Лист № 48/1-2 від 09.05.2025 Мінфіну та ДПС щодо узагальнюючої податкової консультації щодо права застосування ССО платниками податків, які надають послуги доступу до мережі Інтернет

Вихідні реквізити
Вих. № 48/1-2 від 09.05.2025
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Міністерство фінансів України
Державна податкова служба України
Міністерство цифрової трансформації України
НКЕК, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв`язку

Міністру фінансів України

МАРЧЕНКУ С.М.

 

Голові Державної податкової служби України

КРАВЧЕНКУ Р.А.

 

Копія на адреси (до відома):

Віцепрем’єр-міністру з інновацій, розвитку освіти, науки 

та технологій – Міністру цифрової трансформації

ФЕДОРОВУ М.А. 

 

Голові Національної комісії, що здійснює державне регулювання 

у сферах електронних комунікацій, радіочастотного 

спектра та надання послуг поштового зв’язку 

ЖИВОТОВСЬКОМУ О.М.

Вих. № 48/1-2

від 09.05.2025

 

Щодо надання узагальнюючої податкової консультації

 

            Інтернет Асоціація України (далі – ІнАУ), яка об’єднує понад 200 суб’єктів господарювання у сфері інформаційно-комунікаційних технологій, значна частина яких є постачальниками електронних комунікаційних послуг, які надають послуги доступу до мережі Інтернет, висловлюємо Вам свою повагу та звертаємося до Вас з проханням на підставі пункту 52.6 статті 52 Податкового кодексу України (ПКУ) ініціювати надання узагальнюючої податкової консультації, яка б підтвердила право фізичних осіб – підприємців та юридичних осіб, що надають послуги з доступу до мережі Інтернет, застосовувати спрощену систему оподаткування, обліку та звітності (далі – ССО).

            Прийняття зазначеної узагальнюючої податкової консультації є необхідним у зв’язку з неоднозначною адміністративною практикою Державної податкової служби України, яка призводить до масового позбавлення права суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність за кодами КВЕД 61.10 та 61.90, застосовувати ССО. Проте, як свідчить судова практика, значна частина таких рішень податкових органів визнається судами незаконними.

Обґрунтування необхідності прийняття узагальнюючої податкової консультації. 

            1. Наявна правова невизначеність. Наразі спостерігається системна проблема неоднозначного трактування податковими органами правового статусу постачальників послуги доступу до мережі Інтернет. Через це сотні таких суб’єктів були необґрунтовано позбавлені права застосовувати ССО. Водночас, судова практика – включно з рішеннями Верховного Суду – підтверджує, що надання послуги доступу до мережі Інтернет може бути видом господарської діяльності, дозволеним для платників єдиного податку.

            2. Судова практика та висновки НКЕК. Рішення судів першої інстанції, апеляційних та Верховного Суду (зокрема у справі № 160/21398/24 від 18.03.2024) підтверджують, що постачальники послуг доступу до мережі Інтернет мають право на застосування ССО. Також Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (НКЕК), у своєму офіційному роз'ясненні (Рішення НКЕК від 03.04.2024 № 170) прямо зазначила, що послуга доступу до мережі Інтернет не є тотожною з послугою з технічного обслуговування та експлуатації відповідних мереж у розумінні вимог підпункту 8 пункту 291.5.1 ПКУ. 

            На основі аналізу 189 судових справ про оскарження суб’єктами, які надають послуги доступу до мережі Інтернет, податкових рішень про анулювання реєстрації платників єдиного податку 3-ої групи, станом на 01.05.2025 року: 141 справа була вирішена на користь платників податків у суді першої інстанції (70%); 58 судових рішень набрали законної сили після розгляду в апеляції чи касації (30%).

            Суди не лише поновили право на спрощену систему, але й зобов’язали державу відшкодувати шкоду, завдану суб’єктам господарювання. Загальна сума таких відшкодувань вже перевищила 200 тис. грн.

            3. Неправильне застосування податковими органами ПКУ, ІПК ДПС теж скасовуються. Відповідно до пункту 56.21 статті 56 ПКУ, у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків. 17 лютого 2025 року П'ятий апеляційний адміністративний суд, розглянувши справу і доводи сторін, визнав протиправною та скасував індивідуальну податкову консультацію від 08.04.2024 року №1885/ІПК/99-00-24-03-03, прийняту Державною податковою службою України про те, що фізична особа-підприємець з відповідним КВЕДом не може перебувати на спрощеній системі, обліку та звітності.

            4. Щодо рішення Експертної ради при Мінфіні. У пункті 8 Протоколу Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових консультацій при Міністерстві фінансів України (далі – Експертна рада), яке відбулося 21 березня 2024 року зазначено, що прийняття консультації є недоцільним. Проте, ця позиція втратила актуальність через нові обставини, а саме: усталену судову практику, рішення Верховного Суду, офіційне роз'ясненні НКЕК від 03.04.2024 № 170. Тому, рішення Експертної ради може бути переглянуте.

            Отже, надання узагальнюючої податкової консультації є нагальним та забезпечить правову визначеність, зменшить навантаження на судову систему, підвищить довіру до податкової політики. 

            З огляду на зазначене, просимо Мінфін України, ДПС України за участю Мінцифри України, НКЕК та громадськості, повторно винести на розгляд питання надання узагальнюючої податкової консультації, врахувати судову практику та офіційну позицію НКЕК з даного питання.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                              Олександр САВЧУК