Лист № 67 від 01.07.2025 Комітету ВРУ з питань цифрової трансформації щодо підтримки проекту Закону за реєстр. № 13394 від 20.06.2025

Вихідні реквізити
Вих. № 67 від 01.07.2025
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Комітет Верховної Ради України з питань цифрової трансформації

Голові Комітету Верховної Ради України 

з питань цифрової трансформації

КРЯЧКУ М.В.

Вих. № 67

від 01.07.2025

 

Щодо проекту Закону № 13394 від 20.06.2025

 

Шановний Михайле Валерійовичу!

            Інтернет Асоціація України (ІнАУ) висловлює Вам свою повагу та, у відповідь на Ваш лист від 24.06.2025 № 04-33/18-2025/146177, надає наступну інформацію.

            20 червня 2025 року у Верховній Раді України за № 13394 зареєстровано проект Закону про внесення змін до законодавства України про захист економічної конкуренції (щодо впорядкування питання направлення вимог органами Антимонопольного комітету України) (далі – проект Закону), ініціаторами якого є народні депутати України Федієнко О.П., Ткаченко М.М. та Горбенко Р.О. Зокрема, положеннями проекту Закону запропоновано доповнення до частини першої статті 7, частини другої статті 15 та частини першої статті 17 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», якими запропоновано встановити, що органи Антимонопольного комітет України матимуть право отримувати інформацію, яка знаходиться в постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг та обробляється при наданні послуг електронних комунікацій, в тому числі про абонента, про факти надання електронних комунікаційних послуг, у тому числі їх тривалості, змісту, маршрутів передавання, даних про розташування термінального обладнання тощо на підставі судового рішення господарського суду. На сьогодні така інформація отримується від постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг (далі – постачальники) у позасудовому порядку, на письмову вимогу органів Антимонопольного комітету України.

            ІнАУ підтримує ініціативу, виражену у проекті Закону, з огляду на назрілу необхідність врегулювання цього питання на законодавчому рівні. Хочемо зазначити, що члени Асоціації постійно отримують листи (вимоги) від територіальних відділень Антимонопольного комітету України, згідно з якими, в переважній більшості, без будь-якого рішення суду вимагається таке коло питань (це майже типові питання):

«Інформацію щодо всіх абонентів, яким надаються послуги з доступу до мережі Інтернет з певної IP-адреси/адрес, вказати повну назву, адресу, код ЄДРПОУ (для юридичних осіб) або прізвище, ім’я, по батькові (для фізичних осіб). У разі зміни абонента за вказаний період, зазначити дату зміни абонента», «Копії укладених та/або чинних договорів про надання послуг доступу до мережі Інтернет з IP-адреси/адрес», «Інформацію щодо фактичних адрес розташування обладнання, за якими надавались послуги доступу до мережі Інтернет з використанням IP-адреси/адрес».

            При цьому, запитується інформація за період навіть 4-5 років, що, відповідно, відволікає постачальників від виконання основних функцій на пошук такої інформації за такі значні періоди.

            Територіальні органи АМКУ також часто вимагають інформацію про «дату та час початку сесії з’єднання та тривалість». Але ж законодавством України для постачальників не встановлено обов’язку відстежувати, збирати, накопичувати та зберігати інформацію щодо всіх абонентів, яким надаються послуги з доступу до мережі Інтернет з певної ІР-адреси, окрім як інформації, з метою забезпечення правильності виставлення рахунків за надані електронні комунікаційні послуги. Постачальники, відповідно до законодавства, не зобов’язані зберігати інформацію про ІР-адреси, які використовуються абонентами, інформацію про час з’єднання тощо. Проте, територіальними відділеннями Антимонопольного комітету України впродовж останніх років постійно, по різним абонентам вимагається така інформація.

            Крім цього, інформація про абонентів, які використовують певні ІР-адреси в динамічному пулі, не зберігається. Постачальникам така інформація не потрібна, її накопичення та збереження не передбачене законодавством, а для її відновлення (правильного відтворення) не створено технічних можливостей. 

            Проте, органи Антимонопольного комітету України постійно вимагають надання такої інформації від постачальників. А її неподання матиме наслідком для постачальника притягнення до відповідальності за порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу у значному розмірі.

            Відтак, підтримуємо пропозицію, викладену у проекті Закону, що органи Антимонопольного комітету України, на рівні, як це встановлено законодавством для правоохоронних органів, повинні отримувати інформацію, яка знаходиться в постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг та обробляється при наданні послуг електронних комунікацій, в тому числі про абонента, про факти надання електронних комунікаційних послуг, у тому числі їх тривалості, змісту, маршрутів передавання, даних про розташування термінального обладнання, на підставі судового рішення.

            Крім того, що таке законодавче положення захищатиме інтереси абонентів, це ще й зменшить значне навантаження на постачальників у пошуку інформації, підготовці відповідей на вимоги органів Антимонопольного комітету України, на виконання яких, зазвичай, надається всього 10 днів при значному колі запитань.

            Також погоджуємось, що потребують удосконалення і вимоги, які отримуємо від органів Антимонопольного комітету України, порядок та процедури їх вручення. Не поодинокі випадки, коли питання у вимогах сформульовано некоректно, нечітко, неоднозначно. Проте, якщо суб’єкт господарювання невірно зрозуміє запитання і невірно надасть відповідь, він може понести відповідальність у вигляді штрафу, розмір якого є значним. Тому, підтримуємо ініціативу, що порядок оформлення та направлення вимог органів Антимонопольного комітету України, дійсно потребує удосконалення, в т.ч. порядок вручення вимог.

            З огляду на зазначене, просимо підтримати проект Закону.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                               Олександр САВЧУК