Лист № 47 від 09.05.2025 НКЕК щодо пропозицій до проекту постанови «Про затвердження Порядку спільного розташування і використання елементів інфраструктури електронних комунікаційних мереж на об’єктах державної, комунальної та приватної власності»

Вихідні реквізити
Вих. № 47 від 09.05.2025
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
НКЕК, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв`язку

Голові Національної комісії, що здійснює державне регулювання 

у сферах електронних комунікацій, радіочастотного 

спектра та надання послуг поштового зв’язку

ЖИВОТОВСЬКОМУ О.М.

Вих. № 47

від 09.05.2025

 

Щодо зауважень та пропозицій до проектупостанови НКЕК «Про 

затвердження Порядку спільного розташування і використання 

елементів інфраструктури електронних  комунікаційних мереж 

на об’єктах державної, комунальної та приватної власності»

 

Шановний Олександре Миколайовичу!

            Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (НКЕК) на офіційній сторінці в мережі Інтернет за адресою: https://nkek.gov.ua/ опубліковано проект постанови НКЕК «Про затвердження Порядку спільного розташування і використання елементів інфраструктури електронних комунікаційних мереж на об’єктах державної, комунальної та приватної власності» (далі – проект постанови НКЕК) та зазначено, що зауваження та пропозиції можна подати до 16 травня 2025 року. 

            Враховуючи зазначене, в установлений термін надаємо зауваження та пропозиції до проекту постанови НКЕК, які просимо розглянути та врахувати.

            1. Із змісту частини другої статті 26 Закону України «Про електронні комунікації» (далі – Закон) випливає, що технічні, організаційні та фінансові умови доступу та спільного розташування і використання операторами елементів мереж та/або фізичної інфраструктури для розгортання (створення) електронних комунікаційних мереж визначаються відповідно до законодавства на договірних засадах, крім випадків, встановлених частиною третьою цієї статті та статтею 27 цього Закону.

            Із частини третьої статті 26 Закону випливає, якщо оператор відповідно до закону отримав право встановлювати об’єкти фізичної інфраструктури електронних комунікацій, використовуючи державну, комунальну або приватну власність, регуляторний орган з метою захисту навколишнього природного середовища, охорони здоров’я, громадської безпеки або виконання цілей планування територій може прийняти згідно із затвердженим порядком та після консультацій відповідно до статті 22 цього Закону такі рішення:

  1. про зобов’язання здійснення спільного розміщення та/або спільного використання встановлених з використанням таких прав елементів електронної комунікаційної мережі та фізичної інфраструктури електронних комунікацій;

  2. про заходи з координації робіт, пов’язаних із розгортанням елементів мереж електронних комунікацій на відповідних територіях, згідно з цією частиною.

            Рішення регуляторного органу, передбачені цією частиною, приймаються відповідно до законодавства на підставі звернення зацікавленого оператора, постачальника електронних комунікаційних мереж після проведення консультацій та з урахуванням принципів об’єктивності, прозорості, недискримінації та пропорційності.

            Стаття 27 Закону регулює особливості доступу до фізичної інфраструктури електронних комунікаційних мереж для розгортання високошвидкісних мереж, і дане питання вже врегульоване постановою НКЕК від 23.10.2024 № 573 «Про затвердження Порядку надання доступу до фізичної інфраструктури електронних комунікацій для розгортання високошвидкісних мереж», зареєстрованою в Мін’юсті України 27.11.2024 р. за № 1800/43145.

            Таким чином, вважаємо, що зміст проекту постанови НКЕК має регулювати лише питання прийняття регуляторним органом рішень згідно з частиною третьою статті 26 Закону, а саме, у випадках, коли зацікавлений оператор звертається до постачальника, який відповідно до закону отримав право встановлювати об’єкти фізичної інфраструктури електронних комунікацій, використовуючи державну, комунальну або приватну власність, і лише з метою захисту навколишнього природного середовища, охорони здоров’я, громадської безпеки або виконання цілей планування територій.

            З урахуванням наведеного, пункт 2 проекту Порядку спільного розташування і використання елементів інфраструктури електронних комунікаційних мереж на об’єктах державної, комунальної та приватної власності (далі – проект Порядку), пропонуємо викласти у редакції:

«2. Дія цього Порядку поширюється на операторів, постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, які отримали право встановлювати об’єкти фізичної інфраструктури електронних комунікацій, використовуючи державну, комунальну або приватну власності відповідно до законодавства для розгортання власної фізичної інфраструктури та на зацікавлених операторів, постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, які мають намір використовувати таку фізичну інфраструктуру, а також прийняття регуляторним органом рішень з метою захисту навколишнього природного середовища, охорони здоров’я, громадської безпеки або виконання цілей планування територій».

            У зв’язку із запропонованими змінами до пункту 2 проекту Порядку, також пропонуємо пункт 1 проекту Порядку привести у відповідність до вимог Закону та викласти у редакції:

«1. Цей Порядок встановлює заходи, які здійснює регуляторний орган у випадках, передбачених частиною третьою статті 26 Закону України «Про електронні комунікації», а саме:

координація процесу спільного розташування і використання елементів мереж та пов’язаних з ними об’єктів операторами, постачальниками електронних комунікаційних мереж;

забезпечення створення і функціонування із застосуванням електронної регуляторної платформи єдиного інформаційного пункту з питань спільного розташування і використання елементів електронних комунікаційних мереж та їх фізичної інфраструктури;

встановлення методики розподілу витрат, пов’язаних із спільним користуванням об’єктами та координацією робіт з розгортання (створення) електронних комунікаційних мереж.».

            2. Оскільки у статті 26 Закону та у проекті Порядку вживається термін «координація процесу», який здійснюватиметься регуляторним органом, то, у пункті 3 проекту Порядку, вважаємо за доцільне надати визначення саме терміну «координація процесу», а не «координація робіт»:

«координація процесу – процес узгодження регуляторним органом дій постачальника фізичної інфраструктури та зацікавленого оператора з метою спільного розташування (розміщення/встановлення) елементів інфраструктури електронних комунікаційних мереж;».

            3. Також, звертаємо увагу, що в проекті Порядку, як право користування державною, комунальною власністю, є посилання лише на Закон України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку електронних комунікаційних мереж», тоді, як на практиці, користування таким майном, здебільшого, здійснюється на основі Закону України «Про оренду державного та комунального майна», а також іншими законами, перелік яких наведено, наприклад, у частині шостій статті 2

            Тому, в тексті проекту Порядку вважаємо за доцільне зробити посилання і на цей Закон.

            Також, звертаємо увагу регуляторного органу, що ІнАУ вже неодноразово зверталась до органів державної влади щодо нагальності внесення змін до Закону України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку електронних комунікаційних мереж», зокрема, щодо визначення органу, який вирішуватиме спори, які виникають в процесі застосування цього Закону. Тому, наразі, без удосконалення положень цього Закону, маючи безліч практичних проблем із доступом до інфраструктури, вбачається сумнівним, що прийняття даного Порядку матиме позитивний ефект на розвиток електронних комунікаційних мереж.

            З огляду на зазначене, просимо докласти зусиль і сприяти з боку НКЕК прийняттю необхідних змін до законодавства в сфері доступу до інфраструктури телекомунікацій, які були напрацьовані спільно представниками ІнАУ, АППК, ТелПУ, ТЕЛАСу і Мінцифри (див. Лист № 15 від 01.03.2024 Комітету ВРУ з питань цифрової трансформації щодо доопрацювання законодавства у сфері доступу до інфраструктури об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики, https://inau.ua/document/lyst-no-15-vid-01032024-komitetu-vru-z-pytan-tsyfrovoyi-transformatsiyi-shchodo-stvorennya).

            4. Пункт 4 розділу 2 проекту Порядку, в якому наведено перелік критеріїв, коли постачальник має право відмовити зацікавленим операторам СРВ елементів мережі та інфраструктури, пропонуємо також доповнити таким абзацом:

«розміщення елементів інфраструктури зацікавленого оператора поставить під загрозу економічну чи фінансову здатність суб’єкта господарювання до розгортання нової мережі, зокрема суб’єкта мікро-, малого чи середнього підприємництва, з обмеженою територією покриття та у сільській місцевості;».

            5. З урахуванням положень частини третьої статті 26 Закону, пункт 6 розділу 2 проекту Порядку пропонуємо викласти у редакції:

«6. У разі недосягнення згоди щодо укладання договору СРВ у випадках, встановлених у частині третій статті 26 Закону України «Про електронні комунікації», зацікавлений оператор має право звернутися до регуляторного органу (далі – РО) для прийняття відповідних рішень.

Інші спори між постачальником та зацікавленим оператором з питань спільного розташування і використання елементів інфраструктури електронних комунікаційних мереж вирішуються регуляторним органом відповідно до встановленого порядку розгляду спорів між постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг.».

 

            Про результати розгляду поданих ІнАУ зауважень та пропозицій до проекту постанови НКЕК просимо повідомити письмово.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                                  Олександр САВЧУК