Лист №144 від 27.08.2015 НБУ щодо запобігання дискримінації суб’єктів підприємницької діяльності України

Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України

Голові Національного банку України

Гонтаревій. В.О.

 

 

 

 

 

 

Вих. № 144

Від «27» серпня 2015р.

 

Щодо запобігання дискримінації

суб’єктів підприємницької діяльності України

 

Шановна Валеріє Олексіївно!

Інтернет Асоціація України (ІнАУ) має надію на підтримання постійного прозорого діалогу та налагодження ефективних контактів між представниками Національного банку України та бізнес спільноти, що очікувано має призвести до поновлення довіри до банківської системи в цілому і дій регулятора зокрема.

 

Підтримуючи кроки Національного банку України щодо спрощення впровадження в Україні систем електронних платежів, звертаємо Вашу увагу на нижчевказані проблемні питання.

 

Прийняті Національним банком України нормативно-правові акти (постанови від 24 липня 2015 року №480 та №481), що спрямовані на спрощення доступу на вітчизняний ринок міжнародних платіжних систем, таких як PayPal, ApplePay, GoogleWallet та інших, створюють дискримінаційні умови щодо національних платіжних систем.

Крім того, зазначені постанови прямо протирічать діючому законодавству України (Конституції України, Закону України від 5 квітня 2001 року N 2346-III «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» та ст. 56 Закону України від 20 травня 1999 року N 679-XIV «Про Національний банк України»), що не дає можливості використати їх ні міжнародними, ні українським учасникам ринку. Навпаки – дестабілізує ситуацію на ринку, оскільки створює системні протиріччя між діючим законодавством та прийнятими Національним банком України нормативно-правовими актами.

 

Враховуючи вищевикладене, просимо привести законодавство у відповідність до зазначеної мети - спрощення впровадження в Україні систем електронних платежів, враховуючи необхідність дотримання рівних, недискримінаційних умов щодо всіх учасників ринку.

 

Додаток: Юридичний аналіз неузгодженості прийнятих нормативно-правових актів з діючим законодавством України

 

З повагою,

 

 

Голова Правління

Інтернет Асоціації України                                                                     О. Федієнко

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

 

Юридичний аналіз неузгодженості прийнятих нормативно-правових актів з діючим законодавством України

 

24 липня 2015 року Правлінням Національного банку були прийняті Постанови N 480 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України» та N 481 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України з питань здійснення операцій з електронними грошима».

Здійснивши юридичний аналіз цих нормативних актів Інтернет Асоціація України прийшла до висновку що вони були прийняті з порушенням Конституції України, Закону України від 5 квітня 2001 року N 2346-III «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» та ст. 56 Закону України від 20 травня 1999 року N 679-XIV «Про Національний банк України».

Зокрема, Постановою НБУ №481 від 24.07.2015. були внесені зміни  в Постанову НБУ №481 від 01.11.2010 якими передбачено, що емітентом-нерезидентом електронних грошей в Україні може бути будь-яка особа, яка здійснює випуск електронних грошей за межами України для їх використання в міжнародній системі інтернет-розрахунків, відомості щодо якої внесено до Реєстру платіжних систем, систем розрахунків, учасників цих систем та операторів послуг платіжної інфраструктури.

Разом з тим, відповідно до ст.15 Закону України від 5 квітня 2001 року N 2346-III «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» випуск електронних грошей може здійснювати виключно банк. Банк, що здійснює випуск електронних грошей, бере на себе зобов'язання з їх погашення.

Таким чином, Національний банк, в порушення ч.4 ст. 56 Закону України від 20 травня 1999 року N 679-XIV «Про Національний банк України», прийняв підзаконний нормативно-правовий акт, який суперечить Закону України від 5 квітня 2001 року N 2346-III «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» та дозволяє будь-якій особі (необов’язково банку) іноземного походження здійснювати випуск електронних грошей на території України, при цьому, не беручи на себе зобов’язання з їх погашення.

Це неминуче призводить до дискримінації вітчизняних суб’єктів підприємницької діяльності перед іноземними суб’єктами підприємницької діяльності.

Постановою НБУ №480 від 24.07.2015. були внесені зміни  в Постанову НБУ №43 від 04.02.2014, якою затверджено Положення про порядок реєстрації платіжних систем, учасників платіжних систем та операторів послуг платіжної інфраструктури (надалі Положення).

При внесені зазначених змін, у п.9 Положення було додано новий термін «міжнародна система інтернет-розрахунків», яка визначається як міжнародна платіжна система, що забезпечує проведення платежів та розрахунків у мережі Інтернет з використанням платіжних інструментів міжнародних платіжних систем, відомості щодо яких внесено до Реєстру, та з використанням електронних грошей цієї міжнародної системи інтернет-розрахунків за умови, що введення/виведення коштів до/з такої системи здійснюється виключно з/на рахунків/рахунки в банках.

Але Закон України від 5 квітня 2001 року N 2346-III «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» взагалі не передбачає такої інституції, як міжнародна система інтернет-розрахунків. Більше того, термін «міжнародна система інтернет-розрахунків» також  не передбачений міжнародним законодавством.

Таким чином, Національний банк, в порушення ч.4 ст. 56 Закону України від 20 травня 1999 року N 679-XIV «Про Національний банк України» та всупереч Закону України від 5 квітня 2001 року N 2346-III «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» надав можливість створенню в Україні платіжних систем, діяльність та відповідальність яких не врегульовані законами України, що у подальшому може ввести громадян України в оману щодо легітимності існування таких систем та спричинити їм збитки.

Окремо варто наголосити, що сервіси PayPal, ApplePay, GoogleWallet у країнах своєї юрисдикції не зареєстровані як «міжнародні системи інтернет-розрахунків». Наприклад, де-юре PayPal це провайдер платіжних послуг, який де-факто дозволяє клієнтам сплачувати рахунки та здійснювати грошові перекази.   

Крім того, Постанова НБУ №480 від 24.07.2015р., взагалі прийнята з юридичними помилками, наприклад:

П.2. розділу IV Порядку передбачає, що  платіжна організація міжнародної системи інтернет-розрахунків або її представництво, або розрахунковий банк міжнародної системи інтернет-розрахунків в Україні, або уповноважена установа зобов'язані для узгодження умов та порядку діяльності в Україні міжнародної системи інтернет-розрахунків подати до Національного банку серед іншого копію витягу з банківського, торговельного, судового реєстру або іншого офіційного документа, що підтверджує реєстрацію міжнародної системи інтернет-розрахунків.

Враховуючи відсутність в міжнародному законодавстві терміну «міжнародна система інтернет-розрахунків» та специфіку роботи вищезазначених реєстрів, нерезидент не зможе отримати відповідний витяг, який би містив таке підтвердження. Натомість будь-який нерезидент, який не є платіжною системою, але буде мати в своєму найменуванні фразу  «міжнародна система інтернет-розрахунків» зможе легалізуватись в Україні, як міжнародна платіжна система.

Таким чином, порушивши ч. 4 ст. 56 Закону України «Про Національний банк України», згідно з якою нормативно-правові акти Національного банку не можуть суперечити законам України, Національний банк України перевищив надані йому законом повноваження та своїми підзаконними актами фактично змінив положення Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні», що відноситься виключно до компетенції Верховної Ради України.

Вкрай важливо також, щоб гравці українського ринку платежів, як резиденти, так і нерезиденти, гарантовано мали рівні права, зафіксовані у відповідному Законі.

 

 

З повагою,

 

 

Голова Правління

Інтернет Асоціації України                                                                     О. Федієнко