Лист № 20 від 10.03.2025 НКЕК щодо пропозицій до проекту постанови НКЕК «Про внесення змін до Порядку ведення реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг та його форми»

Вихідні реквізити
Вих. № 20 від 10.03.2025
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
НКЕК, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв`язку

Голові Національної комісії, що здійснює державне регулювання 

у сферах електронних комунікацій, радіочастотного 

спектра та надання послуг поштового зв’язку

ЖИВОТОВСЬКОМУ О.М.

 

Вих. № 20

від 10.03.2025

 

Щодо пропозицій до проекту постанови НКЕК «Про внесення 

змін до Порядку ведення реєстру постачальників електронних 

комунікаційних мереж та послуг та його форми»

 

Шановний Олександре Миколайовичу!

            Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (НКЕК) на офіційній сторінці НКЕК в мережі Інтернет за адресою: https://nkek.gov.ua/ опубліковано проект постанови НКЕК «Про внесення змін до Порядку ведення реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг та його форми» (далі – проект постанови НКЕК) та зазначено, що пропозиції та зауваження можна подати до 14 березня 2025 року. 

            Враховуючи зазначене, в установлений термін надаємо пропозиції до проекту постанови НКЕК, які просимо розглянути та врахувати.

            Розділ V. «Процедура виключення постачальника електронних комунікаційних мереж та/або послуг з Реєстру» Порядку ведення реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг та його форма (далі – Порядок) запропоновано доповнити пунктом 4 такого змісту: «4. У разі виявлення ознак надання заявником до НКЕК недостовірної інформації та/або вчинення інших порушень у сфері електронних комунікацій розгляд заяви про виключення з Реєстру призупиняється уповноваженою НКЕК посадовою особою. Інформація про призупинення розгляду заяви надсилається заявнику протягом п’яти робочих днів з дня її надходження. Розгляд заяви про виключення заявника з Реєстру призупиняється на строк, необхідний для розгляду питання щодо надання недостовірності інформації та/або здійснення заходів державного нагляду, але не може перевищувати трьох місяців з дня надходження заяви.»

            Разом з цим, із проекту запропонованої редакції пропонуємо виключити вирази «та/або вчинення інших порушень у сфері електронних комунікацій», «та/або здійснення заходів державного нагляду», мотивуючи наступним.

            1. Відповідно до статті 42 Конституції України кожен має право на підприємницьку діяльність, що не заборонена законом. Відповідно до статті 42 Господарського кодексу України (ГКУ) підприємницькою діяльністю є самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб’єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку. А, відповідно до статті 51 ГКУ, підприємницька діяльність припиняється, в т.ч. з власної ініціативи підприємця; у разі припинення існування підприємця; на підставі рішення суду у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами.

            Тобто, підприємці законодавчо наділені правом на власний розсуд розпочинати та припиняти свою підприємницьку діяльність. Загальне законодавство не пов’язує припинення підприємницької діяльності залежно від заходів державного нагляду, які можуть здійснюватися органами державної влади (тим більше, коли йдеться про випадок «припинення існування підприємця»).

            Таким чином, вважаємо, що зазначені проекти положень до Порядку не узгоджуються з вказаними нормами загального законодавства, безпідставно можуть впливати на рішення та дії підприємця припинити свою підприємницьку діяльність, спричинити йому збитки, механізм компенсації яких законодавством не визначений. 

            2. З запропонованого формулювання також не зрозумілий (неточний) вираз «вчинення інших порушень у сфері електронних комунікацій», тобто, вчинених раніше чи, потенційно тих порушень, які регуляторний орган може виявити у ході здійснення державного нагляду після отримання заяви про виключення з Реєстру? Слід звернути увагу, що у формулюванні проекту положення йдеться взагалі про можливість здійснення не одного, а декількох заходів державного нагляду. Якщо йдеться про вчинені порушення у сфері електронних комунікацій у минулому, то для притягнення до відповідальності суб’єкта господарювання існує загальний порядок та спеціальні процедури, встановлені Законом України «Про електронні комунікації» (далі – Закон). 

            Проте, якщо регуляторний орган все-таки вважає правомірним здійснювати державний нагляд після отримання заяви про виключення з Реєстру, то такі дії вважаємо невідповідними законодавству, оскільки згідно з частиною четвертою статті 10 Закону державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства про електронні комунікації та радіочастотний спектр здійснюється регуляторним органом двома способами: проведення позапланових перевірок; аналіз поданої постачальниками електронних комунікаційних мереж та послуг, користувачами радіочастотного спектра регуляторної звітності.Рішення регуляторного органу про проведення позапланової перевірки приймається виключно в випадках, встановлених у частині восьмій статті 10 Закону, серед яких не зазначений такі випадки, як припинення діяльності у сфері електронних комунікацій чи-то подання заяви про виключення з Реєстру.

            Відтак, здійснення державного нагляду регуляторним органом щодо суб’єктів господарювання, які подаватимуть заяви про виключення з Реєстру, може мати вибірковий характер, а, відтак, міститиме корупційну складову, оскільки відсутні законодавчо врегульовані порядок та процедури здійснення державного нагляду, зокрема, в яких конкретно випадках, за яких умов може здійснюватися, які підстави для його здійснення тощо.

            Про результати розгляду поданих ІнАУ пропозицій до проекту постанови НКЕК просимо повідомити письмово.

 

З повагою

Голова Правління ІНТЕРНЕТ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ                             Олександр САВЧУК