Лист №66 від 09.04.2015 Прем’єр-міністру України щодо Проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення фінансової підтримки вітчизняної кінематографії

09.04.2015
Відправник: 
ІнАУ, Інтернет Асоціація України

Прем’єр-міністру України

ЯЦЕНЮКУ А.П.

 

 

 

 

 

 

Вих. № 66

від «09» квітня 2015 р.

 

 

Щодо Проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення фінансової підтримки вітчизняної кінематографії

 

Шановний Арсенію Петровичу!

Інтернет Асоціація України (ІнАУ), яка об'єднує понад 180 підприємств сфери інформаційно-комунікаційних технологій України, засвідчує Вам свою щиру повагу та звертається з наступним.

Державним агентством України з питань кіно розроблено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення фінансової підтримки вітчизняної кінематографії» (далі – проект Закону).

Законопроектом пропонується запровадити єдину ставку збору на розвиток національної кінематографії для всіх платників, зазначених у проекті Закону України, а саме для суб’єктів кінематографії, які здійснюють публічну демонстрацію, займаються розповсюдженням, прокатом фільмів, відповідно до Закону України «Про кінематографію», операторів та провайдерів телекомунікацій, визначених у Законі України «Про телекомунікації», телерадіоорганізацій, які є телемовниками будь-яких видів мовлення, та провайдерів програмної послуги, визначених в Законі України «Про телебачення і радіомовлення», провайдерів програмної послуги, визначених в Законі України «Про телебачення і радіомовлення».

Пропоновані новації уже неодноразово реєструвалися в парламенті попередніх скликань, зокрема,

1)        Проект Закону України «Про загальнодержавний збір на розвиток театрального мистецтва та кінематографії в Україні» № 4764 від 03.07.2009 р. (автор – Терьохін С.А.);

2)        Проект Закону України про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення механізму державної підтримки галузі кінематографії № 10620 від 15.06.2012 р. (автор – Янукович В.В.);

3)        Проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо підтримки національної кінематографії» № 2576 (автор Кириленко В.А.);

4)        Проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сприяння виробництва національного аудіовізуального продукту» №4301а від 17.07.2014 р (автор Тягнибок О.Я.).

Однак жоден з них не був прийнятий.

ІнАУ неодноразово зверталась до Верховної Ради України, головного розробника законопроекту та інших зацікавлених органів влади з зауваженнями щодо зазначених новацій, неефективності впровадження фінансування однієї галузі (галузі кіновиробництва) за рахунок іншої галузі (телекомунікацій). Позиція Асоціації залишається незмінною.

 

1. Даний законопроект не відповідає задекларованим цілям щодо сприяння подоланню розповсюдження нелегального контенту в Україні та піратству в цілому.

З метою створення дієвих механізмів захисту прав на об’єкти авторського та суміжних прав в Україні у відповідності з директивами ЄС та Угодою про асоціацію з ЄС Державною службою інтелектуальної власності (ДСІВ) розробляється відповідний законопроект. У розробці зазначеного нормативно-правового акту долучились висококваліфіковані представники різних галузей економіки, профільні асоціації та державні органи.

Робочою групою при ДСІВ визначено, що найбільш дієвим механізмом для зниження рівня неправомірного використання об’єктів авторського права є:

1)        унеможливлення (шляхом прийняття відповідного закону) монетизації на території України ресурсів, що незаконно використовують об’єкти авторського та/або суміжного права;

2)        саморегулювання галузі, шляхом створення прозорої системи справедливого розподілення доходів від таких прав;

3)        комплексні зміни до законодавства у відповідності до Угоди про Асоціацію з ЄС.

Тому для ефективної боротьби з розповсюдженням нелегального контенту, Держкіно доцільно долучитись до роботи над законопроектом Державної служби з питань захисту інтелектуальної власності, а не запроваджувати неефективні додаткові фінансові навантаження на суб’єктів господарювання.

 

2. Впровадження фінансування однієї галузі (у даному випадку галузі кіновиробництва) за рахунок іншої галузі (у даному випадку - телекомунікацій) суперечить світовим підходам.

Розвиток однієї галузі за рахунок іншої є не виправданим. Безпідставно фінансувати одну галузь - кіновиробництва за рахунок іншої – телекомунікацій. Галузь телекомунікацій жодним чином не пов’язана з отриманням доходів від надання прав на перегляд абонентами телекомунікацій творів кінематографії.

Звертаємо увагу, що згідно з частиною четвертою статті 40 Закону України «Про телекомунікації» оператори, провайдери телекомунікацій (в т.ч. які надають послуги доступу до мережі Інтернет) не несуть відповідальність за зміст інформації, що передається їх мережами.

Тому немає жодних підстав для покладання на підприємства галузі телекомунікацій (а зрештою, на користувачів телекомунікацій України) витрат на підтримку галузі кінематографії.

 

3. Обтяження підприємств галузі телекомунікацій новим додатковим збором погіршить стан підприємств галузі.

Ряд телекомунікаційних послуг, особливо в сільській місцевості, навіть без додаткового обтяження є збитковими для операторів. В результаті не тільки не буде виконана мета Законопроекту (а саме створення умов, які допоможуть національній кіноіндустрії ефективно розвиватися), але й відбудеться скорочення видатків на інші не менш важливі у соціальному відношенні сфери, поглибиться «цифрове» відставання України від інших країн світу.

Ризиком від запровадження нових обов’язкових зборів для операторів та провайдерів телекомунікацій є створення відверто не привабливого інвестиційного середовища на телекомунікаційному ринку, згортання та відтік зовнішніх та внутрішніх інвестицій та реінвестицій. Наведене унеможливлює ведення прибуткового та зростаючого бізнесу в Україні, розвиток та реформування її економіки та прямо суперечить задекларованої Урядом політики лібералізації та дерегулювання економіки, а також поліпшення інвестиційного клімату в Україні.

 

4. Впровадження нового оподаткування телекомунікаційних послуг призведе до суттєвого зростання їх вартості.

Наразі операторами та провайдерами телекомунікацій сплачуються до державного бюджету України збір до Пенсійного фонду, податок на додану вартість, воєнний збір, податок на доходи фізичних осіб тощо, які компанії змушені включати до вартості абонентських послуг.

Наслідком додаткових податкових навантажень на операторів телекомунікацій стане підвищення вартості телекомунікаційних послуг для громадян України, призведе до суттєвого підвищення тарифів на послуги зв’язку та доступу до Інтернет, що створить передумови для подальшої ескалації соціального напруження в країні.

 

5. Плани щодо додаткового оподаткування інноваційної галузі телекомунікацій та, зокрема, послуг доступу до мережі Інтернет, прямо суперечать неодноразово задекларованому курсу України на підтримку Інтернету та інновацій як одного з найбільш важливих та ефективних інструментів надолуження технологічного відставання нашої держави.

Відповідно до «Угоди про асоціацією між Україною, з однієї сторони, та Європейським союзом і його державами-членами, з іншої сторони» визначається необхідність «сприяння широкосмуговому доступу, … розвитку локальних ресурсів Інтернет і впровадження он-лайн послуг». Навіть Модельний закон СНД про регулювання Інтернету (прийнятий 16.05.2011 р.) передбачає, що «держава здійснює стимулювання розвитку та використання інфраструктури Інтернету, в тому числі шляхом застосування податкових пільг і преференцій».

Положення про пріоритетну підтримку з боку держави розвитку мереж доступу до Інтернет закріплені в Україні законодавчо, зокрема, у законах «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки» (прийнято 09.01.2007 р.), «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні» (прийнято 22.03.2012 р.).

Слід також зазначити, що передвиборні програми всіх політичних сил, які увійшли до коаліції Верховної Рада України 8-го скликання «Європейська Україна», містять тези щодо підтримки малого і середнього бізнесу, щодо інноваційного розвитку країни і необхідності зменшення кількості податків і тиску на бізнес. В цих умовах впровадження фактично нового податку прямо суперечить передвиборчим обіцянкам політичних сил коаліції, які були підтримані переважною більшістю підприємців України, які представляють сферу ІКТ.

 

6. Крім того, ініційовані зміни до Податкового кодексу суперечать послідовним заходам Міністерства доходів і зборів України щодо покращення позиції України у напрямі покращення податкової та митної політики у світовому рейтингу за результатами звіту Doing Business Report-2014.

 

З огляду на зазначене, ми вважаємо Законопроект у запропонованій редакції недоцільними і неприйнятними та просимо Вас не допустити прийняття даного Законопроекту.

 

 

 

З повагою,

 

Голова Правління

Інтернет Асоціації України                                                                   Т.Попова