Лист № 34/1-5 від 03.03.2018 щодо проекту постанови КМУ «Про реалізацію і моніторинг виконання персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) щодо припинення надання телекомунікаційних послуг»

Вихідні реквізити
Вих. № 34/1-5 від 03.03.2018
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Адміністрація Президента України
Прем'єр-міністр України
РНБОУ, Рада національної безпеки і оборони України
ДССЗЗІ, Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України
НКРЗІ, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації

Президенту України

ПОРОШЕНКУ П.О.

 

Прем’єр-міністру України

ГРОЙСМАНУ В.Б.

 

Секретарю Ради Національної безпеки і оборони

ТУРЧИНОВУ О.В.

 

Голові Адміністрації Державної служби

спеціального зв’язку та захисту інформації України

Євдоченку Л.О.

 

Голові Національної комісії, що здійснює державне

регулювання у сфері зв’язку та інформатизації

Животовському О.М.

 

Вих. № 34/1-5

від 03 березня 2018 р.

 

Щодо проекту постанови КМУ

«Про реалізацію і моніторинг виконання персональних

спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)

щодо припинення надання телекомунікаційних послуг»

 

Інтернет Асоціація України (далі - ІнАУ), яка об'єднує понад 190 підприємств сфери інформаційно-комунікаційних технологій України, засвідчує Вам свою повагу та звертається з наступним.

Адміністрацією Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України розроблено та опубліковано проект постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію і моніторинг виконання персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) щодо припинення надання телекомунікаційних послуг» (далі – Проект постанови).

На жаль, при розробці цього документу не були враховані ключові зауваження, надані в процесі обговорення в експертному середовищі попередніх проектів постанови КМУ «Про реалізацію і моніторинг ефективності персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», в тому числі з числа тих, які були надані листом ІнАУ № 160/1-2 від 18.09.2017 ДССЗЗІ України щодо проекту постанови КМУ «Про реалізацію і моніторинг ефективності персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» (додається).

Змушені констатувати, що замість виконання рішення РНБО України від 28 квітня 2017 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», уведеного в дію Указом Президента України від 15.05.2017 № 133 (далі – Указу Президента), яке стосовно КМУ полягає у забезпеченні реалізації і моніторингу ефективності персональних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), передбачених рішенням РНБО, Проект постанови містить зовсім іншу ціль, а саме - моніторинг стану припинення доступу о інформаційних ресурсів. Для досягнення цієї неіснуючої в Указі Президента цілі Проект положення передбачає придбання технічних засобів.

Інтернет Асоціація України разом з іншими представниками експертного середовища не раз наголошувала на принциповій неможливості припинення доступу до інформаційних ресурсів в Інтернеті, як з огляду топології мережі, спеціально резервованої і захищеної від втрати доступу до ресурсів, так і з огляду на наявність численних користувацьких механізмів для обходу блокувань. Це підтверджує і досвід ряду тоталітарних країн, які витратили багатомільярдні кошти на блокування інтернет-ресурсів, але так і не досягли очікуваної мети. Сумнівну «честь» увійти до списку цих країн готують зараз Україні.

Слід згадати й про вимоги статті 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Законом України від 17.07.1997 № 475/97-ВР, де встановлено, що кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів.

Про безглуздість намагань блокувати в Україні Інтернет шляхом закупки якогось обладнання нещодавно нагадав Ілон Маск. Американська аерокосмічна компанія SpaceX 22.02.2018 р. запустила в космос ракету-носій Falcon 9 з супутниками Microsat-2a і Microsat-2b. Це космічне угрупування стало стартом глобального проекту для роздачі Інтернету загальною вартістю $10 млрд. До 2024 року 4425 аналогічних супутників будуть забезпечувати безкоштовним Інтернетом весь світ. Для його використання потрібен буде лише термінал вартістю $100-300. Монетизація – за рахунок інтернет-реклами. Звичайно, підприємець не збирається встановлювати на своїх супутниках обладнання для блокування сайтів, які планують закуповувати українські чиновники.

Про відвідуваність українськими користувачами інтернет-ресурсів, до яких встановлені обмеження доступу, можемо повідомити наступне. За період дії Указу Президента вона зменшилась приблизно вдвічі. Так, за даними дослідження Opinion Software Media, яке на замовлення ІнАУ виконує дослідницька компанія Factum Group Ukraine, відвідуваність (місячне охоплення) ресурсів vkontakte склала  39% у січні 2018 р. у порівнянні з 68% у квітні 2017 р., для yandex ці показники складають відповідно 37% проти 62%, для odnoklassniki – 25% проти 48%, для mail.ru 29% проти 59% (детальніше див. www.inau.ua/proekty/doslidzhennya-internet-audytoriyi).

Таке зменшення аудиторії заблокованих ресурсів свідчить про те, що Указ певною мірою досяг своєї мети, якщо метою є обмеження впливу російського контенту на ту частину українських користувачів, які не мають мінімальної кваліфікації для використання  однієї з численних альтернатив обходу обмежень доступу.

Інтернет Асоціація України готова надати більш детальну інформацію про дослідження відвідуваності ресурсів для формування звіту КМУ щодо моніторингу ефективності персональних економічних та інших обмежувальних заходів відповідно до Указу Президента.

З огляду на зазначене, пропонуємо не погоджувати проект постанови КМУ «Про реалізацію і моніторинг виконання персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) щодо припинення надання телекомунікаційних послуг» як такий, що суперечить вимогам українського законодавства, не відповідає цілям Указу Президента, створює умови для порушення прав людини, призводить до невиправданих витрат коштів, створює корупційні ризики при закупівлі та встановленні відповідного обладнання, суперечить міжнародним зобов’язанням України.

 

 

З повагою

Голова Правління Інтернет Асоціації України                                                    О. Федієнко