Голові Державної регуляторної служби України
КУЧЕРУ О.В.
Вих. № 39
від 11.04.2023
Щодо рішень Національної ради про затвердження
складу універсального медіа-сервісу
Шановний Олексію Володимировичу!
Інтернет Асоціація України (далі – ІнАУ), яка об’єднує понад 220 суб’єктів господарювання у сфері інформаційно-комунікаційних технологій, значна частина яких є операторами електронних комунікацій, які надають послуги доступу до мережі Інтернет, висловлюємо Вам свою повагу та звертаємося з наступним.
Відповідно до Статуту, одним із напрямків діяльності ІнАУ є представництво та захист учасників в органах центральної та місцевої влади, інших державних та недержавних установах і організаціях з питань розвитку Інтернету, послуг в мережі Інтернет та ІКТ.
7 квітня 2023 року на офіційному веб-сайті Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення (далі – Національна рада) https://www.nrada.gov.ua/ розміщені рішення, які були прийняті на засіданні Національної ради 6 квітня 2023 року, зокрема, рішення №306, 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 326, 327, 328, 329, 330, 331, 332, 333, до яких додаються в загальній сукупності 406 додатків про затвердження складу універсального медіа-сервісу для території України, обласних центрів і АР Крим, областей України і АР Крим, населених пунктів областей України і АР Крим (далі – рішення).
Проекти цих рішень не оприлюднювалися з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб відповідно до статті 87 Закону України «Про медіа» (далі – Закон).
Проте, вважаємо, що рішення містять ознаки регуляторних актів, оскільки встановлюють обов’язки для необмеженого кола суб’єктів господарювання, в т.ч. провайдерів аудіовізуальних сервісів, застосовуються неодноразово та спрямовані на правове регулювання господарських відносин у сфері медіа, а також адміністративних відносин між Національною радою та невизначеним колом провайдерів аудіовізуальних сервісів.
Відповідно до частин першої, третьої статті 28 Закону, провайдер аудіовізуальних сервісів зобов’язаний забезпечувати своїм користувачам можливість безперервного доступу до телеканалів універсального медіа-сервісу, водночас не зобов’язаний укладати договори з суб’єктами у сфері аудіовізуальних медіа, сервіси яких включаються до універсального медіа-сервісу, за умови поширення таких телеканалів в незмінному вигляді (правове регулювання господарських відносин). Порушення встановлених статтею 28 Закону зобов’язань щодо універсального медіа-сервісу вважається значним, відповідно до статті 113 Закону, та передбачає можливість накладення штрафу у розмірі від 5 до 40 мінімальних заробітних плат на день вчинення порушення.
За відсутності оприлюднення таких рішень, у провайдерів аудіовізуальних сервісів, в першу чергу, був відсутній строк для підготовки та налаштування електронних комунікаційних мереж для забезпечення користувачам можливості безперервного доступу до телеканалів універсального медіа-сервісу. Таким чином, суб’єкти, для яких встановлений такий обов’язок, одразу поставлені в умови неможливості виконати рішення Національної ради та нести відповідальність у вигляді штрафу.
Тому, вважаємо, що вказані рішення Національної ради про затвердження складу універсального медіа-сервісу містять ознаки регуляторного акту та підлягали оприлюдненню для громадського обговорення перед їх затвердженням.
Враховуючи зазначене, просимо Державну регуляторну службу України надати роз’яснення положень законодавства з питань державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності щодо порядку прийняття Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення рішень про затвердження складу універсального медіа-сервісу та з урахуванням наданої у цьому листі інформації.
Про результати розгляду цього звернення просимо повідомити письмово.
З повагою
Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ Олександр САВЧУК