Лист № 191/1-5 від 03.11.2015 р. профільним комітетам ВРУ щодо проекту Закону України про внесення змін до Кримінального та Цивільного кодексів України щодо вдосконалення інституту спеціальної конфіскації з метою усунення корупційних ризиків

03.11.2015
Відправник: 
ІнАУ, Інтернет Асоціація України

Голові Комітету Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності

Кожем'якіну А.А.

 

Голові Комітету Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя

 

Голові Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції

 

Голові Комітету Верховної Ради України з питань бюджету

 

Голові Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції

 

Вих ІНАУ № 191/1-5

Від 03.11.2015

 

Щодо проекту Закону України про внесення змін до Кримінального та Цивільного кодексів України щодо вдосконалення інституту спеціальної конфіскації з метою усунення корупційних ризиків при її застосуванні (реєстр. № 2541а від 28.08.2015)

 

Інтернет Асоціація України (далі - ІНАУ), яка об'єднує понад 180 підприємств сфери інформаційно-комунікаційних технологій України, засвідчує Вам свою повагу та звертається з наступним.

У Верховній Ради України прийнято в першому читанні проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального та Цивільного кодексів України щодо вдосконалення інституту спеціальної конфіскації з метою усунення корупційних ризиків при її застосуванні» (реєстр. № 2541а), поданий Кабінетом Міністрів України.

Проаналізувавши зазначений законопроект, зазначаємо, що пропозиції з удосконалення існуючого у Кримінальному кодексі України інституту спеціальної конфіскації несуть суттєві ризики для суспільства, які полягають у можливості створення підґрунтя для масових необґрунтованих  порушень майнових прав фізичних та юридичних осіб, які непричетні до вчинення злочину або навіть є потерпілими від злочину.

За змістом  запропонованих змін до статей 961 та 962 Кримінального Кодексу України  спеціальна конфіскація полягає у примусовому безоплатному вилученні за рішенням суду у власність держави грошей, цінностей та іншого майна у випадках, визначених цим Кодексом, за умови вчинення будь-якого злочину або суспільно небезпечного діяння, що містить ознаки злочину, передбаченого Особливою частиною цього Кодексу, незалежно від того, чи передбачено такий захід кримінально-правового характеру в санкції статті (санкції частини статті) Особливої частини цього Кодексу. Це повною мірою відноситься до злочинів невеликої тяжкості чи середньої тяжкості, що означає запровадження явно надмірних репресивних кримінальних механізмів. 

Особливо небезпечною є пропозиція застосовувати спеціальну конфіскацію у випадках, коли гроші, цінності або інше майно були предметом злочину або використовувалися як засіб вчинення злочину, що у поєднанні із запропонованими змінами до статей 330 та 354 Цивільного кодексу України створює корупційне підґрунтя  для порушення майнових прав фізичних та юридичних осіб.

 При цьому за умови реалізації запропонованих проектом змін до ККУ та ЦКУ відносно до злочинів, які пов’язані якимось чином з використанням комп’ютерів чи телекомунікаційних мереж, які належать третім особам, з’являється легальна можливість конфіскації зазначених комп’ютерів чи телекомунікаційних мереж начебто як таких, що використані як засоби чи знаряддя вчинення злочину. Власникам майна (комп’ютерів або телекомунікаційних мереж), які ніяким чином не є причетними до скоєних злочинів,  прийдеться докладати значних зусиль для  того, щоб убезпечити належне їм майно від конфіскації, а в разі її здійснення –  повернути його з «державної власності».

Наведені нами міркування є актуальними з огляду на низку наявних гучних резонансних справ щодо обшуку та вилучення комп’ютерного обладнання у провайдерів та ІТ компаній. 

Пропонуємо сприяти відхиленню запропонованого проекту Закону України «Про внесення змін до Кримінального та Цивільного кодексів України щодо вдосконалення інституту спеціальної конфіскації з метою усунення корупційних ризиків при її застосуванні» (реєстр. № 2541а) з метою уникнення зазначених в листі ризиків.

 

З повагою,

Голова Правління Інтернет Асоціації України                                       О.Федієнко