Лист № 51/1-3 від 07.06.2022 НКЕК, Держспецзв'язку та НЦУ щодо запиту на роз’яснення про дії операторів, провайдерів телекомунікацій фіксованого зв’язку на тимчасово окупованих територіях

Вихідні реквізити
Вих. № 51/1-3 від 07.06.2022
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
НКЕК, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв`язку
ДССЗЗІ, Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України
НАЦІОНАЛЬНИЙ ЦЕНТР ОПЕРАТИВНО-ТЕХНІЧНОГО УПРАВЛІННЯ МЕРЕЖАМИ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙ

 

Голові Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах

електронних комунікацій, радіочастотного спектра

та надання послуг поштового зв’язку

ЖИВОТОВСЬКОМУ О.М.

 

Голові Державної служби спеціального зв’язку

та захисту інформації України

ЩИГОЛЮ Ю.Ф.

 

Керівнику Національного центру оперативно-технічного

управління мережами телекомунікацій

ТИТАРЕНКУ О.В.

Вих. № 51/1-3

від 07.06.2022 року

 

Щодо надання роз’яснень про дії операторів, провайдерів телекомунікацій

фіксованого зв’язку на тимчасово окупованих територіях

 

Інтернет Асоціація України (далі – ІнАУ) висловлює Вам свою повагу та звертається з проханням надати інформацію з наступного.

Указом Президента України В.Зеленського №64/2022 від 24.02.2022, у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на всій території України було введено воєнний стан та згодом продовжено Указами Президента України №133/2022 від 14.03.2022, № 259/2022 від 18.04.2022 та №341/2022 від 17.05.2022.

Частина території України, після 24 лютого 2022 року, знаходиться в тимчасовій окупації російською федерацією.

До ІнАУ неодноразово звертаються наші учасники, у яких телекомунікаційне обладнання та абоненти знаходяться на тимчасово окупованих територіях, з проханнями допомоги. Зокрема, такі оператори, провайдери телекомунікацій не знають своїх дій, та як вірно та в межах законодавства України потрібно їм діяти у разі, коли вони, їх телекомунікаційне обладнання та абоненти перебувають на тимчасово окупованих територіях, телекомунікаційна мережа знаходиться у володінні таких операторів, провайдерів телекомунікацій і є можливість продовжувати надавати послуги населенню. Адже населення на тимчасово окупованих територіях не може залишатись без засобів комунікації на територію України.

НЦУ за дорученням Адміністрації ДССЗЗІ розроблено Алгоритм дій постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг фіксованого зв’язку та фіксованого доступу до Інтернет (далі – Алгоритм дій), пунктом 3 якого визначено дії оператора, провайдера телекомунікацій у разі повної втрати контролю над територією, на якій розміщене комутаційне, комунікаційне та/або сигнальне обладнання, що призначене для взаємоз’єднання, розподілу ресурсів, маршрутизації та/або транзиту трафіку у мережі Інтернет.

Але, разом з тим, як нам повідомляють, є окремі українські провайдери, які не виконують цей Алгоритм дій і переключають абонентів добросовісних операторів, провайдерів телекомунікацій, які виконують Алгоритм дій, на свої мережі та надають їм послуги на тимчасово окупованих територіях.

Відповідальність не визначена для недобросовісних операторів, провайдерів телекомунікацій, які не виконують розроблений українським органом влади Алгоритм дій. Зараз нам повідомляють, що колаборанти не лише не блокують AS і російські пропагандистські сайти, але й транслюють російські, в т.ч. пропагандистські телеканали. В результаті, після звільнення тимчасово окупованих територій, і якщо оператори, провайдери-колаборанти не будуть виключені з Реєстру операторів, провайдерів телекомунікацій, добросовісні оператори, провайдери втратять частину, а то й всіх, абонентів.

З 27.05.2022 набув чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про електронні комунікації» щодо підвищення ефективності організації роботи постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг в умовах воєнного стану». Зокрема, відповідно до змін, постачальники електронних комунікаційних мереж та/або послуг зобов’язані виконувати розпорядження Національного центру оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України в умовах надзвичайного або воєнного стану. НЦУ в умовах надзвичайного або воєнного стану видає розпорядження щодо оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами, які є обов’язковими для виконання постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг.

Проте, в загальному доступі відсутня будь-яка інформація щодо реагування або винесених НЦУ чи НКЕК розпоряджень/рішень щодо українських операторів, провайдерів телекомунікацій, які не виконують законодавство України, вказівки органів влади України на тимчасово окупованих територіях.

Фактично, складається враження, що державні органи в галузі електронних комунікацій вдаються до серйозних покарань за формальні порушення українських операторів, провайдерів, які в складних економічних умовах та ситуаціях працюють та забезпечують в країні зв’язок та, поряд з цим, ніяким чином не мають наміру реагувати на порушення законодавства України на тимчасово окупованих територіях.

Враховуючи зазначене, просимо:

1. Надати операторам, провайдерам телекомунікацій чіткі, однозначні та офіційно оформлені роз’яснення у вигляді рішення чи-то розпорядження щодо їх дій, у разі, коли територія надання телекомунікаційних послуг, мережа та абоненти знаходяться на тимчасово окупованих територіях російською федерацією після 24 лютого 2022 року.

2. Чи будуть оператори, провайдери телекомунікацій, які не виконують Алгоритм дій, фактично виконують вказівки окупаційних адміністрацій, чи інших осіб, встановлених російською федерацією, виключатись із Реєстру операторів, провайдерів телекомунікацій?

Про результати розгляду цього звернення просимо повідомити.

 

З повагою

Голова Правління Інтернет Асоціації України                                    Олександр Савчук