Голові Комітету Верховної Ради України з
питань національної безпеки, оборони та розвідки
ЗАВІТНЕВИЧУ О.М.
Голові Комітету Верховної Ради України
з питань правоохоронної діяльності
ІОНУШАСУ С.К.
Голові Комітету Верховної Ради України
з питань цифрової трансформації
КРЯЧКУ М.В.
Голові Комітету Верховної Ради України
з питань правової політики
КОСТІНУ А.Є.
Голові Комітету Верховної Ради України
з питань антикорупційної політики
РАДІНІЙ А.О.
Вих. № 52/1-5
від 20.06.2022 року
Щодо зауважень до проектів законів (№ 7380-1 від 31.05.2022,
№ 7380-2 від 01.06.2022 та № 7380-3 від 01.06.2022)
Інтернет Асоціація України (далі – ІнАУ), яка об’єднує понад 230 підприємств галузі інформаційно-комунікаційних технологій, висловлює Вам свою повагу та звертається з приводу наступного.
17 травня 2022 року у Верховній Раді України за № 7380 було зареєстровано проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення організаційно-правових засад розвідувальної та контррозвідувальної діяльності.
ІнАУ надано зауваження та пропозиції до цього проекту Закону листом від 02.06.2022 № 50/1-5.
Разом з цим, у Верховній Раді України зареєстровані такі альтернативні проекти законів:
№ 7380-1 від 31.05.2022 «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення організаційно-правових засад розвідувальної та контррозвідувальної діяльності»;
№ 7380-2 від 01.06.2022 «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення організаційно-правових засад розвідувальної та контррозвідувальної діяльності»;
№ 7380-3 від 01.06.2022 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення спроможності суб’єктів контррозвідувальної діяльності та розвідувального співтовариства у протидії військовій агресії проти України».
Зокрема, змінами до Закону України «Про контррозвідувальну діяльність» пропонується ввести поняття «спеціальна інформаційна операція». А змінами до статті 7 цього Закону пропонується в ході контррозвідувальної діяльності на органи, підрозділи та співробітників Служби безпеки України покласти функції із здійснення контррозвідувального та іншого опитування осіб, отримувати від постачальників електронних комунікаційних послуг та/або мереж технологічну та іншу інформацію про функціонування мереж, у тому числі з обмеженим доступом, на умовах, визначених володільцем цієї інформації та підрозділом суб’єкта контррозвідувальної діяльності, який уповноважений проводити оперативно-технічні заходи; брати участь у перевірці походження інвестицій з метою недопущення процесу укладання і реалізації операторами (власниками) об’єктів критичної інфраструктури угод, що можуть негативно вплинути на безпеку, цілісність, стійкість та безперервність функціонування об’єктів критичної інфраструктури, або спроб використання об’єктів критичної інфраструктури у фінансуванні терористичної та розвідувально-підривної діяльності тощо. Крім цього, ініціаторами проектів законів також запропоновані зміни до статті 121 Закону України «Про електронні комунікації» щодо зміни порядку та процедури зняття інформації з електронних комунікаційних мереж операторів, постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг.
Зазначимо, що стаття 121 Закону України «Про електронні комунікації», при розробленні проекту цього Закону, досить тривалий період обговорювалась як учасниками робочої групи при Комітеті Верховної Ради України з питань цифрової трансформації, так і надавались різні пропозиції правоохоронними органами та учасниками ринку електронних комунікацій. Таким чином було опрацьовано і прийнято компромісну редакцію цього законодавчого положення та було розпочато обговорення щодо його практичного застосування, опрацювання інших пов’язаних законопроектів. Ініціатори проектів законів не пояснюють, чому саме для органів, які будуть проводити розвідувальну та контррозвідувальну діяльності, стаття 121 Закону України «Про електронні комунікації» повинна зазнавати кардинальних змін. Крім того, ця стаття Закону буде застосовуватись і органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, розслідують кримінальні правопорушення, а не лише розвідувальними органами.
З огляду на зазначене та те, що положення основного проекту Закону № 7380 та альтернативних проектів законів схожі, просимо статтю 121 Закону України «Про електронні комунікації» залишити у чинній редакції, а також, із інших пропозицій змін до законодавства, запропонованих у проектах законів, врахувати зауваження та пропозиції, подані ІнАУ у листі від 02.06.2022 № 50/1-5 (із змістом цього листа можна також ознайомитись за посиланням в мережі Інтернет https://inau.ua/document/lyst-no-501-5-vid-02062022-vru-shchodo-zauvazhen-do-proektu-zakonu-pro-vnesennya-zmin-do)
Додаток: копія листа ІнАУ від 02.06.2022 № 50/1-5.
З повагою
Голова Правління Інтернет Асоціації України Олександр Савчук