Лист № 23 від 05.02.2014 р. профільним комітетам ВРУ щодо законопроектів №№3842, 3843 та 3844 від 27.12.2013 р., які несуть загрозу збільшення податкового навантаження на підприємства ІКТ-галузі та підвищення вартості телекомунікаційних послуг

Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України

Голові Комітету ВРУ з питань транспорту і зв’язку

Колеснікову Б.В.

Копія:          Голові Комітету ВРУ з питань інформатизації та інформаційних технологій

Омельченку В.П.

 

Голові Комітету ВРУ  з питань бюджету

Гєллєру Є.Б.

 

Голові Комітету ВРУ з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією

Чумаку В.В.

 

Голові Комітету ВРУ  з питань європейської інтеграції

Немирі Г.М.

 

Вих. № 23

від 05 лютого 2014 р.

 

Щодо законопроектів №№3842, 3843 та 3844 від 27.12.2013 р., які несуть загрозу збільшення податкового навантаження на підприємства ІКТ-галузі та підвищення вартості телекомунікаційних послуг для громадян

Шановний Борисе Вікторовичу!

 

Інтернет Асоціація України (ІнАУ), яка об'єднує понад 150 підприємств сфери інформаційно-комунікаційних технологій України, засвідчує Вам свою щиру повагу та звертається з наступним.

27.12.2013 р. в Верховній Ваді України зареєстровано проекти Законів України № 3842 про внесення змін до Закону України «Про телекомунікації» щодо створення Фонду загальнодоступних телекомунікаційних послуг, № 3843 про внесення змін до Податкового кодексу України щодо створення Фонду загальнодоступних телекомунікаційних послуг та № 3844 про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення Фонду загальнодоступних телекомунікаційних послуг (далі - Законопроекти).

Законопроекти передбачають створення Фонду загальнодоступних телекомунікаційних послуг у складі спеціального фонду Державного бюджету України та покладання на операторів і провайдерів телекомунікацій обов’язку сплачувати новий збір до Фонду загальнодоступних телекомунікаційних послуг у сумі 3,5 % від доходу, отриманого від надання телекомунікаційних послуг споживачам.

Головним розробником доопрацьовано проект Закону № 3842 (редакції від 27.01.2014) та 29.01.2014 року надано на заміну профільним комітетам Верховної Ради України.

Однак Законопроекти, в тому числі і «доопрацьована» редакція проекту Закону №3842, мають чисельні недоліки та порушення чинного законодавства, не враховують зауважень наданих листами ІнАУ до профільних комітетів Верховної Ради України №№ 02-07 від 10.01.2014, які є принциповими.

Повторно наголошуємо, що Законопроекти в цілому несуть загрозу національній галузі телекомунікацій та споживачам телекомунікаційних послуг.

1. Розробником законопроекту обґрунтовано не доведено необхідності впровадження в Україні законодавчих новацій задля забезпеченості населення, що мешкає у сільській, гірській місцевості доступом до загальнодоступних телекомунікаційних послуг, а саме до послуг фіксованого телефонного зв’язку.

Попередніми листами до профільних комітетів Верховної Ради України №№ 02-07 від 10.01.2014 ІнАУ надавала офіційну інформацію Державної служби статистики щодо зменшення попиту на фіксований зв'язок, а також світову тенденцію поступового заміщення фіксованого зв’язку мобільним.

За таких обставин досить сумнівною виглядає аргументація щодо необхідності створення фонду розміром понад 1,5 млрд грн. на рік для фінансування засобів фіксованого телефонного зв’язку у кількох віддалених селах.

ІнАУ наголошує на недоцільності запровадження Фонду загальнодоступних телекомунікаційних з метою врегулювання штучних проблем, які не відповідають сучасним реаліям, оскільки з розвитком широкосмугових мереж доступу до телекомунікацій, зокрема, безпроводових мереж нового покоління, а також підвищення в Україні Інтернет проникнення саме в сільській місцевості, немає обґрунтованої необхідності впровадження додаткового державного регулювання відносин,які успішно регулюються на ринку самостійно.

2. Законопроект не враховує зміст положень Директиви №2002/22/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 07 березня 2002 року «Про універсальні послуги та права користувачів стосовно електронних мереж зв’язку і послуг», а саме рекомендації щодо фінансування собівартості зобов’язань щодо універсальної послуги з державних фондів, зокрема, з фондів загального урядового бюджету, включаючи інші державні джерела фінансування, такі як державні лотереї.

На сьогодні, переважним джерелом фінансування фондів універсальних послуг в деяких країнах, де така практика ще залишилась, є загальний урядовий бюджет, а не спеціальний фонд, сформований за рахунок цільових надбавок до тарифу на телекомунікаційні послуги.

3. Законопроектами проігнорована норма п.25 вступної частини Директиви №2002/22/ЄС, а саме: «Необхідно слідкувати за тим, щоб зміна сфери діяльності зобов’язань щодо універсальної послуги не спричиняла штучно визначений технологічний вибір на шкоду іншим, і щоб непропорційні фінансові витрати не покладалися на сектор/галузь підприємств (таким чином наражаючи на небезпеку розвиток ринку та інновації на ньому) і щоб будь-яке фінансування витрат не лягало несправедливо на споживача з низьким прибутком.

Так, Законопроекти вводить новий податок фактично на всіх громадян України. Враховуючи велику соціальну значущість телекомунікаційних послуг, якими користується майже все без винятку населення України, передбачене Законопроектами фактичне подорожчання соціально значущих послуг зв’язку і телекомунікацій на 3,5% створить передумови для суттєвого додаткового напруження у соціальній сфері.

4. Законопроект створює грунт для фінансових зловживань з огляду на нечітке визначення терміну загальнодоступної телекомунікаційної послуги, яка обкладається збором, а також покладання контролю за сплатою збору на дві різні за своїм призначенням структури – Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації України, що має стати розпорядником фонду, та органи Міністерства доходів і зборів.

5. Окремим ризиком від впровадження Фонду на умовах, що пропонуються наведеними вище законопроектами, є створення відверто не привабливого інвестиційного середовища на телекомунікаційному ринку, згортання та відтік зовнішніх та внутрішніх інвестицій та реінвестицій. Наведене унеможливлює ведення прибуткового та зростаючого бізнесу в Україні, розвиток та реформування її економіки та прямо суперечить задекларованої Президентом та Урядом політики лібералізації та дерегулювання економіки, а також поліпшення інвестиційного клімату в Україні

Крім того, наявна позиція Міністерства доходів і зборів, яке продовжуючи політику скорочення кількості податків та зборів, і вважає за недоцільне внесення змін до Податкового кодексу України щодо запровадження збору до ФУУ та відповідно не підтримує законопроект.

З огляду на зазначене, ми вважаємо Законопроекти у запропонованій редакції недоцільними і неприйнятними для абсолютної більшості операторів/провайдерів телекомунікацій і споживачів телекомунікаційних послуг та просимо Вас не допустити прийняття даних Законопроектів.

Сподіваємося на Вашу підтримку.

В разі розгляду Законопроектів на засіданні Комітету просимо запросити на дане засідання представника ІнАУ.

 

З повагою,

 

 

 

Голова Правління

Інтернет Асоціації України                                                                              Т. Попова