Лист № 95 від 30.10.2023 Мінцифри щодо негативних наслідків від рекомендації щодо необхідності якнайшвидшого переходу споживачів на PON-мережі

Вихідні реквізити
Вих. № 95 від 30.10.2023
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Міністерство цифрової трансформації України

Віцепрем’єр-міністру з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій

– Міністру цифрової трансформації України

ФЕДОРОВУ М.А.

Вих. № 95

від 30.10.2023

 

Щодо негативних наслідків від рекомендації Мінцифри щодо

необхідності якнайшвидшого переходу споживачів на PON-мережі

 

Шановний Михайле Альбертовичу!  

            Інтернет Асоціація України (далі – ІнАУ), яка об’єднує понад 220 суб’єктів господарювання у сфері інформаційно-комунікаційних технологій, висловлюємо Вам свою повагу та звертаємося з наступним.

            Листом від 20.10.2023 № 94/1 ми вже звертались до Вас у зв’язку з поширенням Міністерством цифрової трансформації України закликів до споживачів щодо переходу на PON-мережі доступу до інтернету, як нібито, більш енергонезалежні. Ми зазначали, що кожна з технологій доступу має свої переваги і недоліки в умовах знеструмлення, тому такі дії Мінцифри можуть ввести в оману споживачів і створити нерівні ринкові умови для учасників ринку.

            На жаль, в телеграм-каналі Мінцифри https://t.me/s/mintsyfra, на офіційній facebook-сторінці міністерства і на Вашій facebook-сторінці (записи від 16 жовтня) по сьогодні містяться інструкції, як діяти споживачеві, коли його провайдер «не перейшов» на xPON-мережі. Зокрема, Міністерством рекомендовано: «знайдіть найближчого провайдера з xPON-мережею та подайте заявку на підключення, щоб прискорити процес, скооперуйтеся із сусідами».

            Крім того, на вебсайті Міністерства, а також в телеграм-каналі 26.10.2023 з’явилось  повідомлення, що Мінцифри і ЛУН.Місто розроблять мапу провайдерів, які забезпечують інтернет під час тривалих знеструмлень, де зазначається, що на мапі українці зможуть знайти найближчого інтернет-провайдера, який перейшов на енергоощадні мережі за технологією xPON, отримати контактні дані та за потреби подати заявку на підключення. При цьому відсутня інформація про наявність на мапі даних про провайдерів, які працюють на інших технологіях доступу, не повідомляється про джерела даних для формування мапи і про шляхи фінансування цього проекту, відсутня інформація про інструменти забезпечення перевірки даних, що створює передумови для закладення у проект можливих комерційних (корупційних) механізмів для лобіювання інтересів окремих операторів.

            Вважаємо, що інформація із закликом про перехід до операторів xPON-мереж, хоч нібито і подається з турботою про споживачів, насправді матиме протилежні наслідки. Адже енергостійкість кожного конкретного абонента залежить не від технології як такої, а від того, як у оператора у цій конкретній точці організовано енергоживлення. Українські оператори, незалежно від використовуваної ними технології, після російського вторгнення провели колосальну роботу по енергорезервуванню своїх мереж і постійно їх вдосконалюють. Важливо також зазначити, що для абонента може виявитись несподіванкою необхідність додаткових витрат на придбання PON-модема і забезпечення енергоживлення цього пристрою. Також рекомендація Міністерства про перехід до іншого оператора містить деструктивний вплив і на відносини між оператором та абонентом, які регулюються відповідними договорами, розробленими з урахуванням та на виконання вимог Закону України «Про електронні комунікації» та інших нормативно-правових актів у сфері електронних комунікацій, і які не передбачають права «миттєво» змінювати постачальника послуг, ігноруючи при цьому зобов’язання по виконанню договірних умов, взяті як абонентом, так і постачальником. Тобто умови та порядок розірвання договору про надання електронних комунікаційних послуг чітко регламентовано Законом, який не надає право Міністерству встановлювати для цього додаткові обставини та підстави. Отже, беззастережні заклики Міністерства до переходу на PON-технології створюють умови для порушень прав споживачів.

            Міністерство оприлюднило офіційну рекомендацію споживачам, проте не надало офіційної інформації, яка б ґрунтувалась на реальних даних моніторингу, які б встановили факт, що постачальники електронних комунікаційних послуг «з xPON-мережею» «утримали мережу» та забезпечили своїх користувачів безперервною послугою доступу до Інтернет в період блек-аутів в той час, як інші постачальники мали якісь суттєві проблеми. Разом з тим, ст.19 Конституції України зобов’язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Умови загальної авторизації у сфері електронних комунікацій визначені у ст.18 Закону України «Про електронні комунікації». Слід зауважити, що ані в цій статті, ані в інших положеннях Закону чи інших нормативно-правових актах не встановлена вимога до постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг використовувати лише xPON-мережі чи провести заміну кабелів зв’язку. Тому вважаємо, що з боку Мінцифри має місце відверте лобіювання інтересів постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг, які використовують xPON-мережу, і що заклики Міністерства до переходу на PON-технології створюють умови для порушень умов економічної конкуренції і порушують права постачальників електронних комунікаційних послуг, які використовують технології інші, ніж xPON.

            Ще раз звертаємо Вашу увагу, що саме унікальність висококонкурентного українського ринку інтернет-доступу, сформованого в умовах мінімального державного втручання, зумовила його стійкість під час широкомасштабного вторгнення. Саме висока конкурентність стимулює провайдерів робити все можливе і неможливе, щоб забезпечити своїх абонентів в умовах знеструмлення. Зайве втручання держави у цей процес несе лише шкоду, а протиправні дії чиновників руйнують унікальні переваги і стійкість українського ринку.

            Станом на сьогодні в правовому полі України існує лише єдина спеціальна вимога до постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг стосовно енергорезервування мереж, незалежно від технології надання послуг. Вона встановлена у рішенні РНБО України від 26.11.2022 «Про забезпечення електронними комунікаційними послугами в умовах воєнного стану», яке введено в дію Указом Президента України від 26.11.2022 № 802/2022.  Ці документи зобов’язують операторів до 28.11.2022 забезпечити надання електронних комунікаційних послуг з дотриманням установлених показників якості для переліку об'єктів, визначених відповідним розпорядженням Національного центру оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій (НЦУ) з урахуванням можливої відсутності електроживлення на таких об'єктах щонайменше впродовж трьох діб. Йдеться про понад 7600 об’єктів критичної інфраструктури України, визначених Розпорядженням НЦУ №696 від 29.11.2022. Заклики Мінцифри до масового переходу споживачів на PON-технології і відповідно до перебудови операторами своїх мереж, незалежно від їх фактичного енергозабезпечення, створюють умови для відволікання обмежених адміністративних, фінансових і технічних ресурсів держави і операторів від забезпечення пріоритетного енергорезервування зазначених об’єктів критичної інфраструктури, що погіршує безпеку держави під час війни.

            Враховуючи наведене, з метою недопущення негативних наслідків для споживачів, держави і ринку електронних комунікацій, просимо:

  1. Вилучити з інформаційних ресурсів Мінцифри рекомендації про перехід на технологію xPON, спростувати на ресурсі tech.liga.net заклик посадовця Мінцифри до абонентів про перехід до провайдера, який використовує інтернет-мережі xPON, і в подальшому утриматись від надання подібних рекомендацій, які не ґрунтуються на офіційних даних моніторингу чи інших відомостей, отриманих Міністерством у ході виконання повноважень та компетенцій, встановлених законодавством.

  2. Припинити лобіювання однієї технології доступу до Інтернету на шкоду іншій на ресурсах і в коментарях Мінцифри, а також в проекті «мапа провайдерів», яка розробляється Міністерством і ЛУН, надати інформацію щодо джерел фінансування цього проекту, а також передбачати механізми перевірки і підтвердження вказаної на мапі інформації щодо тривалості роботи тих чи інших об’єктів мереж в умовах знеструмлення.

  3. Неухильно діяти в межах повноважень та у спосіб, які визначено у Положенні про Міністерство цифрової трансформації України, не вчиняти дій, які можуть нанести непоправної шкоди не лише сфері електронних комунікацій, постачальникам електронних комунікаційних послуг, які діють у повній відповідності до вимог законодавства, а й абонентам електронних комунікаційних послуг, а також державі, у складний час не створювати умови протистояння між учасниками ринку, а сприяти їх об’єднанню заради спільної мети – забезпечити стабільність електронних комунікаційних мереж та належну якість послуг. 

            Принагідно, виражаємо готовність з боку фахівців ІнАУ долучитись до консультацій з питань технологій доступу при наданні послуг доступу до мережі Інтернет, зокрема, фіксованого зв’язку, та опрацювання рекомендацій для постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг, а також абонентів, як «тримати зв'язок» у період відключень електричної енергії.

 

            Про результати розгляду цього звернення просимо повідомити письмово.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                               Олександр САВЧУК