Лист № 46 від 02.05.2023 Нацраді щодо пропозицій до проекту Порядку здійснення офіційного моніторингу та проведення перевірок суб’єктів у сфері медіа

Вихідні реквізити
Вих. № 46 від 02.05.2023
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Голові Національної ради України з питань

телебачення і радіомовлення

ГЕРАСИМ'ЮК О.В.

Вих. № 46

від 02.05.2023

 

Щодо зауважень та пропозицій до проекту Порядку здійснення

офіційного моніторингу та проведення перевірок суб’єктів у сфері медіа

 

Шановна Ольго Володимирівно!

            Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення (далі – Національна рада) 07.04.2023 на офіційній сторінці в мережі Інтернет за адресою: https://nrada.gov.ua/ у розділі «Діяльність», підрозділ «Проєкти для громадського обговорення», опубліковано проект Порядку здійснення офіційного моніторингу та проведення перевірок суб’єктів у сфері медіа (далі – проект Порядку) та зазначено, що пропозиції та зауваження до проекту Порядку можна подати впродовж 1 місяця з дня його оприлюднення.

            Враховуючи зазначене, в установлений термін, надаємо зауваження та пропозиції до проекту Порядку.

            1. Відповідно до Закону України «Про медіа», Національна рада має право проводити офіційний моніторинг відповідно до цього Закону.

            Проте, по тексту проекту Порядку у словосполученнях застосовується лише слово «моніторинг», а не «офіційний моніторинг». До прикладу: «акт моніторингу», «порядок здійснення моніторингу» тощо. Посилання на те, що застосовування цього поняття у проекті Порядку скорочене, згадується лише з п.1 розділу ІІ. Порядок здійснення моніторингу проекту Порядку.

            Тому, пропонуємо саме у пункті 1 розділу І. Загальні положення проекту Порядку після слів «механізм здійснення офіційного моніторингу» доповнити словом та знаками «(далі – моніторингу)».

            2. У пункті 4 розділу ІІ. Порядок здійснення моніторингу проекту Порядку пропонується встановити, що у разі відсутності ознак порушень вимог чинного законодавства та/або умов ліцензії, акт моніторингу може не складатися.

            Разом з цим, вважаємо, що наслідки проведення офіційного моніторингу, в будь-якому випадку, повинні бути зафіксовані: чи виявлено порушення, чи не виявлено.

            Наприклад, відповідно до частини першої статті 106 Закону України «Про медіа», під час розгляду питання про порушення суб’єктом у сфері медіа законодавства та/або умов ліцензії, Національна рада бере до уваги результати офіційного моніторингу Національної ради.

            Проте, у разі відсутності такого акту моніторингу відносно певного суб’єкта господарювання, він не може бути врахованим, що, відповідно, може мати негативні наслідки для такого суб’єкта, у разі, коли порушення не було виявлено.

            Крім того, відповідно до частини п’ятої статті 97 Закону України «Про медіа» офіційний моніторинг – комплекс заходів, спрямованих на фіксацію та аналіз інформації, яка поширюється суб’єктами у сфері медіа, що здійснюється на підставі запису, перегляду (прослуховування) такої інформації. Метою моніторингу є одержання об’єктивних відомостей для оцінки дотримання суб’єктами у сфері медіа вимог законодавства та/або умов ліцензії.

            Відтак, при не складанні акту моніторингу не буде зафіксовано інформацію, яка поширюється медіа та яка отримана Національною радою у ході виконання офіційного моніторингу.

            Враховуючи зазначене, пункт 4 розділу ІІ. Порядок здійснення моніторингу проекту Порядку пропонуємо виключити.

            Крім цього, вважаємо доречним, як додаток до цього проекту Порядку, розробити та затвердити типову форму акту офіційного моніторингу.

            3. У пункті 6 розділу ІІ. Порядок здійснення моніторингу проекту Порядку запропоновано встановити, що результати моніторингу, що стали підставою для проведення позапланової перевірки суб’єкта у сфері медіа, доводяться до відома керівника або уповноваженої особи суб`єкта у сфері медіа під час виїзної перевірки шляхом ознайомлення з актом моніторингу, а під час безвиїзної перевірки – шляхом направлення відповідного акта моніторингу разом із завіреною в установленому порядку копією рішення про призначення безвиїзної перевірки у порядку, передбаченому частиною третьою статті 87 Закону.

            Проте, у цьому порядку не розкрито, що таке «ознайомлення з актом моніторингу», адже, по факту, це може бути лише усне повідомлення про наявність такого акту.

            Тому, з метою встановлення рівних прав суб’єктів, відносно яких проводитиметься позапланова виїзна чи безвиїзна перевірка, зазначене положення пропонуємо змінити та викласти в редакції:

            «6. Результати моніторингу (акт моніторингу), що стали підставою для проведення позапланової перевірки суб’єкта у сфері медіа, надаються керівнику або уповноваженій особі суб`єкта у сфері медіа під час виїзної перевірки, а під час безвиїзної перевірки – направляються із завіреною в установленому порядку копією рішення про призначення безвиїзної перевірки у порядку, передбаченому частиною третьою статті 87 Закону.» (далі – по тексту).

            4. У пункті 4 розділу ІІІ. Організація та проведення перевірок проекту Порядку запропоновано встановити, що строк проведення позапланової безвиїзної перевірки не може перевищувати тридцяти робочих днів.

            Просимо переглянути та скоротити цей строк до 20 робочих днів.

            5. У пункті 12 розділу ІV. Особливості проведення виїзної перевірки та оформлення її результатів проекту Порядку вказується, що керівник або уповноважений представник суб`єкта у сфері медіа засвідчує ознайомлення з актом виїзної перевірки своїм підписом... Якщо керівник або уповноважений представник суб`єкта у сфері медіа не погоджуються з актом, акт підписується із зауваженнями.

            Проте, враховуючи, що акт виїзної перевірки складається у двох примірниках і підписується в останній день перевірки уповноваженими особами Національної ради, які проводили перевірку (див. пункт 11) та, не виключено, що це може бути кінець робочого дня чи якісь інші обставини, що заважатимуть суб’єкту подати обґрунтовані зауваження, пропонуємо пункт 12 розділу ІV. Особливості проведення виїзної перевірки та оформлення її результатів проекту Порядку змінити та викласти у редакції:

            «12. Керівник або уповноважений представник суб`єкта у сфері медіа засвідчує ознайомлення з актом виїзної перевірки своїм підписом.

            У разі ознайомлення з актом виїзної перевірки уповноваженого представника суб`єкта у сфері медіа за довіреністю копія довіреності додається до акта.

            Якщо керівник або уповноважений представник суб`єкта у сфері медіа не погоджуються з актом, акт підписується та робиться про це застереження. Не пізніше ніж через п'ять робочих днів з дня їх підписання акту суб’єкт повинен подати з цього приводу письмові пояснення чи заперечення.

            У разі відмови від ознайомлення з актом виїзної перевірки уповноважені особи Національної ради, які проводять перевірку, вносять до акта перевірки відповідний запис.».

            Про результати розгляду цього листа, з урахуванням частини дванадцятої статті 87 Закону України «Про медіа», просимо повідомити письмово.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                                  Олександр САВЧУК