СПІЛЬНА ЗАЯВА учасників ринку електронних комунікацій щодо вирішення кризової ситуації у сфері доступу до кабельної каналізації електронних комунікацій та припинення неправомірних дій АТ «УКРТЕЛЕКОМ»

Вихідні реквізити
Вих. № 115 від 23.09.2025
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
РНБОУ, Рада національної безпеки і оборони України
Міністерство цифрової трансформації України
НКЕК, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв`язку
НАЦІОНАЛЬНИЙ ЦЕНТР ОПЕРАТИВНО-ТЕХНІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ЕЛЕКТРОННИМИ КОМУНІКАЦІЙНИМИ МЕРЕЖАМИ УКРАЇНИ
Комітет Верховної Ради України з питань цифрової трансформації
Комітет Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки

СПІЛЬНА ЗАЯВА УЧАСНИКІВ РИНКУ ЕЛЕКТРОННИХ КОМУНІКАЦІЙ

щодо вирішення кризової ситуації у сфері доступу до кабельної каналізації

електронних комунікацій та припинення неправомірних дій АТ «УКРТЕЛЕКОМ»

 

Секретарю Ради національної безпеки і оборони України

УМЄРОВУ Р.Е.

 

Першому віцепрем’єр-міністру України – 

Міністру цифрової трансформації України

ФЕДОРОВУ М.А.

 

Голові Національної комісії, що здійснює державне регулювання 

у сферах електронних комунікацій, радіочастотного 

спектра та надання послуг поштового зв’язку 

МАЛЬОН Л.В.

 

Керівнику Національного центру оперативно-технічного 

управління електронними комунікаційними мережами України

ТИТАРЕНКУ О.В.

 

Голові Комітету Верховної Ради України 

з питань цифрової трансформації

КРЯЧКУ М.В.

 

Голові Комітету Верховної Ради України 

з питань національної безпеки, оборони та розвідки

ЗАВІТНЕВИЧУ О.М.

Вих. ІнАУ № 115/1-6

від 23.09.2025

 

            Представники профільних асоціацій, які об’єднують значну частину постачальників послуг електронних комунікацій, а також ряд найбільших національних операторів електронних комунікацій та мереж висловлюють Вам свою повагу і звертаються з наступним вкрай важливим питанням, яке напряму стосується національної безпеки країни та забезпечення сталості електронних комунікаційних мереж.

            На ринку доступу до кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж (КК ЕКМ), де провідне становище займає АТ «Укртелеком» (код ЄДРПОУ 21560766, далі Укртелеком), склалась критична ситуація, яка загрожує сталості національних електронних комунікаційних мереж під час воєнного стану в країні. Зазначена загроза створена у результаті одноосібних незаконних дій Укртелекому, який, попри відсутність відповідних рішень держави в особі Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (НКЕК), всупереч встановленому ст. 34 Закону України «Про електронні комунікації» порядку та Граничним тарифам на користування КК ЕКМ, які встановлюються НКЕК, без попередження постачальників електронних комунікаційних послуг та/або мереж з початку серпня 2025 року запровадив нову штучно створену послугу «Розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої ККЕ АТ «Укртелеком», а також ряд інших сумнівних новацій, зокрема значні штрафні санкції у разі невиконання користувачем КК ЕКМ певних умов договору, позапланову акредитацію на право виконання робіт в КК ЕКМ Укртелеком і заборону в майбутньому виконання робіт в КК ЕКМ без такої акредитації починаючи з 01.12.2025.

            Особливу увагу необхідно звернути на те, що предметом спору є саме блокування доступу до інфраструктури ККЕ для прокладання оптичного кабелю із використанням муфт. Цей напрям становить майже половину усіх звернень операторів і провайдерів, а відсутність дозволів на такі роботи фактично паралізує розвиток та відновлення мереж.

            З початку серпня 2025 року усі роботи, пов’язані з розміщенням муфт, для постачальників електронних комунікаційних послуг та/або мереж в КК ЕКМ Укртелеком були заблоковані шляхом припинення видачі, передбачених затвердженими правилами доступу до ККЕ дозволів та необхідних документів на виконання робіт з будівництва і модернізації електронних комунікаційних мереж в КК ЕКМ Укртелеком. Використання оптичних муфт є необхідним технологічним і складовим елементом для з’єднання кабельних мереж постачальників, і штучне виокремлення їх з процесу прокладання в ККЕ ліній зв’язку є прямим порушенням чинних норм з боку Укртелекому.

            За таких неправомірних дій з боку Укртелекому, які полягають у нав’язуванні додаткових обтяжуючих для постачальників електронних комунікаційних послуг та/або мереж штучних послуг, надмірно високих та необґрунтованих вимог і штрафних санкцій у рамках додаткових угод, умови яких можуть призвести до несправедливого обмеження чи погіршення прав постачальників, оскільки передбачають встановлення окремої плати за роботи і послуги, що не є самостійними. Через штучно встановлені Укртелекомом обмеження доступу до ККЕ національні і регіональні постачальники електронних комунікаційних послуг та/або мереж втрачають можливість надалі інвестувати та розвивати власні мережі, у тому числі з використанням технології xPON, а також відновлювати свої мережі у разі виникнення аварійних ситуацій та інших зовнішніх обставин в умовах воєнного стану. 

            Окремо наголошуємо, що прокладання оптичного кабелю в ККЕ в умовах воєнного стану є найбільш безпечним методом у порівнянні з підвісом на опори. Будь-які штучні блокування процесу прокладки кабелю в ККЕ задля разової комерційної вигоди окремого оператора є вкрай несвоєчасними та становлять пряму загрозу сталості телекомунікаційних мереж.

            На жаль, неодноразові одноособові та колективні звернення з боку постачальників електронних комунікаційних послуг та/або мереж до Укртелекому та відповідних державних інституцій, а також проведені під егідою Регулятора наради з пошуку шляхів виходу із ситуації не вирішують зазначену проблему, яка виникла з вини Укртелекому. Враховуючи інфляційні процеси в країні, постачальники готові підтримати підвищення плати за послугу надання в користування КК ЕКМ замість впровадження плати за додаткову послугу розміщення муфт в КК ЕКМ і укладання відповідних додаткових угод,  якщо таке підвищення буде ґрунтуватись на економічних розрахунках складових послуг.

            У ході останнього засідання Робочої групи з опрацювання пропозицій до Граничних тарифів на надання в користування КК ЕКМ 11.09.2025 Укртелеком відмовився від пошуку компромісного та обґрунтованого рішення спільно з представниками операторів замість впровадження плати за додаткову послугу розміщення муфт в КК ЕКМ і укладання відповідних додаткових угод. Натомість Укртелеком вимагає від постачальників ЕКП/ЕКМ термінового підписання додаткових угод із зазначеними вище неправомірними та несправедливими умовами або варіант збільшення плати за користування КК ЕКМ на 35% від існуючих Граничних тарифів, нічим не обґрунтовуючи таке збільшення.

            Вважаємо також, що суттєве підвищення тарифів на користування КК ЕКМ в умовах війни є неприйнятним, адже воно не ґрунтується на економічних розрахунках складових послуг.

            Ситуація ускладнюється ще й тим, що Укртелеком уникає вирішення цього питання у передбачений законодавством спосіб врегулювання спірних питань у позасудовому порядку.

            Вказані одноосібні дії з боку Укртелекому тривають та стосуються усіх замовників послуг КК ЕКМ. Затягування їх врегулювання створює невизначеність та напругу у діяльності постачальників електронних комунікаційних послуг та/або мереж і матиме вкрай негативні наслідки для національної безпеки та оборони країни, в тому числі у сфері інформаційних технологій та кібербезпеки, адже:

  • швидкої альтернативи послугам Укртелекому з надання в користування КК ЕКМ для постачальників не існує, особливо в умовах воєнного стану; тому ці послуги мають стратегічне значення для країни у сфері національної (інформаційної) безпеки;

  • під загрозою опиняється здатність постачальників відповідно до чч. 1-2 ст. 115 Закону України «Про електронні комунікації» забезпечувати стале функціонування мереж електронних комунікацій в умовах надзвичайних ситуацій та воєнного стану, оповіщення населення в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України;

  • недопуск з боку Укртелекому до виконання робіт в КК ЕКМ через невиконання операторами нових вимог загрожує виконанню постачальниками розпоряджень НЦУ, у тому числі від 27.06.2025 №424/3225 «Про забезпечення сталості електронних комунікаційних мереж в умовах воєнного стану», зокрема забезпечення спроможності відновлення працездатності об’єктів інфраструктури у разі пошкодження, а також Указу Президента України щодо стабільного функціонування електронних комунікаційних мереж та забезпечення послугами зв’язку в період воєнного стану;

  • одним з негативних наслідків також стане необґрунтоване підвищення вартості послуг доступу до мережі Інтернет для населення та інших користувачів цієї послуги;

  • діяльність Укртелекому щодо нав’язування своїх умов в додаткових угодах до договорів матиме негативний вплив на національний стратегічний розвиток інфраструктури електронних комунікаційних послуг та/або мереж в цілому.

            Вважаємо за доцільне також нагадати, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.10.2010 № 1948-р «Про погодження умов проведення конкурсу з продажу пакета акцій ВАТ «Укртелеком»» умовою продажу було встановлення обов’язку забезпечити в економічній діяльності товариства готовність телекомунікаційних мереж товариства до роботи в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану, утримання в належному стані державного майна, яке перебуває на зберіганні філії спеціального електрозв'язку товариства, з моменту переходу права власності на державний пакет акцій товариства.

            З огляду на зазначене, звертаємось до Вас із проханням вжити термінових заходів реагування, спрямованих на припинення неправомірних та шкідливих для держави дій з боку АТ «Укртелеком» щодо блокування робіт в КК ЕКМ, самостійного регулювання послуг та тарифів, які не встановлені регуляторним органом, та нав’язування умов в додаткових угодах, які є неправомірними та такими, що можуть порушувати законні інтереси та права замовників послуг доступу та користування КК ЕКМ, та матиме негативні наслідки на діяльність постачальників електронних комунікаційних послуг та/або мереж в Україні та, відповідно, на сталість забезпечення зв’язком у період воєнного стану.

            Заздалегідь дякуємо за сприяння та позитивне вирішення цього питання, яке напряму пов’язане із забезпеченням сталості мереж, національною безпекою та обороною держави.     

 

З повагою,

Інтернет Асоціація України Голова Правління Олександр САВЧУК
Асоціація «Телекомунікаційна палата України» Голова Ради  Тетяна ПОПОВА
Асоціація правовласників та постачальників контенту Голова Правління Наталія КЛІТНА
ПрАТ "КИЇВСТАР" Директор з регуляторного забезпечення

Юлія

ЗАВАЛІШИНА

ПрАТ "ДАТАГРУП" Директор департаменту регуляторної політики Анна НЕКРАХА
ПрАТ "ФАРЛЕП-ІНВЕСТ" Директор з корпоративного управління  Денис ПЛАЧИНДА
ПрАТ "ВФ УКРАЇНА" Директор Департаменту регуляторної роботи Людмила ЦЕЙТЛІНА
ТОВ "АТРАКОМ" Директор Олександр САВЧУК
ТОВ "ЛАЙФСЕЛЛ" Керівник департаменту взаємодії з державними органами та регуляторних відносин Юлія ВЕСТФАЛЬ
ТОВ "НВФ "ВОЛЗ" Директор Ігор ТАРАСЕНКО