Лист № 45/1-2 від 04.06.2024 ОПУ, КМУ та РНБО України щодо запобігання критичній ситуації в галузі електронних комунікацій

Вихідні реквізити
Вих. № 45/1-2 від 04.06.2024
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Офіс Президента України
Прем'єр-міністр України
РНБОУ, Рада національної безпеки і оборони України

Президенту України

Володимиру ЗЕЛЕНСЬКОМУ

 

Прем’єр-Міністру України 

Денису ШМИГАЛЮ

 

Копія: Керівнику Офісу Президента України

Андрію ЄРМАКУ

 

Копія: Секретарю РНБО України

Олександру ЛИТВИНЕНКУ

Вих. № 45/1-2

від 04.06.2024

 

Щодо запобігання критичній ситуації в галузі електронних комунікацій

 

            Інтернет Асоціація України (ІнАУ), яка об’єднує понад 220 суб’єктів господарювання у сфері інформаційно-комунікаційних технологій, звертається за вирішенням критично важливого питання щодо забезпечення роботи галузі електронних комунікацій. 

            За роки незалежності України зусиллями передусім приватного сектору була створена галузь електронних комунікацій, яка забезпечила вітчизняним споживачам послуги з одним з найкращих у світі відношенням ціна/якість. Стійкість телеком-мереж впродовж першого періоду війни викликала захоплення наших партнерів і лють ворогів. Але сьогодні змушені констатувати, що запас міцності галузі практично вичерпано, і неприйняття термінових необхідних заходів загрожує державі катастрофічними наслідками.

            Мова навіть не про руйнування телеком-мереж агресором і не про потребу у забезпеченні обладнання автономним енергоживленням. Головні проблеми галузі сьогодні створені саме вітчизняними інституціями через невиконання ними чинного законодавства або нерозуміння ними ролі телекому у забезпеченні життєздатності країни і війська. Йдеться про:

  • порушення державою умов бронювання військовозобов’язаних працівників галузі і нерозуміння наслідків критичного відтоку фахівців;

  • ігнорування законодавства щодо доступу до інфраструктури, передусім у сфері житлово-комунального господарства (з боку ОСББ і управителів житла);

  • свавільне трактування податківцями податкового законодавства, передусім щодо спрощеної системи оподаткування.

            Найкритичніша ситуація з бронюванням фахівців. Відповідно до порядку бронювання працівників, визначеного постановою КМУ від 27 січня 2023 року № 76 (далі - Порядок № 76), частина постачальників послуг електронних комунікацій отримали статус підприємств, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, в тому числі мають важливе значення для галузі національної економіки в сфері цифровізації. Теоретично це дає їм право бронювати до 50% працівників. На практиці цей показник у більшості випадків досягти неможливо з ряду причин: 

  • працівники підприємств галузі зазвичай мають відповідний фах і військово-облікову спеціальність у сфері зв`язку, які визначені ЗСУ як дефіцитні і не підлягають бронюванню (як-то спеціальності проводового зв’язку, радіо- та супутникового зв’язку, радіорелейного та тропосферного зв’язку, захисту інформації та кібернетичної безпеки в інформаційно-телекомунікаційних системах тощо);

  • органи державної влади (передусім Міністерство економіки, Міністерство оборони і Генеральний штаб ЗСУ) систематично порушують терміни розгляду рішень про бронювання працівників підприємств сфери електронних комунікацій, визначених Порядком № 76, що призводить до мобілізації таких працівників, включно з керівниками критичних підприємств, до прийняття рішення про їх бронювання;

  • Порядок № 76 вимагає виконання норми про бронювання до 50% військовозобов’язаних працівників кожні 6 місяців на черговому етапі перебронювання, при цьому поточнамобілізація незаброньованих працівників щоразу призводить до зміни пропорції і відповідно - зменшення можливої кількості працівників для бронювання

  • встановлені Порядком №76 критерії і обмеження позбавляють значну частину постачальників електронних комунікаційних послуг отримати статус підприємства, яке є критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, і відповідну можливість бронювання працівників, зокрема через фінансову неспроможність в умовах поточних викликів і відтоку абонентів витримати вимогу щодо середньої заробітної плати по підприємству. 

            Найбільше від неможливості забронювати ключових фахівців потерпають підприємства малого і середнього бізнесу – вони особливо вразливі до відтоку кадрів. При цьому саме такі підприємства на перших етапах війни показали здатність швидше та гнучкіше реагувати на руйнування мереж та забезпечувати їх стійкість під час обстрілів. Ці підприємства із 100 % національним капіталом потребують першочергового захисту держави.

            Зазначені проблеми з бронюванням працівників підприємств електронних комунікацій і постійна втрата навченого персоналу, якого ніким замінити, розкручує своєрідну «спіраль смерті» галузі, що загрожує цілим рядом негативних наслідків:

  • втрата змоги виконувати обов’язкові розпорядження відповідних органів держави, зокрема вимоги НЦУ на виконання Указу Президента України від 26.11.2022 № 802 щодо забезпечення електронними комунікаційними послугами в умовах воєнного стану;

  • погіршення якості послуг і зрештою повна втрата зв’язку – перша хвиля може накрити села і невеликі міста вже найближчим часом;

  • колапс системи оповіщення населення про загрози, під час тривог і відключень електроенергії у сховищах, де не завжди є мобільний зв’язок, а також забезпечення електронними комунікаціями пунктів незламності.

            З огляду на зазначене, з урахуванням важливості електронних комунікацій як базової потреби економіки, війська і населення, просимо сприяти впровадженню змін в порядок бронювання працівників галузі, зокрема: 

  • збільшення строку дії відстрочки для заброньованих працівників з 6 до 12 місяців;

  • забезпечення можливості бронювання працівників постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг та їх підрядників незалежно від військового звання, віку та військово-облікової спеціальності;

  • зняття обмежень для постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг та їх підрядників щодо кількості військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню;

  • віднесення до критично важливих для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період суб’єктів господарювання, внесених до реєстру постачальників електронних комунікаційних  мереж та послуг, та/або підприємств, що здійснюють підрядні роботи по будівництву, ремонту або обслуговуванню електронних комунікаційних мереж постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг, та/або суб’єктів господарювання, які здійснюють виконання розпоряджень та завдань НЦУ, та/або здійснюють імпорт обладнання для відновлення роботи критичної інфраструктури чи електронних комунікаційних мереж.

            Постатейні пропозиції зазначених змін до постанови КМУ від 27 січня 2023 року № 76 «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час» були надані листом ІнАУ № 34 від 25.04.2024 до Міністерства цифрової трансформації (за посиланням https://inau.ua/sites/default/files/file/2404/propozicii-vnesennya-zmin-do-postanovi-kmu-vid-27-sichnya-2023-roku-no-76.pdf).

            Окрім того, з урахуванням вимог Закону України «Про електронні комунікації» щодо забезпечення якості універсальної електронної комунікаційної послуги, вимог Директиви 2002/22/EC Європейського Парламенту та Ради про універсальні послуги та права користувачів, що стосуються електронних комунікаційних мереж і послуг (Universal Service Directive), а також існуючої у ряді європейських країн практики визнання послуг електронних комунікацій життєво необхідними, просимо ініціювати внесення доповнення ч. 3 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (щодо звільнення окремих категорій громадян від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період) додатковим пунктом: 6) працівники суб’єктів господарювання, внесених до реєстру постачальників електронних комунікаційних  мереж та послуг, та/або підприємств, що здійснюють підрядні роботи по будівництву, ремонту або обслуговуванню електронних комунікаційних мереж постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг, та/або суб’єктів господарювання, які здійснюють виконання розпоряджень та завдань НЦУ, та/або здійснюють імпорт обладнання для відновлення роботи критичної інфраструктури чи електронних комунікаційних мереж.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                                  Олександр САВЧУК