Лист № 29 від 29.03.2024 Мінцифри щодо пропозицій до проекту постанови КМУ щодо охоронних зон і просік

Вихідні реквізити
Вих. № 29 від 29.03.2024
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Міністерство цифрової трансформації України

Віцепрем’єр-міністру з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій 

– Міністру цифрової трансформації

ФЕДОРОВУ М.А.

Вих. № 29

від 29.03.2024

 

Щодо зауважень та пропозицій до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку установлення та визначення розмірів охоронних зон і просік, їх маркування та проведення робіт у цих зонах, у тому числі переліку робіт, здійснення яких потребує погодження з операторами електронних комунікацій» 

 

Шановний Михайле Альбертовичу!

            Інтернет Асоціація України (ІнАУ), яка об’єднує понад 220 суб’єктів господарювання у сфері інформаційно-комунікаційних технологій, значна частина яких є операторами електронних комунікацій, які надають послуги доступу до Інтернету, висловлюємо Вам свою повагу та, в установлений термін, надаємо зауваження та пропозиції до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку установлення та визначення розмірів охоронних зон і просік, їх маркування та проведення робіт у цих зонах, у тому числі переліку робіт, здійснення яких потребує погодження з операторами електронних комунікацій» (далі – проект Порядку).

  1. У абз. 6 п. 3 проекту Порядку пропонується встановити, що оператори електронних комунікацій забезпечують вжиття необхідних заходів щодо утримання просік для повітряних кабельних ліній електронних комунікаційних мереж, які проходять через лісові масиви та інші зелені насадження.

            Разом з цим, це положення просимо виключити із проекту Порядку, оскільки, із запропонованого формулювання не вбачається, що саме оператори ЕК повинні виконувати задля «забезпечення вжиття необхідних заходів щодо утримання просік для повітряних кабельних ліній електронних комунікаційних мереж». Зазвичай, ЕКМ розміщаються з використанням інфраструктури об’єкта електроенергетики (опори) відповідно до договору з доступу і, при цьому, можуть бути розміщені ЕКМ не одного, а двох і більше операторів ЕК. І для власників електричних мереж, відповідно до Закону України «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об’єктів» та Правил охорони електричних мереж, також встановлюються охоронні зони та визначені певні обов’язки до обленерго. Проте, у проекті Порядку такі обставини не враховано, тобто, як і в якому вигляді власники ЕКМ виконуватимуть вимоги, вказані у абз. 6 п. 3 проекту Порядку.

            Крім цього, у п.14 проекту Порядку вже передбачено, що операторам ЕК, в охоронних зонах за відсутності кабельних ліній ЕКМ інших операторів, дозволяється обрізування гілок дерев та вирубування чагарників у встановленому законодавством порядку для забезпечення встановленої ширини просік. Схоже положення є і у п.15 проекту Порядку.

            Отже, з урахуванням зазначеного, реалізація положення, запропонованого у абз. 6                    п. 3 проекту Порядку, не визначена. На практиці, не виключаємо, що від операторів ЕК будуть суцільно вимагати утримання просік (тобто, вирубувати дерева, гілки тощо), а у разі невиконання - змушуватимуть демонтувати їх ЕКМ, як власники електричних мереж, так і органи місцевого самоврядування.

  1. У п. 13 проекту Порядку просимо зазначити, які саме організації видають працівникам операторів електронних комунікацій, які обслуговують ці лінії, перепустки для проведення технічного огляду і робіт у будь–який час доби, а не зазначати «відповідні організації». Адже на практиці, за умов відсутності єдиного переліку та інформації про такі організації, операторам ЕК ускладнене виконання такої вимоги нормативно-правового акту, яким чином здійснювати пошук таких організацій. Принаймні, хоча б зазначити, чи це суб’єкти, у володінні (використанні) яких перебувають заборонені зони і спеціальні об'єкти, чи це органи місцевого самоврядування, регіональні представництва органів влади тощо. Також, вважаємо за доцільне уточнити, йдеться про разові перепустки чи постійні, оскільки оформляти таку перепустку кожен раз доволі складно.

  2. Пункт 16 проекту Порядку пропонуємо уточнити та викласти у редакції:

            «16. Планові ремонтні роботи на кабельних лініях електронних комунікаційних мереж, які проходять в межах смуги відведення автомобільних доріг поза населеним пунктом, можуть виконуватися тільки після попереднього узгодження технічних умов їх проведення та одержання у дорожньому підприємстві дозволу (ордеру) та умов проведення таких робіт разом із схемою організації дорожнього руху, узгодженою з уповноваженими підрозділами Національної поліції.

            Технічні Дозвіл (ордер) та умови виконання зазначених робіт і повинні бути видані дорожнім підприємством в триденний термін після одержання письмового повідомлення від оператора електронних комунікацій про необхідність проведення робіт. Під час усунення наслідків аварії за відсутності можливості організувати обхідний зв'язок ремонтно–відновні роботи проводяться без попереднього узгодження з обов'язковим викликом до їх місця поліцейського або представника дорожнього експлуатаційного підприємства, які зобов’язані з’явитись на такий виклик; технічніумови видаються в можливо короткі терміни.

            Відновлення пошкодженої частини покриття доріг, у зв’язку з проведенням планових ремонтних чи аварійний робіт, та ліквідація інших пошкоджень виконується спеціалізованими дорожніми організаціями за рахунок оператора електронних комунікацій за узгодженою сторонами вартістю виконання таких робіт та матеріалів.».

            Зокрема, запропоновано такі уточнення:

  • вираз «технічні умови» замінити словом «умови», оскільки, в цьому проекті Порядку не надано визначення, що таке «технічні умови дорожнього підприємства на проведення планових ремонтних або аварійних робіт на кабельних лініях електронних комунікаційних мереж»;

  • необхідно уточнити, хто саме видає умови;

  • уточнити, що поліцейський або представник дорожнього експлуатаційного підприємства зобов’язані з’явитись на виклик оператора ЕК;

  • відносно відновлення покриття доріг за рахунок оператора ЕК, то в обов’язковому порядку просимо уточнити, що відновленню може підлягати виключно пошкоджена частина покриття доріг у зв’язку з проведенням планових ремонтних чи аварійний робіт, а також, що вартість таких робіт повинна узгоджуватись сторонами.

            Крім зазначеного, звертаємо Вашу увагу і на те, що, відповідно до ст. 37 Закону України «Про автомобільні дороги», будівництво споруд, об'єктів дорожнього сервісу, автозаправних станцій, прокладення інженерних мереж та виконання інших робіт у межах смуги відведення автомобільних доріг здійснюються згідно з дозволом органів державного управління автомобільними дорогами та за попереднім погодженням з відповідними підрозділами Національної поліції в порядку, передбаченому законодавством України. Тобто, в Законі немає такого поняття як «технічні умови».

            Органи державного управління автомобільними дорогами видають за погодженням з відповідними підрозділами Національної поліції на платній основі дозволи на розміщення, будівництво, реконструкцію та функціонування в межах смуги відведення автомобільних доріг загального користування об'єктів, в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.

            Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України відповідно до п.п. 16 п.4 власного Положення видає дозвіл на розміщення, будівництво споруд, об’єктів дорожнього сервісу, автозаправних станцій, прокладення інженерних мереж та виконання інших робіт у межах смуги відведення автомобільних доріг загального користування державного значення.

            Проте, на сьогодні, наказ Державної служби автомобільних доріг України від 29 вересня 2005 року № 414 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на розміщення, будівництво, реконструкцію та функціонування об'єктів сервісу на землях дорожнього господарства та згод і погоджень на об'єкти зовнішньої реклами вздовж автомобільних доріг загального користування», втратив чинність ще з 10.12.2012. Інші нормативно-правові акти з даного питання не приймались.

            Тобто, на сьогодні, законодавчо процедура видачі дорожнім підприємством такого дозволу не визначена.

  1. У проекті Порядку застосовується термін «оператор електронних комунікацій». Разом з цим, пропонуємо, з урахуванням визначення термінів у Законі України «Про електронні комунікації», застосовувати також терміни «постачальник електронних комунікаційних мереж» та «постачальник електронних комунікаційних послуг». Зокрема, у разі виникнення сумніву у представників відповідних організацій, органів місцевого самоврядування, суб’єктів господарювання, що певний суб’єкт господарювання є оператором ЕК, то підтвердити такий статус буде складно. Натомість, статус постачальника електронних комунікаційних мереж та постачальника електронних комунікаційних послуг підтверджується даними з Реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг, а також Витягом з такого Реєстру.

 

            Про результати розгляду поданих ІнАУ зауважень та пропозицій до проекту Порядку просимо повідомити письмово.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                               Олександр САВЧУК