм «закриття доступу» до телеграм-каналів та веб-ресурсів. Позиція ІнАУ щодо блокування була оприлюднена ще в 2017 році, одразу після перших указів про обмеження доступу до ряду ресурсів РФ (див. Позиція ІнАУ щодо блокування інтернет-ресурсів). Тоді ж були направлені звернення до відповідних держорганів за роз’ясненнями, але до сьогодні провайдери не мають рекомендацій, як забезпечити блокування без шкоди безпеці в Інтернеті і без оверблокінгу.
Сьогодні направлено запит до НКРЗІ: Лист № 22 від 25.02.2021 НКРЗІ щодо запиту на роз‘яснення способу виконання судових рішень про закриття доступу до інтернет-ресурсів з проханням надати інформацію щодо можливості і шляхів коректного блокування визначених інтернет-ресурсів, зокрема, вебсайтів і Telegram-каналів, а на період підготовки цієї інформації поінформувати відповідні органи і здійснити необхідні кроки для призупинення дії відповідних ухвал.
Також Правління ІнАУ дало ряд рекомендацій членам ІнАУ щодо дій у цій ситуації. При цьому Правління вважає необхідним зазначити, що ІнАУ цілком підтримує зусилля держави щодо протидії підривній діяльності з боку ворожих Україні структур, в тому числі з використанням інтернет-ресурсів. Але ця робота має грунтуватись на реально діючих механізмах, на європейській практиці, без використання підходів “для галочки”, які показали повну неефективність як в Україні, так і за кордоном, без перекладання відповідальності на провайдерів, які не мають для цього відповідних засобів. І що такі підходи лише дискредитують діяльність вітчизняних спецслужб і вітчизняної судової системи.